Mr.M Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Regjeringen foreslår at fra 2017 er det forsikringsselskapene som skal kreve inn årsavgift på vegne av Staten. http://www.dagbladet.no/2014/12/19/nyheter/politikk/samferdsel/okonomisk_politikk/avgifter/36826910/ https://www.regjeringen.no/nb/aktuelt/arsavgiften-erstattes-med-avgift-pa-trafikkforsikringer/id2356471/?regj_oss=10 På den positive siden, blir det at man betaler årsavgift kun for den faktiske tiden (dager) bilen har påskrudde skilt/pågående forsikring. På den annen side forsvinner vel da muligheten til å "kjøre gratis" frem til 30. mars hvis man har planlagt hogger'n som siste stoppested. Reformen fremstilles altså som fordelaktig for mannen i gata. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Det kan også hende at selskapene beregner seg avanse av beløpet de krever inn, noe som gjør at bilbruken i realiteten blir dyrere. Det er jo ikke så mange år siden de tok personskadeavgiften ut av forsikringen, og valgte å kreve den inn som en årsavgift.. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 19. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2014 En annen ting er at det fort kan bli et for høyt sammenlagt beløp å betale for noen, å at man derfor må begynne dele opp fakturaen i flere rater. Regjeringa skriver at det idag ikke koster noe ekstra å fordele premien på bilforsikring, så da gjenstår å se om det videreføres. Spørs om de har tenkt på alt rundt denne "reformen" og kan dukke opp momenter av forskjellig slag 1 Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Jeg er for å dele den opp, slik det er foreslått. Om den blir litt dyrere av dette går også bra. Lettere å betale mange små enn 1 stor faktura. Også den store fordelen med å kunne avskilte/ta av forsikring når det måtte passe. Da er det lettere å ha 2 biler, som vi egentlig ikke har råd til. Men kan ta i bruk når behovet er størst. Også bra hvis man har en gammel bil som ikke helt er veteran, man kan da ha skilter på den i 4 måneder på sommeren. Jeg håper vi fortsatt må levere inn skiltene for å ikke betale årsavgift. Hvis skiltene kan stå på bilen, ser jeg for meg mange som "trodde de hadde forsikring". Men selvfølgelig ville det vært mye enklere om skiltene står på bilen. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 19. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2014 (endret) Jeg er for å dele den opp, slik det er foreslått. hmm, ble jeg usikker, vet ikke hvem av oss som evt. har misforstått, men slik jeg har tolket det, må man betale hele årsavgiften ved forfall, men kan få tilbakebetalt helt eksakt antall "ubrukte" dager i ettertid, ved evt. avskilting. Regjering: Den nye avgiften vil ha samme struktur og nivå som dagens årsavgift, og den økonomiske belastningen for den enkelte bileier forutsettes å bli den samme som i dag. Forsikringsselskapene vil bake den nye avgiften inn i prisen på sine produkter og bileierne vil betale for dette gjennom den ordinære premieinnbetalingen. Bileiere vil med den nye ordningen kun ha én faktura å betale, mot minst to i dag. Virker en smule uklart hva de egentlig mener, -de snakker om èn faktura, et annet sted at det kan deles opp. Endret 19. desember 2014 av Mr.M Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Dette finnes ikke uklart, men jeg foretrekker definitivt å ta hele på en gang dersom alternativet er dyrere. Har man problemer med en så liten regning som man VET kommer må man kunne si den økonomiske kontrollen er fullstendig fraværende. Jeg føler meg ganske sikker på at dette blir fordyrende. 1 Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Jeg er for å dele den opp, slik det er foreslått. hmm, ble jeg usikker, vet ikke hvem av oss som evt. har misforstått, men slik jeg har tolket det, må man betale hele årsavgiften ved forfall, men kan få tilbakebetalt helt eksakt antall "ubrukte" dager i ettertid, ved evt. avskilting. Regjering: Den nye avgiften vil ha samme struktur og nivå som dagens årsavgift, og den økonomiske belastningen for den enkelte bileier forutsettes å bli den samme som i dag. Forsikringsselskapene vil bake den nye avgiften inn i prisen på sine produkter og bileierne vil betale for dette gjennom den ordinære premieinnbetalingen. Bileiere vil med den nye ordningen kun ha én faktura å betale, mot minst to i dag. Virker en smule uklart hva de egentlig mener, -de snakker om èn faktura, et annet sted at det kan deles opp. Det vil kanskje komme av hvordan en betaler bilforsikringen sin, har en mnd betaling der, så vil kanskje denne avgiften også deles opp på samme måte? Lenke til kommentar
