Gå til innhold

Jeg har fått namsmannen på nakken...

Fratell

Anbefalte innlegg

Har en gammel forbruksgjeld på ca. 100.000 kr hvor jeg har misligholdt nedbetalingsavtalen med kreditor. Har ikke betalt noen avdrag siden mars i år. Kreditor har derfor oversendt saken til namsmann som skal kreve inn pengene. Siden jeg ikke eier eiendom eller verdier, så er namsmann nødt å gjøre tvangstrekk i eventuell lønn eller trygd.

Utleggsforrettningen er i begynnelsen av januar, og etter det jeg har lest på nettet starter tvangstrekkene fra lønn/trygd å løpe ca. 1 måned etter at utleggsforrettningen har vært.
Det vil med andre ord si at det første tvangstrekket vil være i begynnelsen av februar i mitt tilfelle.

Så her kommer tusenkroners-spørsmålet:
- Hvordan innhenter namsmannen opplysninger om min økonomi hvis jeg ikke gidder å oppgi disse opplysningene selv på skjemaet de har sendt?
Kontakter de Skatteetaten? Kontakter de NAV for å spørre om jeg er i databasen dems? Eller kontakter de lensmann/politiet som sjekker bankkontoen min for å finne ut hvilke inntekter og utgifter jeg har?

Håper det er noen som kan fortelle meg hvordan denne prosessen fungerer og hvordan de får tak i opplysninger om mine inntekter. Mitt første gjett vil være at namsmann tar kontakt med politiet som får tillatelse fra banken til å sjekke inntektene og utgiftene mine. Men dette blir bare gjetting fra mine side....

Noen som har peiling?..

Har lest om utlegg og namsmann her og her

Endret av Vitex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en gammel forbruksgjeld på ca. 100.000 kr hvor jeg har misligholdt nedbetalingsavtalen med kreditor. Har ikke betalt noen avdrag siden mars i år. Kreditor har derfor oversendt saken til namsmann som skal kreve inn pengene. Siden jeg ikke eier eiendom eller verdier, så er namsmann nødt å gjøre tvangstrekk i eventuell lønn eller trygd.

Utleggsforrettningen er i begynnelsen av januar, og etter det jeg har lest på nettet starter tvangstrekkene fra lønn/trygd å løpe ca. 1 måned etter at utleggsforrettningen har vært.

Det vil med andre ord si at det første tvangstrekket vil være i begynnelsen av februar i mitt tilfelle.

Så her kommer tusenkroners-spørsmålet:

- Hvordan innhenter namsmannen opplysninger om min økonomi hvis jeg ikke gidder å oppgi disse opplysningene selv på skjemaet de har sendt?

Kontakter de Skatteetaten? Kontakter de NAV for å spørre om jeg er i databasen dems? Eller kontakter de lensmann/politiet som sjekker bankkontoen min for å finne ut hvilke inntekter og utgifter jeg har?

Håper det er noen som kan fortelle meg hvordan denne prosessen fungerer og hvordan de får tak i opplysninger om mine inntekter. Mitt første gjett vil være at namsmann tar kontakt med politiet som får tillatelse fra banken til å sjekke inntektene og utgiftene mine. Men dette blir bare gjetting fra mine side....

Noen som har peiling?..

Har lest om utlegg og namsmann her og her

Tror ikke det er noe sjakktrekk å ikke utfylle de skjemaene... Ellers ville jeg tro de kan få tilgang på selvangivelse?

• Liker 1
Lenke til kommentar

De sidene der bør du holde deg langt unna, det er velkjente svindlere som opptrer som "gjeldsrådgivere" og utnytter folk i nød som driver dem.

Namsmannen får opplyst om dine ytelser fra NAV ved å spørre NAV, og sjekker AA-registeret om du står oppført som arbeidstaker noe sted. Så kan namsmannen kreve at arbeidsgiveren din opplyser om hvilke ytelser du får etter tvfbl. § 7-12. Arbeidsgiver kan ilegges bøter om han nekter å gi opplysninger, jf. domstolloven § 206.

Endret av Herr Brun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De sidene der bør du holde deg langt unna, det er velkjente svindlere som opptrer som "gjeldsrådgivere" og utnytter folk i nød som driver dem.

Namsmannen får opplyst om dine ytelser fra NAV ved å spørre NAV, og sjekker AA-registeret om du står oppført som arbeidstaker noe sted. Så kan namsmannen kreve at arbeidsgiveren din opplyser om hvilke ytelser du får etter tvfbl. § 7-12. Arbeidsgiver kan ilegges bøter om han nekter å gi opplysninger, jf. domstolloven § 206.

Svindel...? Det er da kun en opplysningsside såvidt jeg kan se.

Dessuten spør ikke namsmannen helt tilfeldig NAV om slike opplysninger. Namsmannen aner jo i utgangspunktet ikke om skyldner har inntekter i form av trygd eller lønn, eller om han har inntekt i det hele tatt. Derfor må slik informasjon innhentes i et register.

Statens Innkrevingssentral kan ved tvangfullbyrdelse innhente og videreformidle opplysninger til namsmann. Statens Innkrevingssentral har tilgang til registre som viser inntekt og formue. Antageligvis har de tilgang til å se gjeld også.

Om det er Statens Innkrevingssentral eller namsmannen direkte som beordrer tvangstrekk fra trygden hos NAV, eller lønn hos arbeidsgiver er jeg dog usikker på. Uansett vil namsmann få tilgang til inntekter og formue ifølge dette private og/eller offentlige registeret.

Det er med andre ord ikke skatteetaten, NAV eller politiet som innhenter opplysningene. Har han trygd må NAV etterfølge krav om tvangstrekk.

Kilde: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:mdCJSLbWOhsJ:www.regjeringen.no/nn/dep/fin/Dokument/proposisjonar-og-meldingar/prop/2011-2012/prop-127-l-20112012/11.html%3Fid%3D684607+&cd=1&hl=no&ct=clnk&gl=no

Tips: Fyll ut skjemaet og send det inn før fristen til utleggsforretningen går ut. Hvis du ikke fyller ut hva du vil bli trukket per mnd, kommer namsmannen til å ta så mye dem kan. Da sitter du der med nesten ingenting utbetalt i måneden fordi namsmannnen har tatt trekk i nesten hele trygden/lønnen din. På linken du henviser til så står det at enslige skyldnere har krav på å beholde 7890 kr per mnd, men du kan få beholde mer hvis du har andre utgifter:

"I tilegg har man rett til å beholde nødvendige utgifter til bolig. Dette kan enten være husleie eller utgifter til eid bolig. Felleskostnader i borettslag, betjening av boliglån, boligforsikring, kommunale avgifter, nødvendig vedlikehold og lignende skal inkluderes i nødvendige utgifter til bolig. Innboforsikring, elektrisitet og oppvarming regnes ikke som boligutgifter og må tas av midler til livsopphold."

Endret av Adrax
Lenke til kommentar

1: Sidene er drevet av svindlere, og er del av et nettverk hvor de fleste typisk har "Kontakt oss"-info som leder deg til en "gjeldsrådgiver" à la han her: https://gjeld.org/88-nyheter/nyheter-fra-goa/553-gjeldsradgiver-thom-harlem-forsokte-a-svindle-klient-for-20-000

2: Hvorfor blander du SI og namsmannen? SI krever inn diverse krav fra staten, som bøter studielån, voldsoffererstatning mm. De har særnamsmyndighet, hvilket vil si at de selv kan tvangsinndrive kravene sine. Men ordinære kreditorer (som for eksempel de som har gitt deg forbrukslån) må gå via den ordinære namsmannen. Som særnamsmann har SI samme saksbehandlingsregler som ordinær namsmyndighet, for eksempel kan også de hente opplysninger etter § 7-12 som nevnt over.

3: Hva mener du med at namsmannen "ikke helt tilfeldig spørs om slike opplysninger"? Det er jo nettopp det de gjør, de sjekker AA-registeret og hos NAV (usikkert på hvilket register det er, evt. om AA-registeret også inneholder trygdeopplysninger) nettopp for å avdekke trygd eller arbeidsforhold, og avhengig av svaret retter de krav etter § 7-12 om å få detaljopplysninger. Første del av dette gjøres rutinemessig, krav etter § 7-12 krever en viss sannsynlighet for at den opplysninger kreves utlevert fra enten har eiendeler som tilhører skyldneren eller som utbetaler ytelser dit.

For øvrig er jeg helt enig i at det lureste er å fylle ut skjemaet og sende det inn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

1. Var ikke klar over at det var svindlere bak siden, men selve linken som TS har lagt ut inneholder kun informasjon.

2. SI krever ikke bare inn krav fra staten, de har også rett (og er de eneste som har rett) til å innhente og videreformidle opplysninger om skyldnere. Denne retten har IKKE namsmannen. Derfor må namsmannen kontakte SI, som deretter innhenter opplysningene og sender dem tilbake til namsmannen. Opplysningene blir brukt for å beregne om skyldner har "intet til utlegg" eller om han har inntekt fra en arbeidsgiver eller NAV.

3. Med det mente jeg at namsmannen ikke tar en ringerunde rundt til alle offentlige tjenester og register. De kontakter ikke NAV uten å vite om skyldner faktisk får støtte derifra. Det blir det samme som å ringe rundt til tilfeldige arbeidsgivere. Det finnes tusenvis av bedrifter i norge, skal namsmannen sitte å ringe alle disse for å høre om skyldneren er ansatt? Nei.

Kort fortalt kommer opplysningene fra SI med bestilling fra namsmannen.

Lenke til kommentar

SI er på ingen måte den eneste som har rett til å hente inn informasjon om skyldnere. Se tvangsfullbyrdelselsoven § 7-12. Namsmannen kan gå via SI, men trenger det ikke, de kan pålegge både arbeidsgiver, banker og alle andre hvor det kan være aktuelt med utlegg å gi opplysninger.

Jeg har heller ikke sagt at namsmannen driver og ringer rundt til alle potensielle arbeidsgivere eller offentlige etater. De sjekker AA-registeret (i alle fall større namsmenn gjør dette uten å gå via SI), og tar deretter direkte kontakt med de arbeidsgivere hvor skyldneren har arbeidsforhold. Det er mulig det er SI som koordinerer info om offentlige ytelser for dette formålet, slik at det er der SI henvender seg for å finne ut om skyldneren har slike ytelser det kan tas utlegg i.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...