Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Brukervennlighet og -muligheter er himmelhøyt over 450D (som bare er hakket eldre enn 500D). 70D takler ISO 3200 og 6400 forbausende bra. Bildet av meisen jeg postet et tatt ved ISO 6400!

50mm ved crop 1,6 blir ca 80mm som er et fint portrettobjektiv, men det blir nok litt for mye tele til vanlig innedørs fotografering. I "gamle dager" ble 50mm regnet som normalobjektiv. Ved crop 1,6 blir det ca 30mm. Jeg har et Sigma 30mm f/1,4 som jeg bruker i dårligt lys, men inne blir også det litt for lite vidvinkel. Kit-objektivet 18-55mm er et fint inneobjektiv selv om lysstyrken gjør at du må bruke blitz......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen for at du synes at bildene ved bruk av liveview blir lysere er nok at fokus/lysmålingen ikke er på samme sted, bruker du 1fokuspunkt og fokuserer på samme flekk skal eksponeringen bli lik.

Du kan sette min/maks iso i kameraet så det ikke stiger over det du ønsker, om det fungerer i grønn firkant/auto er jeg ikke sikker på, men det skal fungerer i P.

Når det gjelder 50mm så fungerer det best til ansikter innendørs, og bruker du f/1.8 så er fokuset meget viktig og sette riktig så anbefaler og bruke 1 fokuspunkt og rekomponere bildet, eventuell flytte fokuspunktet. Bruker du liveview kan du bare peke/trykke der du vil ha fokuset på skjermen.

Har selv en 24mm f/2.8 IS som jeg er meget fornøyd med til innendørs bilder, stabiliseringen gjør at du kan bruke noe lengre lukkertid uten og få uskarpe bilder og du får en større dybdeskarphet. minuset er at du ikke kan ta bilder av motiver i bevegelser, men da trenger man nesten uansett en ekstern blits til denne type bilder. Canon har også en 35mm f/2 IS som er meget god og til en relativ fornuftig pris. Fordelen med og bruke Canon sine originale objektiver er at kameraet dekterer de og justerer fokuset i kameraet så du får korrekt plassert fokus.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Blitz-spørsmål. 70D har jo mulighet for å styre ekstern/slave blits. Det er jo kult. Har prøvd litt på det i dag.

Er det slik at nå jeg stiller inn Wireless function til bare ekstern blits (valg 1) så er det en svak intern blits for å styre slaven som blir fyrt av? For den interne blitsen går jo av.

Mens om jeg velger Ekstern og Intern blits (valg 2) så er det også en kraftig intern blits som blir fyrt?

Men, styres blitsen automatisk nå mht styrke? Det står M og 24 mm på blitzen. Klarer å endre vinkelen fra 24 - men ser ut som jeg må velge manuelt. Når jeg fyrer med 50 mm objektiv står fet fremdeles 24 mm.

Er det noe poeng med en egen blitsutløser når den interne blitzen gjør jobben? Feks denne ST-E2 eller denne ? eller er det ekstra funksjonalitet som kan?

Og - forslag til en grei trådløs fjernutløser?

BTW: kjekt å leke med 50mm med lav dybdeskarphet. Dette med det rimelige 50mm 1.8:

post-180693-0-57450000-1419552072_thumb.jpg

God Jul!

Endret av Kjetso
Lenke til kommentar

For den interne blitsen går jo av.!

Du må bruke full editor for å legge til bilder.

Canons blitsstyring er basert på bruk av den interne for å styre den eksterne (hvis du ikke kjøper en egen styringsenhet). Men den interne blinker da et øyeblikk før den eksterne. Har du satt kameraet til både intern og ekstern går den intern blitsen av som "normalt" i tillegg.

Edit: Du kan bruke Android-telefoner eller iPhone som fjernutløser på 70D.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Fungerer bra med ekstern slave blits, men to ting:

- når blitsen er på kamera stiller den inn vinkel (i ant mm) automatisk iht hva som brukes på objektivet. ved ekstern blits må man stille inn manuelt. Hva er da forskjellen på for eksempel 24 mm og 105 mm? Styrken den samme men fordeler mer utover med 24 mm?

- blitsen blinker "irriterende " rødt lys når den står på "stand by". Kjedelig i stua på juleaften. må det være slik?

Og - Canon Remote app var jo også kul. Men her er det kun på LiveView den virker, så det er en ting. Ellers er den kjekk, men fikk ikke til å sende bilde på mail fra mobilen.

