AK47 Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 (endret) Jeg kjøpte en brukt Ford Mondeo 2002. Kjørt 164.000 km. Da jeg kjørte en lengre litt brattere bakke mistet jeg plutselig motorkraft, noe jeg ikke har opplevd de første dagene etter bilkjøpet. Svingte innom bilverksted der de mener at det er toppakningen, som de kan ta over nyttår. Og pluggene var ganske slitt, den ene ganske gåen. Bilen gikk på tre av fire stempler, men hvis jeg byttet pluggene kunne jeg regne med at alle gikk igjen. Det gjorde de ikke. Går fortsatt bare på tre stempler, og jeg mistenker nå at det til og med bare er to (etter sjekk med å nappe ut pluggledningene etter tur). Pluggene til de to jeg tror ikke virker var etter bare en dags bruk nesten svarte, pakket inn i et lag med svart guffe, kanskje en form for sot. De to andre ser bedre ut. Er det noe jeg kan gjøre selv? Jeg trenger virkelig bilen til jul, vi har ikke andre alternativer til julekvelden, da vi må kjøre et par timer. Et annet problem som har dukket opp er at de to passasjerdørene bak ikke vil åpne seg. Nøkkelsenderen til sentrallåsen er gåen, så derfor låste jeg i dag bakdørene fra innsiden og smekket igjen. Da vi skulle ha ungene inn i bilen hadde vi ingen sjans til å åpne bakdørene. Låsen som er rett over håndtaket skyves ut, og den går bare inn igjen, og den nekter å låse seg opp. Noen ideer om hvordan jeg får låst opp denne døra? Er veldig takknemlig for all hjelp. På forhånd takk! Endret 20. desember 2014 av AK47 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 Vil tippe ventiltetninger eller stempelringer. Er det sistnevnte kan det fort lønne seg å skrote bilen og kjøpe ny. Er du heldig er det bare toppakningen. Er uansett ikke noe man får gjort noe med selv med mindre man virkelig vet hva man gjør. Samt man trenger jo deler også. Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 21. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2014 Krysser fingrene for toppakning. Uten at jeg har greie på det, så er det vel kanskje toppakningen, siden det er relativt jevnt med olje på alle pluggene. Uflaks med dette bilkjøpet, hadde ikke hatt den mer enn tre dager da det skjedde. Og uflaks med tiden, for nå rett før jul er det ikke en eneste bilmekaniker og oppdrive Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 Du kan muligens snuse litt på peilepinnen eller oppi oljepåfyllingslokket. Lukter det aske så er det veldig dårlige nyheter. Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 21. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2014 (endret) Lukter ikke aske, takker for tips. Kjenner bare lukt av svidd olje når jeg stopper bilen, men det er ikke så rart. Jeg har i hvert fall bestemt meg for at det aldri blir mer Ford for meg, makan til mye ukurant har jeg aldri vært borti. Selv tennplugger er vanskelig å få tak i. Hadde BMW forrige gang, og det blir nok neste bil også. Forresten, er det noen som har noen formeninger om hva man kan gjøre for å få bakdørene opp av "vranglås"? Da vi låste manuelt i går ville ingen av dem la seg låse opp etterpå. Senderen til sentrallåsen tok av en eller annen grunn kvelden (et par dager før dørene låste seg) da jeg skiftet batteri. Nøklene er uansett så slitt at jeg må ha både ny nøkkel og fjernkontroll, men får det ikke før etter nyttår. Juggel som man bestiller fra dealextreme er jo av bedre kvalitet enn denne møkkabilen av en Mondeo. Endret 21. desember 2014 av AK47 Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 21. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2014 Æsj, nå startet jeg bilen igjen, etter å ha hatt pluggene ute for inspeksjon, og for å se hvordand et står til. Kom masse røyk, hele nærområdet ble røyklagt. Er det trygt å kjøre til nærmeste verksted da? Det var mørkt, så jeg så ikke fargen på røyken, men tror den var hvit. Det betyr vel at det er vann i oljen, etter det lille jeg vet om motorer. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 Hvit er vann. Blå er olje. Er det mye olje kan den bli grå og sort også. Du burde kunne se spor av olje i kjølevæska om du sjekker den. Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 21. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2014 (endret) Takker, skal gjøre det. Ringer uansett verksted i morgen og bare setter den der. Så krysser jeg fingrene for toppakningen. Har liksom så lite lyst til å sette meg inn i min tredje bil på sju dager, det er jo lite økonomisk også. edit: Hørte et lite smell, som en slags ettertenning, rett før det begynte å komme røyk. Endret 21. desember 2014 av AK47 Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 (endret) Du bør ikke ønske det er toppakningen det kan koste 10000.- + å skifte den på verksted. Du bør få tatt en diagnose på den det kan være noe så enkelt som en coil hvis den har 4 coiler noe som er normalt på biler etter 2000. Det er mye det kan være men umulig å si uten diagnose eller at du ser olje i kjølevesken eller at oljen er blitt majones. sjekk peilepinnen og under oljepåfyllingslokket. Endret 21. desember 2014 av Maxopp Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 21. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2014 oj, såpass!? Forstod det fra verkstedet at det bare er en times jobb sånn cirka. Og delene er vel ikke så veldig dyre. Får vel bare få den levert inn og bare si i fra at jeg ikke ønsker å gjøre noe hvis det blir for dyrt. Det er jo grenser for hvor mye man vil investere i en bil fra 2002 som har gått 164.000. