zaion Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Hei! 18 år gammel gutt som kjørte opp i år. Mistet lappen etter å ha hatt den i tre uker. Det er to måneder siden det skjedde. Jeg har vært i rettssak og fått dom, men skjønner ikke helt hva den sier og mener. Jeg ble anmeldt for uaktsom kjøring, og ble ilagt et førerrettap på 6 måneder, full ny førerprøve og bot på 4000kr. I rettssaken fikk jeg tilbakemelding på dette. Jeg siterer: ".. Retten tar derfor politiets begjæring om midlertidig tilbakekall av førerretten og om fortsatt beslag av siktedes førerkort til følge, men ikke for lenger tid enn 3 måneder uten ny kjennelse. Retten er av den oppfatning at et slik sak vil være relativt enkelt å etterforske og at saken dermed bør være avgjort innen kortere tid enn 11. April 2015." Jeg kjørte ut den 11. Oktober 2014. Det jeg lurer på er om det Retten skrev til meg vil si at jeg kan få førerkortet tilbake etter 3 måneder, altså den 11. Januar? Takk! Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 Du har ikke hørt noe fra dem på 3mnd? Er ingen jurist, men det er slik jeg tolker det også ja. Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 Slik jeg forstår det så kan du få tilbake lappen etter 3 måneder, men de har mulighet til å ta den frem til den 11 april hvis noe skulle komme opp. Jeg ville ringt ned til politistasjonen der du mistet lappen for å få en ordentlig forklaring =) Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 (endret) Hva står det i domslutningen? Slik jeg leser utdraget ditt så er det at retten tar det midlertidige beslaget til følge. Da regner jeg med at du ikke samtykket i førerkortbeslaget siden retten tar stilling til spørsmålet? For er slik at når politiet tar et førerkort i beslag så får du valget om du samtykker eller ikke i beslaget. Samtykker du så kan politiet holde førerkortet (det som kalles "midlertidig tilbakekall av førerett") til saken er ferdig etterforsket og jurist tar ut tiltale. Dersom du ikke samtykker har politiet 14 dager på seg å sende spørsmålet til retten. De tar stilling om det skal tas til følge eller ikke. Slik jeg leser teksten du siterer over så har de gitt politiet en frist til 11. april 2015 til å ferdigstille anmeldelsen og få en dom på forholdet, men ikke utover 3 måneder dersom det ikke kommer en ny kjennelse om beslaget. Og dersom du har fått en domslutning som sier tap av førerrett i 6 måneder, forelegg på kr. 4000,- og ny full førerprøve så er det det du skal forholde deg til. Teksten du siterer over er spørsmålet om selve beslaget som ble gjort da du ble anmeldt. Endret 22. desember 2014 av CaZpeR 2 Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Jeg regner med du fikk med deg eller til sendt domsavsigelsen det er den som gjelder hva politiet har sagt eller skrevet er ikke noe du trenger å bry deg med siden politiet er under domstolen. Eller var du bare inne hos dommeren for en midlertidig inndragelse av førerretten, har du fått boten? Det er kun retten som kan ilegge bot, politiet kan kun ilegge forenklet forelegg som du må samtykke til for at det skal bli gyldig. Lenke til kommentar
Thommas88 Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Er vel sånn at du kan søke når spærra har hevet. Siden du har fått 3 mnd så kan du søke om oppkjøring om 3 mnd også blir det den ventetiden det er i ditt fylke på oppkjøring. Tror du må ta teorien på nytt også. Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 (endret) Du er dømt til tap av førerett i 6 mnd. Regnes fra 11. Oktober 2014. 3 måneder er bare fristen til politiet å ferdigstille saken for avgjørelse med mindre en ny kjennelse foreligger. Siden det er en dom så er det denne du skal forholde deg til da en ny kjennelse ikke er nødvendig pga. Saken er avgjort i retten. Endret 22. desember 2014 av CaZpeR Lenke til kommentar
zaion Skrevet 25. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2014 Slik jeg forstår det så kan du få tilbake lappen etter 3 måneder, men de har mulighet til å ta den frem til den 11 april hvis noe skulle komme opp. Jeg ville ringt ned til politistasjonen der du mistet lappen for å få en ordentlig forklaring =) Jeg skal ringe så fort jeg kan! Lenke til kommentar
zaion Skrevet 25. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2014 Du er dømt til tap av førerett i 6 mnd. Regnes fra 11. Oktober 2014. 3 måneder er bare fristen til politiet å ferdigstille saken for avgjørelse med mindre en ny kjennelse foreligger. Siden det er en dom så er det denne du skal forholde deg til da en ny kjennelse ikke er nødvendig pga. Saken er avgjort i retten. Hei. Jeg skal ringe og høre etter så fort som mulig, men det du sier gir mening. Kommer med tilbakemelding Lenke til kommentar
zaion Skrevet 25. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2014 Jeg regner med du fikk med deg eller til sendt domsavsigelsen det er den som gjelder hva politiet har sagt eller skrevet er ikke noe du trenger å bry deg med siden politiet er under domstolen. Eller var du bare inne hos dommeren for en midlertidig inndragelse av førerretten, har du fått boten? Det er kun retten som kan ilegge bot, politiet kan kun ilegge forenklet forelegg som du må samtykke til for at det skal bli gyldig. Det første som skjedde var at jeg fikk ei bot og mistet lappen i 6 mnd. Vedtok ikke dette, og dro i retten. Da fikk jeg det jeg siterte som svar. Lenke til kommentar
zaion Skrevet 25. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2014 (endret) Hva står det i domslutningen? Slik jeg leser utdraget ditt så er det at retten tar det midlertidige beslaget til følge. Da regner jeg med at du ikke samtykket i førerkortbeslaget siden retten tar stilling til spørsmålet? For er slik at når politiet tar et førerkort i beslag så får du valget om du samtykker eller ikke i beslaget. Samtykker du så kan politiet holde førerkortet (det som kalles "midlertidig tilbakekall av førerett") til saken er ferdig etterforsket og jurist tar ut tiltale. Dersom du ikke samtykker har politiet 14 dager på seg å sende spørsmålet til retten. De tar stilling om det skal tas til følge eller ikke. Slik jeg leser teksten du siterer over så har de gitt politiet en frist til 11. april 2015 til å ferdigstille anmeldelsen og få en dom på forholdet, men ikke utover 3 måneder dersom det ikke kommer en ny kjennelse om beslaget. Og dersom du har fått en domslutning som sier tap av førerrett i 6 måneder, forelegg på kr. 4000,- og ny full førerprøve så er det det du skal forholde deg til. Teksten du siterer over er spørsmålet om selve beslaget som ble gjort da du ble anmeldt. SLUTNING låter slik: "Politiet kan midlertidig tilbakekalle førerretten og holde førerkortet til mr. X, født ZZYYXX, beslaglagt inntil saken mot ham er endelig avgjort, men ikke ut over 11. Januar 2015 ********" Edit: Du har rett i at jeg ikke samtykket i førerkortbeslaget! Jeg samtykket ikke for noe, verken forelegget eller beslaget. Endret 30. desember 2014 av KVTL Fjernet personlig info Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. desember 2014 Del Skrevet 25. desember 2014 Er du sikker på at du har fått dom? For der du siterer både i førstepost og her tyder på at du har fått en kjennelse om midlertidig førerkortinndragning, og at hovedsaken ikke er avgjort ennå. 1 Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 25. desember 2014 Del Skrevet 25. desember 2014 Kjennelsen er en ting. Men han skriver også at han er idømt 6 mnd. Tap av førerett, forelegg og ny førerprøve. Det høres ut som en dom det ja. Tipper Kjennelsen bare er formaliteter i forhold til selve beslaget. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 25. desember 2014 Del Skrevet 25. desember 2014 Kjennelsen er en ting. Men han skriver også at han er idømt 6 mnd. Tap av førerett, forelegg og ny førerprøve. Det høres ut som en dom det ja. Leser man innleggene på nytt, så ser det mer ut som han har fått et forelegg på 6mnd inndragelse pluss bot -hvor han ikke har vedtatt eller samtykket i beslaget, og derfor (pga 3-ukersfristen når man ikke samtykker i beslag) har han vært i retten som kun har tatt stilling til videre førerkortbeslag -men ikke skyldsspørsmålet. Selve straffesaken kommer opp senere. Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 25. desember 2014 Del Skrevet 25. desember 2014 (endret) Ser det. Men kan være forslag til straff TS har skrevet her. Dersom han har vært i retten og fått en dom som han i tillegg har akseptert så er det jo det man skal forholde seg til. Jeg syns det er rart at tap av førerett, forelegg og krav om ny full prøve er nevnt utenfor dom. Med mindre det er forslaget fra påtalemyndigheten da. Skyldspørsmålet er vel ikke så viktig mtp. At det er snakk om forseelser i vegtrafikkloven, hvor uaktsomhet er nok til å bli dømt. Endret 25. desember 2014 av CaZpeR Lenke til kommentar
zaion Skrevet 25. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2014 Er du sikker på at du har fått dom? For der du siterer både i førstepost og her tyder på at du har fått en kjennelse om midlertidig førerkortinndragning, og at hovedsaken ikke er avgjort ennå. Jeg er faktisk ikke sikker på om jeg har fått dom, i og med at jeg aldri har vært borti noe lignende før, og at de ikke skriver noe som er forståelig for meg i papirene jeg har fått. Lenke til kommentar
zaion Skrevet 25. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2014 Kjennelsen er en ting. Men han skriver også at han er idømt 6 mnd. Tap av førerett, forelegg og ny førerprøve. Det høres ut som en dom det ja. Tipper Kjennelsen bare er formaliteter i forhold til selve beslaget. Men hva med "SLUTNING låter slik: "Politiet kan midlertidig tilbakekalle førerretten og holde førerkortet til xx, født zzyyxx beslaglagt inntil saken mot ham er endelig avgjort, men ikke ut over 11. Januar 2015 ********"" ? Hva betyr dette, da? Lenke til kommentar
zaion Skrevet 25. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2014 Kjennelsen er en ting. Men han skriver også at han er idømt 6 mnd. Tap av førerett, forelegg og ny førerprøve. Det høres ut som en dom det ja. Leser man innleggene på nytt, så ser det mer ut som han har fått et forelegg på 6mnd inndragelse pluss bot -hvor han ikke har vedtatt eller samtykket i beslaget, og derfor (pga 3-ukersfristen når man ikke samtykker i beslag) har han vært i retten som kun har tatt stilling til videre førerkortbeslag -men ikke skyldsspørsmålet. Selve straffesaken kommer opp senere. Så jeg får høre fra Politet før 11. Jan? For Slutningen som jeg siterte, tolker jeg som på en måte at de ikke kan ha førerkortet mitt lengre enn til 11. Jan... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. desember 2014 Del Skrevet 25. desember 2014 Ikke uten ny kjennelse fra retten. Men det får de nok, om de ikke henlegger, og har en viss fremgang i saken. Du har nok ikke fått en dom, påtalemyndigheten har bedt domstolen om å få beholde førerkortet ditt mens de forbereder rettssak. Du får vel innkalling til hovedforhandling etter hvert. 1 Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 25. desember 2014 Del Skrevet 25. desember 2014 (endret) Det er to ting som tas stilling til her. Det ene er selve beslaget politiet gjorde. Det andre er om du er skyldig i det du er anmeldt for. Du samtykket ikke til førerkortbeslaget politiet gjorde. Derfor må retten ta stilling til dette. Kjennelsen går på at retten gir politiet medhold i beslaget, men at de ikke kan holde dette utover 11. Januar 2015. Dvs. At dersom politiet hadde somlet, brukt lang tid på å ferdig etterforske saken eller av andre grunner ikke sendt saken til retten innen 11. Januar 2015 så hadde du kunnet fått førerkortet tilbake til saken var ferdig etterforsket og du dømt/frikjent for forholdet. I dette tilfellet leser jeg det i første post at du har vært i retten og fått en dom. Da har politiet ferdig etterforsket saken innen denne fristen og sendt saken inn til retten og retten har funnet deg skyldig i det du er anmeldt for. Dommen er tap av førerett i 6 mnd., ny full førerprøve og et forelegg på kr. 4000,-. Dette er det du er idømt og det du skal forholde deg til. Men du kan jo anke dersom ankefristen ikke er utløpt. Endret 25. desember 2014 av CaZpeR Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå