Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Toyota Avensis 2008, hvordan skifte parklyspærer?

J@9

Anbefalte innlegg

Hei.

Samboeren har en Toyota Avensis 2008 mod, denne er med original xenon i nærlys, og halogen i fjernlys.

Har seg sånn at ene parklys pæra har gått, og jeg lurer på hvordan man skifter denne??

Det er på passasjersida.

Det jeg har prøvd er å ta av dekslet i motor rommet, da kom jeg til fjernlysa, samt kabelen til parklyset (tror jeg ihvertfall).

Klipset av denne kabelen, men det enste jeg oppnådde med det var at jeg stod med koblinga i hånda (samt muligens et brekt klips).

Prøvde så å løsne kabelen til fjernlys, og ta av gummiproppen, men der inne var det ikke antydning til noe annet enn fjernlys pæra.

Hu har også ei nærlys pære som kutter i ny og ne, dette er på førersida..

Noen som vet om denne er mulig å bytte selv også?

I bilen min (renalt megane 2, 2007 mod.), så er det bare å løsne et deksel, dra ut hele holderen til parklys, bytte pære og dytte den inn igjen og feste dekslet.. Gjort på kort tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Dessverre har mange biler idag en helt idiotisk løsning når det gjelder skifte av pære.

(Mange har vel hørt om skrekkhistorier om regning på 6000+ for å skifte pærer på f.eks. Audi A6).

Jeg kjenner ikke Avensisen, men på både Previa og Prius sitter parklyspæra så kronglete til at det "letteste" er å ta ut hele lyktenheten.

Det er "bare" å løsne på spoiler (x antall skruer).

Løsne på innerskjerm så du kommer til skru/bolt som holder lykteenhet fast på enda ett unødvendig sted.

Koble fra ledning/kontakter og så ta ut enheten og skifte pære® i en varm stue.

Idag er det 10 blå og parklyset på Priusen har gått og etter ca 10sek fomling vet jeg at fingrene ikke funker lenger..

Så da venter jeg litt med å skifte det.

:)

Lenke til kommentar

Sier håndboken noe?

TL1000S, av og til lurer jeg på om produsentene bare gjør det på pur faen, når de bygger bilen rundt lyktene. Virker jo som at det er helt tilfeldig fra modell til modell også. Eneste unntaket jeg vet om er Volvo (de jeg har plukket på), som har den geniale patenten med 1 "bolt" å dra opp, deretter dra hele lykten ut. Der virker det faktisk som at de har tenkt med hodet når de designet skiten :-P
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke sjekket håndboka, men får se om jeg får gjort det i morgen :)

Ford har også den geniale løsningen (ihvertfall på mondeoen til onkelen min), der drar man ut 2 pinner, kobler fra kabelen og tar ut hele lykta.

Mener også å huske at det var 2 klips som holder på plass dekslet på lyktene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Fikse:

Ja, det er utrolig lite gjennomtenkt en del produsenter designer noe så vesentlig som dette.

Lyspærer er jo noe som må skiftes og man kan få mangellapp for ved teknisk kontroll.

Og når det er vinter så er det ikke lenge man fungerer (fingre) når pærer skal skiftes.

Jeg måtte forøvrig til pers idag og fikk raserianfall.

Hovedlyspære gikk idag og *den* er ett lite h****te å bytte.

Parklys og ett baklys gikk faktisk greit selv om parklyset sitter så trangt at man må være utstyrt med fingre som ET for å komme til lett.

Nå har jeg skiftet (H4)pæra på Priusen noen ganger, men her er det *trangt* og man jobber i blinde.

Tror jeg holdt på en halv time i kulda før jeg ga opp å få tredd/montert gummimansjetten og bare koblet til kontakten og ser om jeg gjør ett nytt forsøk med å få plass mansjetten seinere.

Lenke til kommentar

TS: Du nevner at nærlys kutter tidvis. Da er jo det xenon-pæren ikke sant? Tror det da er snakk om ballasten. Jeg vet Toyota har byttet mye xenon på Avensis på garanti, kanskje det kan være verdt å høre med de først om hva de mener er årsaken og evt om de tar det på garanti / reklamasjon. Verdt å prøve. Om ikke det er en løsning, så gi meg en lyd, så skal jeg grave fram litt info om et firma som trolig kan hjelpe med å få koblet inn uoriginal ballast på originalt ledningsnett, om du er litt hendig selv. Litt arbeid, du må trolig ut med lykten for å gjøre det, men i det minste er kostnaden lav. Og så er det godt med alt en kan gjøre selv :-D

Lenke til kommentar

På noen biler (bl.a. min BMW E90) er det enkleste å jekke opp bilen, skru av hjulet og innerskjermen og gå inn den veien.

Jess, derfor jeg anbefaler å lese håndboken. På min forrige bil måtte frontfanger ned for å bytte pære, men det var faktisk en kvikk jobb, byttet begge xenonpærene på 15 minutter. Uten håndbok hadde jeg aldri funnet ut av det.
Lenke til kommentar

Det burde rett og slett gitt et trekk på minst en stjerne på EuroNCAP om det må brukes verktøy, eller tar mer enn et par minutter å bytte pærer, da først og fremst hovedlyspærer.

På Mercedes E-klasse (W/S211) bytter man Xenon-pærer på et minutt eller to pr. side, det er faktisk svært enkelt så lenge man ikke har alt for store hender.

Det er dog litt ugunstig at det ikke er mulig å se mens man holder på.

Å måtte demontere støtfanger først er rett og slett tullete.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Fikse:

Det er *heldigvis* en version av Prius (2005) med vanlig H4.
Ille nok det mtp å komme til, men kurant og ikke minst billig.

Xenon gir utrolig bra lys, men nettopp det at man *bør* bruke originalt *og* pærene koster mye gjør at jeg aldri vil ha noe slikt i noen (brukte) biler jeg skal ha.

Uavhengig av jobben det er å bytte f.eks. ballast som ofte sitter på en utrolig lite tilgjengelig sted (de jeg har skrudd på).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kjøper man ordentlige xenon-pærer er det jo 100kkm garanti på de da..

Det er da jeg kjøper bil (100k+ på telleren).

På modeller som har Xenon/ballast montert slik at det koster en liten formue å skifte så sier det seg vel selv at det ikke er ønskelig å kjøpe noe slikt brukt.

For min del vel og merke.

Lenke til kommentar

En liten update..

Hadde besøk av en som har skrudd mye bil, og han mente det bare var å vri litt på pæreholderen.

Og dette stemte :)

Så nå er pæra bytta med LED, byttet også på andre sida i samme slengen.

Hørte også med han ang nærlys, og som det ble nevnt her, så trodde også han at det var ballasten.

Så får se hva vi gjør med det, om vi bare lar det være, eller om vi prøver å finne ut noe mer.

Har xenon selv, men det er ombygd, og ikke akkurat lovlig :p

Men har kun i fjernlys + ekstralys (tilsammen 4x 55W).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...