Larzen_91 Skrevet 24. desember 2014 Del Skrevet 24. desember 2014 Julen er hva man gjør det til selv... bryr det deg at julemarsipanen, julebrusen, etc er i butikkene lenge før jul vil jeg påstå at du har ett problem. Ja, jeg har et stort problem. Problemet er at julen blir trykket langt ned i halsen på oss allerede i oktober. Du sier julen er det jeg gjør det til, men der tar du feil. Den eneste måten jeg kan unngå julen på er å ikke gå ut, ikke se på TV og ikke sjekke posten eller internet fra tidlig oktober frem til ut i januar engang. Eller slå på radioen, for den saks skyld. Julen er overalt nå. Det som skremmer meg er folk som deg, som ikke ser problemet her. Jeg har ikke noe imot selve julen, men alt dette kjøpepresset og alt maset rundt det. Vet du i det hele tatt hvorfor vi feirer jul her i Norge? Norge er et kristent land, så strengt tatt burde det være Jesu fødelsel og alt det der (og da gir jeg blaffen i at han ble født flere måneder før desember.) Men hvorfor er det da så få som bryr seg om kirke og alt det der? En av hovedgrunnene til hvorfor jul er i desember er fordi det fra gammelt tid ble feiret at solen snudde, så vi gikk mot lysere tider og alt det der. Vi får det samme ca seks måneder senere, når solen snur, sommeren er i gang for fullt og så videre. Du kjenner vel datoen mest fra Sankt Hans? Det er ikke tilfeldig at både jul og Sankt Hans er lagt på akkurat de datoene. Det ble gjort fordi de kristne ikke kunne nekte hedningene å feire helligdagene sine, så de endret heller betydningen til helligdagene til noe kristent. Men hvem er det som feirer at solen snur i våre dager? Er det mange som i det hele tatt bryr seg? Mat har vi overflod av, og vi sitter inne i høyteknologiske hjem med elektrisk strøm, varme og lys, så at det er starten på vinteren er ubetydelig. Hva ellers er det å feire? Mange sier julen er tiden da vi er snille mot hverandre, og alt det mølet der. Hvorfor trenger vi en egen høytid til det? "Vi er snille med folk i julen" sier idiotene og gir en slant til hjemløse, narkomane og andre som virkelig sliter. Resten av året går de samme folkene forbi de samme stakkars folkene uten å verdige dem et blikk engang. I stedet for å være snille i julen, er selv det blitt en høytid hvor mange gjør opp for å være drittsekker resten av året med god samvittighet. Og hva med gleden av å gi gaver til folk man liker? I våre dager er det gått mer og mer over til å bli en direkte konkurranse, der man kjøper så billige gaver som mulig og håper å få så dyre gaver som mulig. Jeg har en fetter som ett år gav penger til et veldedig formål på vegne av folk han ellers ville ha gitt vanlige gaver til. Moren min på godt over seksti var ikke spesielt glad for det, fordi det ikke var en "ekte" julegave. Tror ikke helt de fattige barna som nå fikk noen kroner å leve for synes det samme. Men jul er ikke jul uten "ekte" julegaver. Hva ville barna dine ha sagt om de ikke fikk julegaver i år, fordi du donerte pengene til hjemløse barn i Afrika i stedet? Så du er allerede ok med at betydningen av jul er endret? Hva om det endres til en kjøpefest? Jeg tror også det ligger mer bak din aggressivitet til jul anno 2014. Julen er som alt, man gjør det til det man vil. Så lenge folk kjøper vil det selges. Og her tar du litt med ene handa samtidig som du stikker moralpinnen i sida til folk med den andre. Du vil ha "ekte" gaver, slik du selv kaller det? Ja da er du med på kjøpemaset gitt. Er enig i at det er mye kjøpepress spesielt til jul. Mitt råd? Drit i andres oppfatning og gjør deg opp din egen om hva jul skal være. Dersom du mener at du nærmest ikke kan stå opp om morran 1/4 av året uten å irritere deg grønn anbefaler jeg terapi. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 27. desember 2014 Del Skrevet 27. desember 2014 Ja, jeg har et stort problem. Problemet er at julen blir trykket langt ned i halsen på oss allerede i oktober. Du sier julen er det jeg gjør det til, men der tar du feil. Den eneste måten jeg kan unngå julen på er å ikke gå ut, ikke se på TV og ikke sjekke posten eller internet fra tidlig oktober frem til ut i januar engang. Eller slå på radioen, for den saks skyld. Julen er overalt nå. Det er faktisk ditt problem. 1. Posten kan du løse med å ha en Ingen reklame på postkassen din. Faktisk, jeg hadde ikke det en gang men all reklame gikk rett i søppelkassa. 2. Slutt å se på TV-reklame. Bruk pausene til å lage deg noe drikke, gå på do, eller sjekk diskusjon.no på mobilen din. 3. Og iforholdtil å gå ut, så ser jeg egentlig ikke problemet. Det er egentlig bare i november og desember jeg legger merke til julereklame. Det var faktisk julesjokolade i butikken min fra Oktober, men etter å ha ledd av det en gang så ignorerte jeg det for resten av tiden. 4. Radioen hører jeg ikke mye på, men hvis du bruker radioen til å høre på musikk og det er mye julereklame, så vil jeg anbefale å lage dine egne albumer istedenfor. Da slipper du også å høre de samme sangene om og om igjen. Og hva med gleden av å gi gaver til folk man liker? I våre dager er det gått mer og mer over til å bli en direkte konkurranse, der man kjøper så billige gaver som mulig og håper å få så dyre gaver som mulig. Høres heller ut som det er et problem innad din familie. I vår familie så handler konkurransen om å gi gaver som gjør dem glad, ikke å gi gaver som er billige. F.eks. jeg og kona mi ga vår 10 år gamle nevø et fjernstyrt helikopter. Helikopteret kostet ikke mer enn 200 kroner, men han ble veldig glad for å få det. Jeg har en fetter som ett år gav penger til et veldedig formål på vegne av folk han ellers ville ha gitt vanlige gaver til. Moren min på godt over seksti var ikke spesielt glad for det, fordi det ikke var en "ekte" julegave. Tror ikke helt de fattige barna som nå fikk noen kroner å leve for synes det samme. Men jul er ikke jul uten "ekte" julegaver. Hva ville barna dine ha sagt om de ikke fikk julegaver i år, fordi du donerte pengene til hjemløse barn i Afrika i stedet? Selvfølgelig er det ikke akseptabelt, fordi det er egoistisk. Det blir som å kjøpe et vaffeljern til din romkamerat som ikke spiser vafler, fordi du ønsker et vaffeljern. Når du gir en gave, så skal det handle om hva de ønsker, ikke hva du ønsker. Det er en greit å donere i noen andres navn, men bare hvis de ønsker det og du må finne ut hvilken organisasjon de ønsker å donere til. Men hva med barna i Afrika som ikke får pengene? Det er ingenting som hindrer deg i å donere til de organisasjonene selv. Det er fetteren din som ønsker å donere til dem, så da får han donere selv. Jeg skal også love deg at det ikke bare var moren din som mente det var uakseptabelt, men noen må si ifra til fetteren din. Han tror han har gjort en god handling, men egentlig var han egoistisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå