Superfruit Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Har prøvd å laste ned Stockfish, men greier ikke å få ''åpnet'' det. Trenger man å laste ned andre ting i tillegg, eller hvordan fungerer det å laste ned et sjakk-program; gratis..? Lenke til kommentar
tjbr Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Har prøvd å laste ned Stockfish, men greier ikke å få ''åpnet'' det. Trenger man å laste ned andre ting i tillegg, eller hvordan fungerer det å laste ned et sjakk-program; gratis..? Stockfish er bare en engine. Du bruker den engine i et sjakk program. Jeg bruker Scrid vs PC med stockfish. Scrid vs PC er gratis Lenke til kommentar
Superfruit Skrevet 20. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2014 Hva mener du? Jeg ønsker et program jeg kan spille med begge brikker og få kommentarer i hvem som står best, foreslåtte trekk, osv. slik som de i NRK og VG TV hadde under Sjakk VM. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 http://scidvspc.sourceforge.net/ Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Hva mener du? Jeg ønsker et program jeg kan spille med begge brikker og få kommentarer i hvem som står best, foreslåtte trekk, osv. slik som de i NRK og VG TV hadde under Sjakk VM. Stockfish er bare motoren. Du trenger også et dashbord for å kunne kjøre, for å si det sånn. Støtter meg på forslaget om Scid vs PC, men det finnes dem som er mer brukervennlig også. Lenke til kommentar
Superfruit Skrevet 20. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2014 Hvor kan man i så fall laste ned disse greiene gratis, da? Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 (endret) Jeg har allerede gitt deg en link. Endret 20. desember 2014 av MartinF Lenke til kommentar
Superfruit Skrevet 20. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2014 Skal jeg laste ned fra SOURCE eller fra WINDOWS (i så fall hvilken av de to?). Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Hvis du kjører Windows, så laster du ned Windows (den første av dem). Om du vet at du har 64-bit Windows, så kan du ta den andre. Lenke til kommentar
Superfruit Skrevet 20. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2014 Og hva gjør jeg videre etter det? Deretter laster ned Stockfish osv. mixer jeg de elns? Åpner de i hverandre og masse sånn tull og tøys, nesten som packs du må laste ned via Football Manager? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 Programmer vg og NRK brukte var Houdini 3. Men det er ikke gratis, da. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 Og hva gjør jeg videre etter det? Deretter laster ned Stockfish osv. mixer jeg de elns? Åpner de i hverandre og masse sånn tull og tøys, nesten som packs du må laste ned via Football Manager? Du laster ned begge, og så må du legge til Stockfish som engine i programmet du ender opp med å bruke. Programmet kommer nok med en annen engine som vil brukes istedenfor Stockfish hvis du ikke gjør dette (eller kanskje kommer det med Stockfish!). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 (endret) (eller kanskje kommer det med Stockfish!). Den kom med Stockfish. Vil i grunnen anbefale Arena, som jeg synes har er ganske enkelt interface. Problemet med Arena er bare at den noen ganger gjør trekk for deg, men er sikker på at det er mulig å deaktivere den funksjonen. http://www.playwitharena.com/ Endret 21. desember 2014 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 (endret) Den kom med Stockfish. Vil i grunnen anbefale Arena, som jeg synes har er ganske enkelt interface. Problemet med Arena er bare at den noen ganger gjør trekk for deg, men er sikker på at det er mulig å deaktivere den funksjonen. http://www.playwitharena.com/ I Arena må man bare trykke ned knappene Edit og Analyze, så slutter den med det (dvs. Edit så den holder fingrene vekk, og Analyze så den fremdeles gjør nytte for seg). Ellers oppfatter programmet det slik at du vil spille mot datamaskinen. Men det hele er ganske lite intuitivt i Arena, til tross for et tilsynelatende enklere og mer tiltalende grensesnitt. Mye knoting for å sette det opp rett. Endret 21. desember 2014 av Imsvale Lenke til kommentar
Superfruit Skrevet 21. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2014 Når jeg gikk inn på Scid vs PC startet den å laste ned automatisk; antar det er riktig? Fikk også advarsel mot å ''kjøre'' programmer man er usikre på, men denne er altså safe? Lenke til kommentar
Superfruit Skrevet 21. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2014 Nå har jeg lastet det ned og skjønner sånn lett hvordan jeg kan legge til moves, men hvordan får man en oversikt over om sine trekk er gode eller dårlige, og foreslåtte trekk? F.eks. til å gjenspille tidligere spill. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 Tools > Analysis Engines, der kan du legge til Stockfish om den ikke allerede har det/siste versjon. Videre, Edit > Configure for å sette opp. Sett Threads til antall prosessorkjerner du har (eller vil bruke). Memory til så mye du ønsker å gi den, opptil 4 GB. Når du vil starte analysen (neste trekk basert på nåværende stilling på brettet): Tools > Start Engine 1 (eller hvilken Stockfish måtte være). I vinduet som kommer opp (Stockfish 5 ...) bruker du Lines til å øke antall trekkforslag som blir vurdert parallelt. Desimaltallet er poengscoren for et gitt trekk; positiv verdi er i hvits favør, negativ i sorts. I det samme vinduet har du knappen Annotate; den bruker du for å analysere alle trekkene, og eventuelt legge til score og variasjoner i trekklista. Å skru på Low CPU Priority kan være greit hvis du skal bruke pc-en samtidig med analysen, iallfall hvis du skal bruke alle kjernene. Ellers blir det å lese manualen. Lenke til kommentar
Superfruit Skrevet 21. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2014 Hvordan kan jeg bruke denne mest effektivt mens jeg spiller online? Ikke som juks, men som forståelse for hva jeg gjør. Ville vært bra hvis jeg hadde hatt denne skalaen som viser hvem som egentlig leder, bare for å se om det jeg trodde var bra, om noe kunne gjøres bedre? Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 Å bruke Stockfish når du spiller online er juks, og du kommer til å bli oppfattet som en vits. Det er lett for spillere å se når noen bruker PC-utregninger i spill. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 Støtter Martin. Analyseverktøyet bør du bruke etter kampen for å se hvor du evt. Spilte unøyaktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå