Kristinarorvik Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 Hei, har nå drevet med foto i et år, og dette er noe jeg vriklig liker og har lyst å blir flink til. Har veldig lyst å prøve meg på nordlys fototgrafering, men er ikke helt sikker på om det utstyret jeg har går an å bruke ? Har Canon 700D og start objektiv 18-55mm, har også 70-300mm (men den går såklart ikke an å bruke til dette) Så jeg lurte på om jeg kan bruke dette objektivet? Har også statv. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 (endret) Det holder i lange baner. Jeg var på nordlysjakt med en som hadde Canon 350D og første utgave av 18-55mm og han fikk bilder han også. Canon 700D er vanvittig mye bedre enn 350D på de relevante ISOene (800-6400). Prøv deg frem med for eksempel manuell modus (M) 18mm f/3,5, ISO 1600 og 10s lukkertid. Sett fokus manuelt med forstørret bilde i live view før du starter. Sikt på bebyggelse eller annet lyst i det fjerne når du stiller fokus. Blir det undereksponert prøver du høyere ISO og lengre lukkertid. Blir det for kraftig (sjeldent) prøver du kortere lukkertid og lavere ISO. Stativ og tidsforsinket utløsing er obligatorisk. 70-300 blir alt for trangt for nordlysfoto. Da mister du kontrasten og detaljene i nordlyset og står gjen med en grønn grøt. Det kan fungere til silhuetter men jeg synes ikke det gir noe særlig. Da synes jeg silhuetter mot månen er mye kulere. Endret 21. desember 2014 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå