Gå til innhold

Laste ned sjakk-program?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har prøvd å laste ned Stockfish, men greier ikke å få ''åpnet'' det.

Trenger man å laste ned andre ting i tillegg, eller hvordan fungerer det å laste ned et sjakk-program; gratis..?

Stockfish er bare en engine. Du bruker den engine i et sjakk program.

Jeg bruker Scrid vs PC med stockfish. Scrid vs PC er gratis

Lenke til kommentar

Hva mener du? Jeg ønsker et program jeg kan spille med begge brikker og få kommentarer i hvem som står best, foreslåtte trekk, osv. slik som de i NRK og VG TV hadde under Sjakk VM.

Stockfish er bare motoren. Du trenger også et dashbord for å kunne kjøre, for å si det sånn. :) Støtter meg på forslaget om Scid vs PC, men det finnes dem som er mer brukervennlig også.

Lenke til kommentar

Og hva gjør jeg videre etter det? Deretter laster ned Stockfish osv. mixer jeg de elns? Åpner de i hverandre og masse sånn tull og tøys, nesten som packs du må laste ned via Football Manager?

Du laster ned begge, og så må du legge til Stockfish som engine i programmet du ender opp med å bruke. Programmet kommer nok med en annen engine som vil brukes istedenfor Stockfish hvis du ikke gjør dette (eller kanskje kommer det med Stockfish!).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

(eller kanskje kommer det med Stockfish!).

Den kom med Stockfish. :)

Vil i grunnen anbefale Arena, som jeg synes har er ganske enkelt interface. Problemet med Arena er bare at den noen ganger gjør trekk for deg, men er sikker på at det er mulig å deaktivere den funksjonen.

http://www.playwitharena.com/

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Den kom med Stockfish. :)

Vil i grunnen anbefale Arena, som jeg synes har er ganske enkelt interface. Problemet med Arena er bare at den noen ganger gjør trekk for deg, men er sikker på at det er mulig å deaktivere den funksjonen.

http://www.playwitharena.com/

I Arena må man bare trykke ned knappene Edit og Analyze, så slutter den med det (dvs. Edit så den holder fingrene vekk, og Analyze så den fremdeles gjør nytte for seg). Ellers oppfatter programmet det slik at du vil spille mot datamaskinen. Men det hele er ganske lite intuitivt i Arena, til tross for et tilsynelatende enklere og mer tiltalende grensesnitt. Mye knoting for å sette det opp rett.

Endret av Imsvale
Lenke til kommentar

Tools > Analysis Engines, der kan du legge til Stockfish om den ikke allerede har det/siste versjon. Videre, Edit > Configure for å sette opp. Sett Threads til antall prosessorkjerner du har (eller vil bruke). Memory til så mye du ønsker å gi den, opptil 4 GB.

Når du vil starte analysen (neste trekk basert på nåværende stilling på brettet): Tools > Start Engine 1 (eller hvilken Stockfish måtte være).

I vinduet som kommer opp (Stockfish 5 ...) bruker du Lines til å øke antall trekkforslag som blir vurdert parallelt. Desimaltallet er poengscoren for et gitt trekk; positiv verdi er i hvits favør, negativ i sorts. I det samme vinduet har du knappen Annotate; den bruker du for å analysere alle trekkene, og eventuelt legge til score og variasjoner i trekklista. Å skru på Low CPU Priority kan være greit hvis du skal bruke pc-en samtidig med analysen, iallfall hvis du skal bruke alle kjernene.

Ellers blir det å lese manualen. ;)

Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg bruke denne mest effektivt mens jeg spiller online?

Ikke som juks, men som forståelse for hva jeg gjør.

Ville vært bra hvis jeg hadde hatt denne skalaen som viser hvem som egentlig leder, bare for å se om det jeg trodde var bra, om noe kunne gjøres bedre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...