Gå til innhold

Hvor mange km er normalt å jogge?

Anbefalte innlegg

Bare lurer på hva som er normalt blant folk.

Selv er jeg overvektig og veier 92 kg. Jeg har aldri vært en aktiv kar, kun noen fjellturer i ny og ne.

Er på slanking, så for tiden så jogger jeg 6,5 km hver dag på flat mark. Bruker 1 time på hele turen og ca .28-30 minutt hver vei. Hver vei er 3,25 km. Grunnen til at det tar så lang tid er fordi jeg klarer ikke jogge over lengre distanser, så jeg må gå en del også. Men presser meg likevell hardt helt til lungene og føttene sier stopp.

Hvor mange km jogger du og hvor lenge jogger du?

Endret av Vitex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det noen oppklaringer jeg vil komme med. For det første er det supert du tar tak i din egen fysiske form. Fortsetter du med dette vil du få en totalt annerledes hverdag. Det blir rett og slett enklere å leve.

Så til spm ditt om hvor langt det er normalt å jogge. Dette kommer selvsagt an på nåværende fysisk kapasitet og målet med joggeturen. Ja, "eksperter" (som ikke gjør annet enn å snakke på generelt grunnlag) sier ofte 30-60 min for "mannen i gata". Og dette er ikke nødvendigvis et feil råd, men det kan fort bli et dårlig råd. For en som vil løpe maraton holder dette selvfølgelig ikke mål. Ei heller en som vil bli god på 200 m.

Og nå kommer en viktig presisering. Slik jeg forstår deg tar du deg helt ut hver dag. Det kan jeg si med en gang ikke er bra i lengden. Harde perioder har for all del stor effekt, MEN HUSK Å HVIL! For noen er jogging restitusjonstrening, og for deg er det hardtrening. Det er bare slik det er. Da foreslår jeg at din restitusjonstrening f.eks. kan være en lengre gåtur i rolig tempo. Her går du og tenker over livet og legger en plan for neste økt (om du ikke kjører treningsprogram, noe som for øvrig er veldig nyttig). Om du kjører hardt økt etter økt vil ikke bare effekten til slutt være lik null, men du vil ende opp med en ødelagt kropp og en ikkeværende motivasjon. Så husk å ta det rolig iblant og spis riktig. Gjør små forandringer uke etter uke og du vil se stor fremgang.

Ikke ment som kritikk til din nåværende trening, da denne helt sikkert funker. Men i et lengre perspektiv er det viktig med hviledager og vanlig norsk kosthold :) Stå på. Fortsett gjerne å post fra treningshverdagen din.

Endret av Downhill
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De gangene jeg har vært i så dårlig form (som nå, host...) så er alltid målet å ikke gå. Jeg holder en pinlig rolig fart (les: hvor sakte klarer du å jogge uten at det regnes som å gå?), og holder meg til løyper på ca 3km. Farten jeg klarer å holde øker forholdsvis fort (de første ukene), og etter det så er jeg av typen som foretrekker å jogge rolig over lengre distanser (les 10-20km, og alltid i terreng) fremfor blodsmak i 3km.

Tips: Sør alltid for å varme opp ordentlig! I perioder der jeg er i god form, så klarer jeg å starte ganske rett på. Men typisk etter en lang vinter uten jogging så bruker jeg fort en 15-20min før jeg er ordentlig igang. Ellers så er jeg veldig glad i å løpe med pulsklokke. Spesielt på dager der jeg er litt slitent mentalt, så er det ganske "lett" å bare bestemme seg for å ikke gå over f.eks. 170-175 i puls ila turen, å ta det rolig rett og slett.

Lenke til kommentar

Tips: Sør alltid for å varme opp ordentlig! I perioder der jeg er i god form, så klarer jeg å starte ganske rett på.

Oppvarming er viktig uansett hvor god form man er i. Den kanskje viktigste grunnen til oppvarming er skadeforebygging, samt at man forbereder kroppen på den belastningen som kommer. Altså: aldri start rett på. Jeg har alltid minst 15 min oppvarming, men dette er jo noe hver og en må føle på selv.

Lenke til kommentar

Nå jogger ikke jeg særlig lenger da jeg har startet med annen trening og sier meg fornøyd med det.

Men før jogget jeg 3,3km, en runde rundt et vann i skogen, en del svinger, bakker osv.

Brukte vel et sted under 20min.

Brukte Runkeeper for å tracke løpingen, blir vesentlig gøyere å løpe da.

Lenke til kommentar

3000m en gang i året på under 15 minutter da det er det fysiske kravet som stilles i Forsvaret.

Har de hevet lista med 2min? Var 13 da eg var inne, for eg kom inn på 12:14

Idrettsmerket er 13 min tror eg. Natokravet 15 min. Endret av Kleivis
Lenke til kommentar

Nå jogger ikke jeg særlig lenger da jeg har startet med annen trening og sier meg fornøyd med det.

Men før jogget jeg 3,3km, en runde rundt et vann i skogen, en del svinger, bakker osv.

Brukte vel et sted under 20min.

Brukte Runkeeper for å tracke løpingen, blir vesentlig gøyere å løpe da.

Der er et navn som ikke funker bra når man leser det på norsk. /barnslig

Endret av Cutthroat Bill
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ser at artikkelforfatter referer til en studie hvor hele 9 stk. skal være representativt for en gruppe på flere titalls millioner (om ikke hundretalls) mennesker som trener i denne aldersgruppen. Dette er det reneste vrøvl skal man snakke om vitenskapelig metode. Dette er urepresentativt og man kan dermed ikke komme med en entydig konklusjon. Denne studien antar. Den kan selvfølgelig ha rett, men denne alene er ikke nok til å si at "intervaller forbrenner mer, punktum". Så man skal ta disse "halvgjorte" studiene med en klype salt også. Og på samme måte gjelder selvfølgelig små studier som tar for seg langkjøring som det mest hensiktsmessige.

Det jeg stusser over er hvordan noe som er forsket såpass mye på kan skape så sprikende synspunkter på hva som er rett. Min egen tanke er at de fysiologiske prosessene i mennesker er svært ulike og derfor funker noe bedre for noen enn andre. Dette har jeg selvfølgelig ikke belegg for å si, men det kan være nærliggende å tro.

Endret av Downhill
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville ha startet veldig forsiktig hvis jeg var deg. Mosjonér annenhver dag. Veksle på å gå og småjogge. Det er utholdenhetstrening på lav intensistet som forbrenner mest fett.

Siste påstanden ville jeg tatt med en klype salt...

Intervaller vil forbrenne mer enn rolig langkjøring.

http://www.trening.no/treningstips/intervalltrening-eller-rolig-langtur/

Tror vi kan holde på i evigheter dersom vi skal finne artikler som "beviser" det ene foran det andre.

http://running.competitor.com/2013/11/training/is-low-intensity-or-high-intensity-exercise-better-for-fat-loss_13019

Når han er 92 kilo, så er i hvertfall JEG overbevist om lav intensitet, men men :-D Han får teste begge deler, og se hva som gjelder for akkurat han.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...