anaconda Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Jeg trener kondisjonstrening på sykkel 6 ganger i uka. Holder på ca 90-120 minutter. Jeg holder bra tempo og har ganske høy puls. 2t før trening spiser jeg enten mellomgrovt brød med sukkerfritt syltetøy eller 2 knekkebrød med pålegg. Jeg tar ca 15g prozyme proteinpulver før trening. Under trening drikker jeg kun vann. Rett etter trening drikker jeg enda mer vann, spiser 1 banan og tar 25g prozyme. Ca 1t spiser jeg et stort måltid, bestående av 4 skiver grovt brød, 3 kokte egg eller omelett og masse grønnsaker. Her en dag var jeg tom for banan, så etter trening drakk jeg kun vann og proteinshake. Dette har jeg nå gjort 3 ganger, siden jeg har glemt å handle. Merker ingen forskjell. Ikke etter trening, resten av dagen eller på treningen. Så denne banan er egentlig bare ekstra kalorier som jeg ikke trenger etter trening og kan gjerne sløyfes? Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Kort svar; du får mer ut av å spise den bananen restitusjonsmessig enn å ta bare proteinshaken. Langt svar; Om du spiser karbohydrater innen 30-40 minutter etter trening vil du raskere fylle glykogenlagrene (bedre opptak) enn om du venter f. eks to timer. Dette har i grunnen mer å si for dem som trener flere økter om dagen og raskt trenger å fylle lagrene igjen for å prestere maksimalt i neste økt. I idrettsernæringboka mi står det henvist til et forsøk og resultatet var at begge gruppene (de som spiste rett etter og de som utsatte inntaket) hadde fylt glykogenlagrene etter 24 timer. Det kan jo hende du får bedret prestasjon av det - prøv? Det bør være en kombinasjon av både karbohydrat (30g) og protein (10g essensielle aminosyrer) sånn optimalt sett. Det er anbefalt med 1-1,2 gram karbohydrat pr gram kroppsvekt i de to første timene etter trening (restitusjonsinntak). Siden du trener 90+ minutter kan du med fordel ha i deg noe sportsdrikk med karbohydrat under treningen for å utsette tømmingen av glykogenlagrene, dette vil hjelpe mot redusert prestasjon, utsetter tretthetsfølelsen. Siden du trener såpass lenge og ofte vil jeg tro du ønsker noen resultater ut av det, litt mer enn en som "bare" jogger en gang i uka. Det er anbefalt med 30-60g pr time og inntaket bør starte i løpet av de 30 første minuttene av økta. Prøv og feil med hva slags matvarer som fungerer for deg (fast eller flytende f. eks). Høy GI er supert. Det står også om inntak før trening: "Dette måltidet bør inneholde mest karbohydratrike og noe proteinrike matvarer eller drikker. Eksempler på mat og drikke 2-3 timer før trening: - kornblanding med lettmelk og frukt - havregrøt med lettmelk og fruktjuice - grove brødskiver med proteinrikt pålegg (Idrettsernæring av Garthe & Helle). Lenke til kommentar
Taggi Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Denne er grei også: http://www.shapefit.com/calculators/post-workout-carbohydrates-calculator.html Hvis du vil ha mer info enn i posten over: https://www.gymnasticbodies.com/forum/topic/4278-perfect-pre-mid-and-post-workout-nutrition/ Lenke til kommentar
Akse Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 I praksis betyr det svært lite så lenge kaloritotalen gjennom dagen er tilpasset målene dine. Lenke til kommentar
anaconda Skrevet 4. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2015 I praksis betyr det svært lite så lenge kaloritotalen gjennom dagen er tilpasset målene dine. Akkurat! Det har ingenting å si når jeg spiser, bare jeg spiser nok. Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 I praksis betyr det svært lite så lenge kaloritotalen gjennom dagen er tilpasset målene dine. Akkurat! Det har ingenting å si når jeg spiser, bare jeg spiser nok. Stort sett, ja. Men som Juliess skrev er det viktig å få i seg næring raskt etter treningsøkten hvis man har behov for å restituere seg raskt, f.eks. i forbindelse med to økter på samme dag. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 I praksis betyr det svært lite så lenge kaloritotalen gjennom dagen er tilpasset målene dine. Akkurat! Det har ingenting å si når jeg spiser, bare jeg spiser nok. Stort sett, ja. Men som Juliess skrev er det viktig å få i seg næring raskt etter treningsøkten hvis man har behov for å restituere seg raskt, f.eks. i forbindelse med to økter på samme dag. Fjas. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 Poengterer igjen at jeg skriver ut ifra et idrettsernæringsperspektiv og hard uteholdenhetstrening. Ikke for standard styrke et par tre ganger i uken eller noen joggeøkter her og der. Det kan man fint dekke med "vanlig" kosthold. Altså for optimal restitusjon er det jeg skrev det som er anbefalingene for karbohydrater . Lenke til kommentar
Akse Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 Hvis man fordeler kaloriene sine på en fornuftig måte gjennom dagen vil kroppen stort sett ha mat i systemet å hente energi fra. Si jeg spiser 1200 kcao før trening, så er ikke den maten ferdig prosessert når treningen er omme. Lenke til kommentar
War Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 Opptaket er bedre rett etter trening ja, iallefall med flytende karb, men er det helt nødvendig? , neppe, som det står over her. Med mindre man har faster i 5 timer flr trening , så har man alltid tilgang på energi fra mat. På bulk må man jo spise mye uansett, på deff kan man lett sløyfe karben uansett etter trening. Da kan man jo lure på hva TS gjør med så mye kardio, er det deff så sløyf kardioen, er det trening med lik kroppsvekt / kun for form så må man jo spise mye uansett med slik trening så igjen vil man ha mye mat gjennom hele dagen. Skal man trene styrke eller noe i nær framtid så vil flytende karb iallefall ha større opptak rett etter treningen. En banan rekker neppe det "magiske vinduet" GI er nå en ting, men sammen med protein så halveres nermest GI, og man er inne på GB / glykemisk belastning som er det kroppen faktisk får fra inntaket. GI blir teoretisk for en og en matvare. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Hvis man fordeler kaloriene sine på en fornuftig måte gjennom dagen vil kroppen stort sett ha mat i systemet å hente energi fra. Si jeg spiser 1200 kcao før trening, så er ikke den maten ferdig prosessert når treningen er omme. Så å innta karbohydrater underveis i en langvarig utholdenhetsøkt eller rett etterpå mener du altså bare er tull? Fordi man har mat i magesekk og tarm fra tidligere av? Lenke til kommentar
Akse Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Hvis man fordeler kaloriene sine på en fornuftig måte gjennom dagen vil kroppen stort sett ha mat i systemet å hente energi fra. Si jeg spiser 1200 kcao før trening, så er ikke den maten ferdig prosessert når treningen er omme. Så å innta karbohydrater underveis i en langvarig utholdenhetsøkt eller rett etterpå mener du altså bare er tull? Fordi man har mat i magesekk og tarm fra tidligere av? Ved en lengre kardioøkt har det nok noe for seg, da man bruker mye mer energi der enn ved en styrkeøkt. Lenke til kommentar
War Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Samt at flytende taes opp fortere en mat som skal fordøyes. Men det er ikke karben i seg selv man primært trenger under en slik økt, men buffere som motvirker syredannelse og erstatte elektrolytter , mineraler og væsketap. Bruker ingenting under styrketrening selv og på kardio er man vel på en deff uansett og kan med fordel droppe hele karben ved/rett etter trening Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Ved en lengre kardioøkt har det nok noe for seg, da man bruker mye mer energi der enn ved en styrkeøkt. Ja, og denne tråden handler jo om lengre utholdenhetsøkter, ikke styrketrening. Hadde ikke svart det jeg svarte om han spurte om styrketrening . Samt at flytende taes opp fortere en mat som skal fordøyes. Men det er ikke karben i seg selv man primært trenger under en slik økt, men buffere som motvirker syredannelse og erstatte elektrolytter , mineraler og væsketap. Bruker ingenting under styrketrening selv og på kardio er man vel på en deff uansett og kan med fordel droppe hele karben ved/rett etter trening I et 24-timers perspektiv spiller det ingen rolle om det er fast eller flytende mtp. om man får fylt glykogenlagrene (med en økt om dagen) heldigvis. Bare å velge og vrake . Under en lengre økt så vil inntaket av karbohydrater hjelpe med å utsette utmattelsesfølelsen. Samt det andre du nevner er jo også viktig. Noen gærninger trener kardio av andre grunner enn deff . Lenke til kommentar
War Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Ja det kan jo hende man vil ha kroppen som den er , bare være mer utholden. Galinger finnes det over alt, isåfall ville jeg valgt flytende i forbindelse med trening og fast ellers. Banan i magesekken med så mye stivelse hjelper lite på under økta. Snakker man langvarig cardio som sykkel ol / trene for birken ol, så må man spise mer en en bodybuilder på bulk, så da blir det mer sportsdrikker (ikke de med farge og sukker bare) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå