Gå til innhold

Forteller teorier ( viteskaplige bevis ) hele sanheten ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Relativitetshypotesen nå

ja, den kan forsatt endres hvis det er behov for det

det er jo bestem i en annen post at en teori eller bevis ikke kan endres for da er det ikke noen bevis

Hehe. jaja, du får sitere den posten da, hadde vært fint ;-)

jeg skrev feil , det skulle være " en annen tråd" .

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1624059&page=1&&do=findComment&comment=21911455

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hvordan den posten underbygger dine påstander. Hvor står det med endring?

Står kun om observasjoner?

den underbygger setningen "

det er jo bestem i en annen post at en teori eller bevis ikke kan endres for da er det ikke noen bevis"

noe som også er skreve i et av de siste innleggene , men ikke i de aller siste innleggene

Lenke til kommentar

Eg skjønner ikke hva vi diskuterer. Du, elgen, har jo skrevet her inne at en vitenskapelig teori er et bevis.

det er jo ikke så rart når du og flere andre her til og med er uenig med meg , som var med på å starte denne diskusjon.

nå jeg ville diskuter noe så skal noen plutselig endre på premissene

Det dreier seg vitenskaplige bevis faktisk er hele sannheten.

Forteller de den fulle sannheten ?

Lenke til kommentar

Du skriver vitenskapelige teorier forteller hele sannheten ja.

og den kan ikke andres senere , det poengterer den tråden jeg linket til

da er det jo lit uendelig at det er nettop det som skjer ofte , faktisk

de endrer lit på synet sitt fordi de har funne ut noe nytt

sannheten kommer jo ikke frem før man vet alt

hvordan kan man da fortelle hele sannheten da ?

Lenke til kommentar

Hvorfor er teorier bevis ?

Man har jo alle disse teoriene om alt mulig rat innenfor det vitenskaplige aspektet.

Ikke alt kan bevises fysisk på grunn av omstendighetene , likevel regner man det som bevis

Det er litt for mye "bestemt" at slik er sannheten etter min mening

Det er jo tross alt forskjell på noe man tror er slik og slik og det man fysisk kan bevise ved å oppleve det

Vitenskapelige teorier er ikke beviser, som sådan, men de best mulige forklaringene vi klarer å komme opp med. Og på enkelte områder så har vi flere teorier som slåss seg i mellom.

Lenke til kommentar

Vitenskapelige bevis er en fortelling, en fortelling hvordan ting er. Etter som man finner ut andre bevis så fortsette fortellingen med de bevis, og sånn fortsetter det. Så vitenskapelige bevis er en fortelling på hvordan det kan være, sånn har det alltid vært. En fortelling hvordan ting er og så forandres den etter som årene går. Om mennesket har blitt mer smart etter tiden det får man prøve å bedømme selv, men for en klok mann så handler det ikke om å være smart eller bedre. Det handler om å kunne skille mellom bra og verre. For livet fortsetter, at livet er en evolusjon på hva som oppfinnes er greit. Men å si at mennesket stammer fra aper er som å si mennesket er aper som strømmer rundt en ny ting hver gang det oppfinnes...

Lenke til kommentar

Du skriver vitenskapelige teorier forteller hele sannheten ja.

og den kan ikke andres senere , det poengterer den tråden jeg linket til

da er det jo lit uendelig at det er nettop det som skjer ofte , faktisk

de endrer lit på synet sitt fordi de har funne ut noe nytt

sannheten kommer jo ikke frem før man vet alt

hvordan kan man da fortelle hele sannheten da ?

Selvfølgelig kan teorier endres dersom man finner nye resultater som sier at det man hadde fra før er feil. Dette er ko noe av det mest fundamentale i vitenskapen og nødvendig hvis man skal ha fremgang.

Som jeg har sagt allerede, en vitenskapelig teori er per dags dato den beste forklaringen vi har for et gitt fenomen. Dersom noe oppdagelser mot formodning skulle tilsi at det man har fra før er feil, så vil enten teorien forandres eller forkastes. Dette er ikke en svakhet ved vitenskapen, men en styrke. Det driver oss videre.

Det skjer heller ikke ofte at etablerte teorier forandres, tvert imot skjer det svært sjelden så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...