Gå til innhold

Spørsmål om tap av førerrett.

zaion

Anbefalte innlegg

Det er to ting som tas stilling til her. Det ene er selve beslaget politiet gjorde. Det andre er om du er skyldig i det du er anmeldt for. Du samtykket ikke til førerkortbeslaget politiet gjorde. Derfor må retten ta stilling til dette. Kjennelsen går på at retten gir politiet medhold i beslaget, men at de ikke kan holde dette utover 11. Januar 2015.

Dvs. At dersom politiet hadde somlet, brukt lang tid på å ferdig etterforske saken eller av andre grunner ikke sendt saken til retten innen 11. Januar 2015 så hadde du kunnet fått førerkortet tilbake til saken var ferdig etterforsket og du dømt/frikjent for forholdet.

I dette tilfellet leser jeg det i første post at du har vært i retten og fått en dom. Da har politiet ferdig etterforsket saken innen denne fristen og sendt saken inn til retten og retten har funnet deg skyldig i det du er anmeldt for. Dommen er tap av førerett i 6 mnd., ny full førerprøve og et forelegg på kr. 4000,-. Dette er det du er idømt og det du skal forholde deg til. Men du kan jo anke dersom ankefristen ikke er utløpt.

OK!

Takk for alle svar, jeg skal uansett ringe inn til politistasjonen i mitt distrikt for å få alt forklart, og alle korta på bordet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

"For overtredelse ilegges du en bot på 7000 til statskassen"

"Forholdet medfører tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn for en periode på 6 måneder, regnet fra 18 november"

Øvingskjøring er ikke tillat i perioden!

Noen som vet når jeg kan søke om førerkort? Eventuelt når jeg kan ta teori, eller må alt gjøres etter 18 mai?(da perioden er over)

Lenke til kommentar

"For overtredelse ilegges du en bot på 7000 til statskassen"

"Forholdet medfører tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn for en periode på 6 måneder, regnet fra 18 november"

Øvingskjøring er ikke tillat i perioden!

Noen som vet når jeg kan søke om førerkort? Eventuelt når jeg kan ta teori, eller må alt gjøres etter 18 mai?(da perioden er over)

Jeg antar at du kan ta teorien, men ikke øvelseskjøre før 18. Mai, hverken med privat ledager eller kjørelærer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

19. mai. 18. mai er siste dag i tapsperioden, sml. domstolloven § 148.

Teoretisk førerprøve kan avlegges uavhengig av om det løper sperrefrist eller tapsperiode, jfr. førerkortforskriften § 5-5 annet ledd. Du trenger derfor ikke vente til tapsperioden er utløpt med å ta teoriprøven (men du må vente med å ta praktisk prøve).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...