Lenke til kommentar

Fungerer bra med ekstern slave blits, men to ting:

- når blitsen er på kamera stiller den inn vinkel (i ant mm) automatisk iht hva som brukes på objektivet. ved ekstern blits må man stille inn manuelt. Hva er da forskjellen på for eksempel 24 mm og 105 mm? Styrken den samme men fordeler mer utover med 24 mm?

Blitsen forandre vinkelene som blitsen skal sende ut lyset, på en vidvinkel vil blitsen at lyset skal bli spredt utover og på tele "105mm" vil blitsen at lyset skal bli konsentrert mer fremover siden motivet sannsynligvis er på litt avstand. ser du foran på blitsen rett over selve blitslampen ser du et diffust kort som du kan trekke ut og dra ned over blitslyset, det bruker du på vidvinkel for og få spredt lyset mer.

Hvilken blits er det du har ?, på Canon sine speedlight-blitser blir blitsen automatisk juster sålenge du sette blitsen på auto.

Lenke til kommentar

Blitsen forandre vinkelene som blitsen skal sende ut lyset, på en vidvinkel vil blitsen at lyset skal bli spredt utover og på tele "105mm" vil blitsen at lyset skal bli konsentrert mer fremover siden motivet sannsynligvis er på litt avstand. ser du foran på blitsen rett over selve blitslampen ser du et diffust kort som du kan trekke ut og dra ned over blitslyset, det bruker du på vidvinkel for og få spredt lyset mer.

Dette er vel mest relevant når man har blitsen på kameraet, mens når man plaserer den i rommet som slave er vel dette annerledes. Da vil man gjerne få fordelt lyset mest mulig og gjerne bruke lavest mulig mm? Selv om det nok også kan tenkes at man noen ganger vil ha mer konsentrert lys.

Hvilken blits er det du har ?, på Canon sine speedlight-blitser blir blitsen automatisk juster sålenge du sette blitsen på auto.

Canon 430EXII. Når den står på kameraet så er det auto. har man da 50mm på objektivet så står det også 50 mm i LCD på blitzen. og 105 gir 105 på blitz.

Men dette skjer ikke ved slave. Tror ikke vinkel eller lysstyrke blir justert. Blitsen får nok kun signal om å fyre av, resten er manuelt.

Lenke til kommentar

Linsen i blitsen som styrer hvor bredt lyset spres justeres automatisk når blitsen er på kameraet, men går default til å være så vid som mulig når du tar blitsen av kameraet - noe som også gir god mening. :)

Lysstyrke justeres automatisk fra kameraet - den er ikke manuell med mindre du setter den i manuell modus.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Linsen i blitsen som styrer hvor bredt lyset spres justeres automatisk når blitsen er på kameraet, men går default til å være så vid som mulig når du tar blitsen av kameraet - noe som også gir god mening. :)

Høres riktig ut. Når jeg holder zoom knappen inne for å aktivere slave funksjon så kommer det automatisk opp "M Zoom 24 mm". Dette endrer seg ikke når man tar bilder.

Om jeg trykker på Zoom knappen og så pil til høyre så kommer det stegvis "M Zoom 28/35/50/70/80/105 mm". Dette betyr da at den automatisk kommer i videst mulig vinkel og i manuell. men man kan velge snevrere vinkel.

Men om jeg trykker på Zoom knappen og så pil venstre forsvinnerer "M", og det står bare "M Zoom 24 mm". Av nysgjerrighet lurer jeg på hva dette er .....

Lysstyrke justeres automatisk fra kameraet - den er ikke manuell med mindre du setter den i manuell modus.

Tenkte mer på styrken på blitsen. Er den alltid den samme, eller avhengig av for eksempel avstand til motivet?

Og - dette blinkende lyset på blitzen i slavemodus, MÅ det stå å blinke? Fikk litt kommentarer om det på julaften :hrm:

Endret av Kjetso
Lenke til kommentar

Har hatt mitt 70D kamera i et halvt års tid nå (første speilrefleks kamera for mitt vedkommende) og må si at jeg er kjempe fornøyd. Der andre må bruke blitz knipaser jeg bilder så lysterke og fine at man skulle tro de var tatt midt på dagen. Bruker så og si aldri blits, om det ikke er stein mørkt da.. Og 70D har en autofokus som så og si aldri svikter... Har jo lagt merke til hvordan andre med speilrefleks kameraer sukker oppgitt over autofokusen på sine kameraer som spinner og spinner uten å finne fokus...

Driver enda å lærer kameraet å kjenne og utforsker AV, TV og M og alt derimellom med zoom (55-250mm), vidvinkel (10-20mm) og en macro linse på 60mm samt den orginale 18-55 linsa som fulgte med kameraet og syntes det er kjempegøy. Skulle sikkert ikke ha kjøpt 70D som det første kameraet da, men skitt au..

En ting er ihvertfall sikkert og det er at man aldri slutter å lære noe som fotograf :) Har vært på nybegynner kurs og det anbefales hvis man ikke har eid et speilrefleks kamera før...

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Heisann :)

Tar meg friheten til å bumpe denne tråden opp igjen..

Har kikket på 70D som oppgradering for mitt 40D som begynner å dra på årene. Ser imidlertid ut som kamerahus + kit-linser har gått ut av de fleste butikkene, og huset i seg selv har gått noe ned i pris. Begge deler over de siste 2-3 ukene. Er det noen som kjenner til at dette kameraet blir faset ut, eventuelt mot en oppgradert versjon. Har sett 760D kommer snart, men syntes det er verdt de siste lappene for autofokus ved filming og mikrojustering av fokus. Kanskje det er bare meg som tenker det?

Den korte versjonen: Er det noen grunn til å ikke kjøpe 70D nå? Eventuelt andre systemkamera i denne prisklassen som burde vurderes? (burde være canon..)

-Andreas :)

Lenke til kommentar

Har kikket på 70D som oppgradering for mitt 40D som begynner å dra på årene.

Aldri mulig å si noe sikkert om når modeller erstattes før det faktisk skjer. Canon introduserer imidlertid de fleste modeller på vinteren, februar (+/-) og tilsvarende på sommer/sensommer. Med fire nye modeller ute nå (riktignok er det to varianter av 5D og 750/760 er også ganske like) virker ny versjon av 70D med det første ikke så sannsynlig. Canon har variert oppdateringsfrekvensen for xxD-serien ganske mye også, så det er ikke lett å si noe basert på det heller.

70D blir to år til høsten, så det kan være et bra tidspunkt. Ser også at 760D sannsynligvis har fått samme AF-system som 70D (som igjen arvet det fra 7D), så på mange områder er 760D veldig nærme 70D nå. Det som mangler er dual pixel teknologien, men mange vil nok se på 760D som et nyere kamera med høyere oppløsning (selv om det er nesten irrelevant) og velge det.

Så hvis Canon skal fortsette med xxD så trenger de å fornye 70D. AF-system og sensor fra 7DII samt 60p video i omtrent samme hus som før ville gi et bra løft og skille 80D(?) fra 760D uten å komme for nærme 7DII, men når er det store spørsmålet. Canon har de siste årene vært ganske trege med xxD-oppdateringer.

Alternativene i dag er 7DII og 760D. 7DII er dyrere, tyngere og har oppdatert AF, større buffer og bedre byggekvalitet. Det mangler vridbar skjerm og WiFi, men har bedre videofunksjon. Som sagt er 760D ganske nærme 70D på mange måter, men mangler dual pixel og har dermed dårligere AF i videomodus. Ikke sikker på skuddtakt og buffersørrelse for 760D, men du kan sikkert finne spec for det på nettet.

Lenke til kommentar

760D har fått et nytt hybrid fokuseringsystem som skal fokusere opptil 6 ganger raskere i liveview "på skjermen", i den optiske søkeren er det nok lik de andre modellene, 760D har også berøring-følsom skjerm som 70D så fokusering i videomodus går som en lek.

Mikrojustering er bare viktig hvis du bruker tredjeparts objektiver, normalt så dekterer kameraet Canon sine egne objektiver og justerer fokusmodulen utifra de, og det er kun ved bruk av den optiske søkeren at dette kan en misjon siden kameraet bruker en annen måte og fokusere på ved bruk av liveview "skjermen".

Canon har i år sin 5årlige messe hvor de pleier og lansere nyheter så det er ikke umulig at det kommer en etterfølger til 70D, og i april kommer den store messen NAB-2015 hvor det også pleier og bli lansert nyheter.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Mikrojustering er bare viktig hvis du bruker tredjeparts objektiver, normalt så dekterer kameraet Canon sine egne objektiver og justerer fokusmodulen utifra de, og det er kun ved bruk av den optiske søkeren at dette kan en misjon siden kameraet bruker en annen måte og fokusere på ved bruk av liveview "skjermen".

Sjansen for at man trenger mikrofokusjustering er muligens (sannsynligvis) noe lavere med originaloptikk, men er laget for å korrigere unøyaktigheter i fokussystemet - uansett merke. Canon har definitivt laget mikrofokusjustering for å korrigerer egne objektiver, ikke for å hjelpe tredjepart objektivprodusenter med fokusproblemer til å ta markedsandeler fra Canon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...