hean Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Tviler på det blir noe fordyrende hvis det pålegges som avgift uten moms... må jo spesifisere hva som er forsikring og hva som er avgift. Konkurransen blant selskapene er fortsatt like stor. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 19. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2014 (endret) Det vil kanskje komme av hvordan en betaler bilforsikringen sin, har en mnd betaling der, så vil kanskje denne avgiften også deles opp på samme måte? Slik jeg forstår det, forsvinner 30. mars som kjent forfallsdato i forhold til årsavgift. Man "arver" heller ikke lengre allerede betalt årsavgift gjort av tidligere eier på et kjøretøyet man evt. kjøper, siden vedkommende får tilbakebetalt ubrukte dager ved eierskifte. Det vil med andre ord si at hvilken som helst dato året i gjennom, kan være dato du som eier må betale (full) årsavgift. Hvorvidt selskapene kan dele opp årsavgiften til å sammenfalle med del-rater man evt. ønsker på selve forsikringspremien, er jeg usikker på foreløpig. Endret 19. desember 2014 av Mr.M Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Regjeringens link: De som i dag betaler forsikringspremien kvartalsvis eller månedlig vil dermed få fordelt belastningen ved trafikkforsikringsavgiften på samme måte. Bileiere kan dele opp innbetalingen, istedenfor å betale én stor, årlig faktura slik ordningen er i dag. Det står da virkelig at den kan deles opp. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 19. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2014 jau, ser det nå Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Tviler på det blir noe fordyrende hvis det pålegges som avgift uten moms... må jo spesifisere hva som er forsikring og hva som er avgift. Konkurransen blant selskapene er fortsatt like stor. Du tror ikke helt alvorlig at forsikringsselskapene vil gjøre denne jobben helt uten å få betalt for det? Hvilken risiko påtar de seg for å bli ansvarlig for ubetalt årsavgift? Du kan være 100% sikker på at de ikke gjør dette gratis. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Tviler på det blir noe fordyrende hvis det pålegges som avgift uten moms... må jo spesifisere hva som er forsikring og hva som er avgift. Konkurransen blant selskapene er fortsatt like stor. Du tror ikke helt alvorlig at forsikringsselskapene vil gjøre denne jobben helt uten å få betalt for det? Hvilken risiko påtar de seg for å bli ansvarlig for ubetalt årsavgift? Du kan være 100% sikker på at de ikke gjør dette gratis. Forsikringsbransjen tjener veldig mye fra før og jeg tviler litt på at forsikringspremien plutselig spretter opp i tillegg til avgiften... den som venter får se. Kan si det samme som deg... er 100% sikker på at det ikke vil skje. Men slike utsagn er jo egentlige kun idiotiske og er dårlig hersketeknikk. Øker ikke sjansen for at man får rett uansett. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Forsikringsselskapene påtar seg en økonomisk risiko, du tror vel ikke de vil gjøre dette uten å ta seg betalt? Forsikringsselskapene er ikke veldedige organisasjoner akkurat. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Forsikringsselskapene påtar seg en økonomisk risiko, du tror vel ikke de vil gjøre dette uten å ta seg betalt? Forsikringsselskapene er ikke veldedige organisasjoner akkurat. På hvilken måte gjør de det... det er ikke slik at forsikringsselskapet betaler en avgift til staten som ikke blir betalt av kunden. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Det er nok sannsynlig at forsikringsselskapene må betale inn avgift for tiden bilen har hatt skilter eller vært forsikret. Dersom kunden så ikke betaler forsikringen (og derav også avgiften), hvem skal da ta regningen? 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Det er nok sannsynlig at forsikringsselskapene må betale inn avgift for tiden bilen har hatt skilter eller vært forsikret. Dersom kunden så ikke betaler forsikringen (og derav også avgiften), hvem skal da ta regningen? Bruker DNB nå... har tidligere hatt If og Nemi... alle disse har jeg betalt forskudd på. Ellers er det 100% sikkert ingen problem å få refundert avgift som de ikke får inn... 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Jada, du betaler nok på forskudd, men om du ikke betaler er det en periode de må dekke av egen lomme, slik fungerer nemlig verden. Du tror avgift vil bli refundert for avgiftspliktig periode? Det høres ikke ut som noe staten ønsker. Men klart, i kardemommeby ville det nok vært helt supert. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 (endret) Jada, du betaler nok på forskudd, men om du ikke betaler er det en periode de må dekke av egen lomme, slik fungerer nemlig verden. Du tror avgift vil bli refundert for avgiftspliktig periode? Det høres ikke ut som noe staten ønsker. Men klart, i kardemommeby ville det nok vært helt supert. Ønsker, kanskje ikke men i den virkelige verden så får man ikke alt man ønsker hele tiden, selv ikke staten. Tror du virkelig bare staten innfører denne regelen uten å forhøre seg med forsikringsbransjen i det hele tatt... nei, slik er det heldigvis ikke. Kanskje greit vi holder Kardemommeby borte vekk fra diskusjonen å se hva som kan skje i den virkelige verden. Endret 20. desember 2014 av Nasciboy 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 De forhører seg nok med bransjen, og bransjen har for ikke lenge siden gitt signaler om at dette er fordyrende. Så sent som 27. juni stod det en artikkel om dette hos E24 http://e24.no/privat/penger/jensens-nye-aarsavgift-kan-bli-dyrere-for-deg/23237554 Der uttales blant annet dette: "- Det kommer selvfølgelig ikke til å bli gratis å overføre ansvaret til forsikringsselskapene, sier Geir Trulserud, direktør for forsikring i Finans Norge, til Dine Penger." 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå