Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kosthold

Gjest Bruker-369050

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-369050

Jeg er ei jente som anser meg selv som normalt sunn.
Spiser det jeg har lyst på, men er veldig glad i ordentlig mat. Er et lite matvrak. :-)

Det eneste jeg har begynt å tenkt på er dette med lettprodukter kontra ekte.
Burde jeg velge lettprodukter? Jeg er så forvirret.

Men, skjønner ikke at ekte produkter kan være "skadelig" heller som enkelte medier nesten får det til å framstå. Jeg er fan av ren mat.

Spiser som regel knekkebrød, havegrøt/byggrynsgrøt, eller egg til frokost.
Til lunch synes jeg salat er kjempegodt, rester fra middag, grove baguetter, suppe. Og til middag alt fra sjømat til kjøtt og til kvelds blir det en del cottage cheese blandet med yoghurt. Evt (ironisk nok) god morgen yoghurt, oppskjærte grønnsaker og dipp.

Eneste jeg sliter litt med er mellomåltid, men samtidig tenker jeg at hvis jeg spiser en proteinrik frokost/lunch så skal jeg kanskje ikke ha behov for mellomåltid. Prøvde en periode slike barer, men nå er jeg lei av de berømte questbarene. Synes egentlig ikke de er så fantastisk. :-)

Hva spiser dere evt til mellomåltid?
Og burde jeg velge lettprodukter framfor ekte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-369050

Ok, men da velger jeg de naturlige produktene. :-)
Synes faktisk mye av de smaker kunstig...

Liker cola zero faktisk veldig godt da, men det er pga smaken. Er visst litt sær der.

Ellers satser jeg på fullkornsprodukter, men er ikke redd for å bruke hvit ris til det, det måtte passe, eller loff. Synes f.eks loff til reker er et must. :-)

Lenke til kommentar

Så lenge du tåler det er det sikkert ikke noe problem.

Man bør være litt forsiktig med kunstig søtning som den i Cola Zero, det er mer og mer som tyder på at det går hardt utover tarmbakteriene og kan føre til at man får feil type bakterieflora.

Men mulig det da er snakk om store mengder/lang tids bruk.

Lenke til kommentar

Du spiser bra. Men det henger også sammen med matkvalitet, her kan det variere mye. Jeg regner med at det er det man kan utsette mest på kostholdet ditt, altså matvarene, ikke typen mat i seg selv. Men det er både dyrt og vanskelig å unngå dette.

Se etter naturlig mat, og ikke prosessert. Men ser du i vanlige butikker så finner du ikke mye (bl.a. Meny og Coop har av og til mye bra naturlig fremstilte produkter).

Sjekk også ut Røros-produkter, de lager mye ikke-homogenisert og lav-pasteuriserte produkter, i tillegg til økologisk.

Lettprodukter er som regel bare tull. For eksempel bytter de ut naturlig, bra fett med noe dritt som viser mindre kalorier på pakken.

Sjekk også ut www.iherb.com, mye bra der. Men du bør handle under 200 kr (eksklusiv frakt) i 2014, og under 350 kr (inklusiv frakt) i 2015 og senere. Velg varer så du får opp fraktalternativet til 4 USD, det er avhengig av vekt.

Er du interessert i å lære mer så kan du jo lese om fermentering og f.eks. lage fermentert mat. Det er veldig bra. Finnes gode bøker om det. Men dette krever gode råvarer, det holder ikke å kjøpe vanlig folkelige produkter. Men man finner f.eks. ulike gode mel- og kornprodukter på meny og Coop rundt om kring i landet.

Endret av AdNauseam
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-369050

Takk for tips!

Var faktisk en periode jeg var litt på tanken på lavkarbo.
Hørtes bra ut i og med at jeg synes mange som praktiserer dette er opptatt av både kvalitet og naturlig.

Men, jeg er altfor glad i brød. Så "alt med måte" er min vei.
Jeg tror jeg kommer til å satse på "ekte produkter" framfor lettvarianter, og være heller litt obs på uraffinert sukker og unngå mengder med finmalt hvete. Hørt mye bra om stevia og sukrin.

Lenke til kommentar

Joda, lavkarbo er et sundt og godt kosthold, men mange sliter litt med at de savner brødmat.

Det vel en kombinasjon av gammel vane og litt avhengighet, samt at man blir litt i beit når man skal lage seg noe til f.eks frokost.

Det er jo veldig lettvint med en brødskive eller to og man må stille om tankemønsteret en del i matveien men det er jo løsbart hvis man vil prøve :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...