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 Du har krav på et prisoverslag og denne prisen må de holde. Og det kan selvsagt være en relativt rask og enkel jobb. Det er store forskjeller på de forskjellige bilene. Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 Det kan være noe så enkelt som en sprukket slange som lager trøbbelet, så det trenger ikke å bli så dyrt. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 Har du kjøpt denne som vrak/restaureringsobjekt ell.? I motsatt fall bør du vel vurdere å involvere vedkommende du kjøpte bilen av. Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 21. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2014 Kjøpte den som en bil som skulle kjøres noen tusen kilometer, noe jeg også gjorde klart for selger. Men jeg prøvekjørte og gikk gjennom den. Kikket vel ikke på pluggene, men burde vel kanskje gjort det. Bilen virket bra kort tid, men dette er vel feil som han trolig ikke visste om. Problemet dukket brått opp, med nesten 4000 omdreininger under en forbikjøring i en relativt bratt bakke. Før problemet brøt ut kjørte den helt fint. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 (endret) Olje på pluggene og hvit røyk? Her har du en intern lekkasje i motoren og etter all sannsynlighet er det topp-pakningen. Denne tar IKKE en time å bytte. Ikke en gang register-reima alene tar en time (den byttes i samme slengen). Jeg vil påstå at du får tak i samme bilen, i bedre stand, enn det du betaler for reparasjon på denne. Har selv hatt en slik Mondeo som var gått nesten 200.000 km og var svært fornøyd, men den var godt vedlikeholdt. Alle biler som ikke tas vare på vil ryke i staver etterhvert, ikke bare Ford. Endret 22. desember 2014 av LiamH 1 Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Nå må Dere ikke skremme bilkjøperen fra vettet før han har fått sjekket det, som sagt feilene kan oppstå med en defekt coil og en sprukket slange så la han få ta en diagnose og la en mekaniker se over den før dere kommer med dommedagsprofetiene. Så klart det kan være verre men sannsynligheten for at det er noe enklere er stor så lenge den aktuelle motoren ikke har noen store svakheter. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 (endret) Defekt coil (det er bare en) medfører ikke olje på pluggene og store mengder røyk som dekker et helt nærområde. Dette er fenomener som oppstår når motoren forbrenner kjølevæske eller olje. En sprukket slange vil også gi en utvendig lekkasje, og dermed ikke olje på pluggene eller store mengder hvit røyk. Slike symptomer stammer fra interne lekkasjer i motoren. Et verksted har sett på bilen og kommet frem til det samme. Jeg stiller meg bak den diagnosen ut fra de beskrivelser som er gitt, med mindre jeg har oversett eller feiltolket noe som er skrevet. Litt av problemet her er at bare jobben med å finne feilen vil koste en del, da dette innebærer ulike tester og det faktum at toppen på motoren sannsynligvis må av for å i det hele tatt avdekke den reelle feilkilden. Beklager. Dette er bare min mening som mekaniker. Intensjonen er ikke å skremme vannet av bileieren. Endret 22. desember 2014 av LiamH Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Sprukket vakuumslange kan medføre røyklegging av nabolaget vet jeg av egen erfaring.(min hadde hoppet av slangeklemmen hadde knekt) Siden den kun har en coil i følge LiamH kan det være dårlige pluggledninger ikke uvanlig på en bil som har bikket 100000km. de bør byttes mellom 60 til 80 tusen i følge produsentene, noe de færreste gjør. Siden verkstedet snakket om en time må det være toppdeksel pakningen som lekker litt men den vill normalt ikke medføre røyklegging av nabolaget mulig litt brent olje lukt i bilen og utenfor. Uten bilder av pluggene er det vanskelig å si noe sikkert og det er kun en indikasjon. Når skal den store slaget mellom meg og LiamH stå for å se hvem som har rett? Jeg hadde en BMW 520i hvor blokken var delt nesten i 2, oljespruten sto ut gjennom siden av blokken men motoren gikk slik den skulle så du vet aldri Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 (endret) Jeg har ikke noe behov for å ha rett. Jeg håper rett og slett av jeg tar feil. Hvis det er olje på plugghodene, så er det topp-pakningen eller annen intern lekkasje. Er det olje rundt selve plugghettene/stammen nede i plugghullene, så er det topp-dekselpakningen. Den tar ca. 1 time å bytte. Jeg er enig i at det må være det de mente, spesielt siden jeg nå ser at OT sier at delene som trengtes ikke var så dyre. Hadde det vært topp-pakningen ville nok registeret m/vannpumpe vært inkludert i jobben, samt toppakningssett, og det er ikke spesielt billig. Hvis en vakuumslange på en bensinbil ryker, så er det meg bortimot ukjent at det skal medføre at et helt nabolag røyklegges. På en diesel derimot kan tull med vakuumslanger medføre mye røyk. Har du derimot en annen erfaring, så skal ikke jeg motsi den. Vi trenger likevel ikke kverne mer på dette. Er det olje på plugghodet, så e det nok topp-pakningen eller annen intern lekkasje. Er det nede i plugghullene, så er det toppdeksel-pakningen. Han får begynne med å eventuelt bytte toppdekse-pakningen og pluggene hvis oljesølet er utenpå motoren, samt rengjøre pluggledningene godt for olje, og se om den går på alle sylindrene. Det skal også nevnes at hvis den lekker olje ned i plugghullene og man da skrur ut pluggene, så renner olja rett ned i sylinderen. Det kan forklare all røyken som kom rett etter at pluggene hadde vært ute. Endret 22. desember 2014 av LiamH 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå