Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye frontlykter til Ford Focus 99

Ariston

Anbefalte innlegg

Hei!

Lyktene på min 1999 Ford Focus er veldig slitte. Det er vel måter å forbedre dem på, f.eks tannkrem eller noe som er laget til den bruken, men tenker å kjøpe nye. "Pakningen" på utsiden av lyktene er nesten ikke-eksisterende, og det ene lyspærefestet er ødelagt.

Er derimot ikke helt sikker på hva jeg skal kjøpe! På nett, nytt, brukt, bestille på verksted (igjen, brukt eller nytt) osv.

Mekonomen har vel 3 forskjellige typer. H7/H1 uten lampeholder, H7/H1 med nivåregulering og H4 med nivåregulering. Også forskjell i lux og antall poler.

Frontlykter.no har to typer. Svarte angel eyes og vanlige.

Skruvat har to typer. En svart og en blank.

Bildeler.no har bare en type, blank.

Så her er det mye å velge mellom gitt! Hva er bra, hva er dårlig? Mye forskjell i pris her, er noe av det originaldeler?

Takk for hjelp :)

Endret av Ariston
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva jeg har på bilen vet jeg ikke. Nivåregulering... det er en sånn ting jeg kan stille på inne i bilen, fra 1-3 eller 1-5. Men det er vel ikke elektrisk da, men manuell. Står det på lyspærene hvilken type det er? Kan sikkert få sjekket hva jeg har da.

Ja, biltema har også.

Lenke til kommentar

Om du skriver reg-nummeret på bilen din inne på Mekonomen og Biltema (Mekonomen sin pleier å være ganske presis), så får du opp hvilke lykter som passer din bil.
Om du har 1 stk hovedpære (se vekk fra den lille parkeringslyspæren, som alle lykter har) så har du H4. Har du 2 "store" lyspærer (vil tro det da er en pære/reflektor til full-lys/fjernlys, og en egen lyspære/reflektor til halvlys/nærlys), så har du H7/H1-løsningen. Og ja, kan du justere lyktehøyden med en bryter inne i bilen, har du det som kalles nivåregulering. Da skal du ha det på de nye lyktene også.

Om du har problemer å finne ut av dette, så send meg ditt regnr i en PM, så kan jeg hjelpe.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nokså sikker på at jeg har H4 da. Har byttet lyspærer et par ganger, og bare en på hver side. Og da er det vel disse fra Mekonomen som passer.

Bildeler sin er H4, men står ikke noe om nivåregulering. Skruvat sine er også H4, men elektrisk lyslengderegulering.

Burde jeg da gå for Mekonomen sine? Disse er vel ikke originale, så hva med å bestille fra Ford? Prisen er nok noe høyere vil jeg anta.

Lenke til kommentar

Har et Ford verksted noen mil unna, men et "vanlig" verksted som kan bestille Ford deler. Kan høre med han hvor mye det vil koste både brukt og nytt. Tingen er vel at han ikke får solgt delene til innkjøpspris, så ville vært billigere igjen å kjøpe hos Ford.

Jeg er litt lat, så det å kjøre 30 min (og kanskje ta litt fri fra jobb) er ikke helt min greie. Skal få se hva jeg får til. :)

Lenke til kommentar

I helgen var jeg ute og kjørte, når fjernlyset plutselig ble svart. Nærlys funket fint, men det var ikke så gøy å kjøre en 30-40 min. tur med nærlys, midt på natten.

Fikk sjekket dette i dag, og det vær pærene som var skadet. De lyktene jeg har nå får ikke festet pærene skikkelig, så de henger noe løst og dermed går i stykker etter en stund, men mye tidligere enn vanlig levetid.

Spurte etter pris på originale lykter, og han fikk frem 2600,- per lykt og 1700,- per lykt. Førstnevnte med noe elektrisk styring og den andre uten. Nevnte at jeg hadde bryter inne i bilen, men han sa at jeg fortsatt kunne ha noe mer i lyktene. Skal se nærmere på dette etter nyttår, men håper ikke jeg må ut med nærmere 3000,- per lykt.

Mekonomen sine til under 700,- er vel kanskje litt billigere kvalitet.

Endret av Ariston
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har det seg sånn at i går, i mørket, så mistet jeg både fjernlys og nærlys. Gikk ut i mørket og regnet for å sjekke sikringer o.l, men alt var OK. Fikk noen til å komme å se på det, men de klarte ikke finne utav det. Ringte til Gjensidige og fikk Falcken til å komme, han skjønte ikke så mye han heller så fikk kjørt bilen hjem.

I løpet av kjøreturen merket jeg at bilen 'bremset' av seg selv når jeg slapp gassen. Det gikk litt av og på, noen ganger nevnt problem, andre ganger helt vanlig. Vet ikke om det er relatert.

Vi tenker nå at det ikke nødvendigvis er lyktene, men kanskje spenningsregulator(?). Siden begge pærene dør samtidig, begge gangene, så kan det jo ikke være så mye mer enn elektrisk feil.

Får komme meg til Biltema og kjøpe mange billige lyspærer slik at jeg i det minste kan kjøpe i mørket :p

Jeg tror rett og slett at mitt valg blir å kjøpe ny bil. Jeg vet at dette blir litt feil forum og tråd, men kan oppgi noe informasjon og krav så kan dere sende PM hvis dere vil hjelpe.

Prismessig vil jeg holde meg under 60 000,-. Vil ha nyere bil, varierer fra bil til bil men cirka 2005 og oppover. Manuell og bensin. Må være grei og se på, ikke for dyr i drift. Helst 5-dørs kombi. Har blitt anbefalt å kjøpe fra forhandler slik at jeg får de månedene med garanti, pluss mulig innbytte hvor jeg kanskje kan få 10-15 000,- for min nåværende bil. Dette er en del krav, og ikke alle må oppfylles, men vil prøve i det minste.

Jeg har sett på denne bilen, og den er jo ganske fin - men litt over prisgrensen. Jeg tenker at det å ha bilen på verksted har jeg tid til, men det kan visstnok koste noen ti-talls tusen å bytte dette her. Stemmer det? Verkstedet som gjør det her er visst gode å bruke lang tid og tar godt timebetalt. Uansett noe i den duren jeg er ute etter.

Finnes det noen biler som kan være greie for meg?

Takk for hjelp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...