grenness Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Jeg kjøpte to 802.11B/G/N Kina-repeatere av typen som settes rett i en stikkontakt. Nærmere bestemt den typen her: http://www.aliexpress.com/snapshot/6316254275.html Materialmessig virker de solide og fine. Dette er forøvrig mitt første ordentlige forsøk med repeatere for å få stabilt wifi-signal to etasjer ned og 'inn' i kjelleren under bakkeplan, samt til garasjen på andre siden av hagen. Det første spørsmålet mitt er om det faktisk er slik gjennom "repeater-standarden" at når først en repeater er satt opp som repeater, er det da normalt at den blir helt usynlig på IP-nettverket? Jeg har forsøkt å definere på min trådløsruter, som også er DHCP-server, at repeaterene med sine MAC-adresser skal få tildelt faste IP-adresser, men når jeg har gått igjennom wizard'en på repeaterne og de er rebootet som repeatere så finner jeg dem ikke på IP-nettet, jeg kan altså ikke lenger surfe inn på admin-siden deres for å se på og eventuelt endre oppsettet. Da må jeg bruke reset-knappen på dem og begynne oppsettet på nytt. Jeg har forsøkt de tildelte IP-adressene, og jeg har kjørt diverse scannere både på mobil (fing) og PC (Angry IP Scanner) uten å se snurten av repeaterne... Grunnen til at jeg vil inn og justere, om det er mulig, er at de skaper tydeligvis litt interferens seg i mellom og mot trådløsruteren som gjør at jeg enkelte steder i huset får opp 3 signaler med min samme SSID (altså signaler fra trådløsruter, repeater #1 og repeater #2), alle 3 på samme kanal og altså med samme SSID. Jeg skulle gjerne ha gått inn på repeaterne og forsøkt å endre litt - signalstyrke, kanal, i 'værste' fall SSID, men er det en eller annen standard som sier at en repeater SKAL bruke samme SSID og SKAL operere på samme kanal som trådløsruteren som den 'repeterer'? Siden jeg ikke havnet i bunnløs gjeld av dette kjøpet så tar jeg gjerne i mot tips om andre repeatere som enkelt lar meg endre litt i oppsettet, men de må gjerne være rimelige. Er ikke fryktelig keen på å kjøpe fullpris trådløsruter og legge inn DD-WRT eller Tomato eller slikt, men mottar gjerne info om det på denne måten er mulig å fintune'e mer. Mvh Christopher Lenke til kommentar
Nordmann3 Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Om du vil ha med samme nettverksnavn på alle isteden for 3 ulike, må du velge den andre innstillingen som ikke er "repeater".(har glemt hva den andre innstillingen heter). Men da må du koble til med ethernet kabel. Funker iallefall på asus sin repeater/access point Lenke til kommentar
grenness Skrevet 20. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2014 Det andre valget er såvidt jeg husker AP, altså et "vanlig" access point. Og da må jeg som du sier ha kablet tilkobling til internett/kabelmodem (eller i mitt tilfelle den sentrale wifi-ruteren, en Netgear Nighthawk, som også er LAN-ruter og brannmur og DHCP-server). Og det er ikke aktuelt, den ene repeateren står ute i garasjen 20 meter unna huset så verken en nettverkskabel eller "ethernet over strømnettet" (har forsøkt det siste) er aktuelt. Men er det slik at en repeater vanligvis blir helt borte på nettverket, rent IP-messig? Noen som vet? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Jeg har en NetGear WN3000RP, den får fast IP via DHCP på min router. Den er synlig i alle mine IP-scannere, både på mobil og PC, og det er ikke noe problem å logge inn på den, uten å være på extendernettet. En av mine dingser likte dårlig å finne 2 nett med samme SSID, så jeg har gitt extender annen SSID, og lagt begge SSIDer inn på alle dingser. Funker helt fint nå. Jeg ser at dingser som er oppkoblet via extender får annen IP enn når de er koblet direkte på router, de 6 første tegnene i IP-adressen endres gjennom extender slik at DHCP-server ikke skjønner at den allerede har en IP-lease til dingsen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå