Persund12 Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Hei, helt siden jeg var liten gutt har jeg ønsket og bli pilot, og jeg ønsker fortsatt å bli det. Jeg går i 9.klasse og har derfor beggynt og tenke litt på vidregående. Derfor lurer jeg på om det er noen spessiel studiespesialisering du bør ha for å bli pilot. Har veldig lyst til å velge medier og kommunikasjon men vet ikke hvor lurt dette er ettersom jeg ønsker å bli pilot. Noen som vet mer om dette? Lenke til kommentar
Kåpter Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Har ikke noe å si hva du går på videregående om du vil bli pilot. Men jeg vil anbefale deg å ta den utdanningen du selv synes høres spennende ut på videregående, sånn at du har noe å falle tilbake på om du ikke får deg jobb etter pilot utdannelsen. Lenke til kommentar
Gendarmerie Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Universitetet i Tromsø har en bachelor i luftfartsfag, og for å begynne på denne kreves det - generell studiekompetanse ( GENS) - matematikk R1 eller S1 og S2 - fysikk 1 - bestått opptaksprøve - godkjent medisinsk test Du får CPL, men er usikker på hvor mange timer man har etter endt utdannelse. Alternativ to er å ta pilotutdanningen på privatskole, men dette koster en god del penger. Det er en stund siden jeg gikk på VGS, så du får nesten finne ut selv om man kan få fysikk 1, R1/S1/S2 som elev ved media og kommunikasjon. Jobbmarkedet som pilot er tøft. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Universitetet i Tromsø har en bachelor i luftfartsfag, og for å begynne på denne kreves det - generell studiekompetanse ( GENS) - matematikk R1 eller S1 og S2 - fysikk 1 - bestått opptaksprøve - godkjent medisinsk test Du får CPL, men er usikker på hvor mange timer man har etter endt utdannelse. Alternativ to er å ta pilotutdanningen på privatskole, men dette koster en god del penger. Det er en stund siden jeg gikk på VGS, så du får nesten finne ut selv om man kan få fysikk 1, R1/S1/S2 som elev ved media og kommunikasjon. Jobbmarkedet som pilot er tøft. Merk deg også at det bare finnes en plass å ta dette "gratis" i Norge, som betyr at det ikke er lett å komme inn på studiet. Så vær forberedt til å jobbe hardt med skolen frem til du skal søke. Alternativet er å ta det privat, søkte selv på pilot.no og "besto" opptaksprøven og ble tilbudt skoleplass til den nette sum av ca 1 million norske kroner, takket pent nei... Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Alternativet er å satse på å ta dette via militæret. Men der er det stor konkurranse. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Alternativet er å satse på å ta dette via militæret. Men der er det stor konkurranse. Da må en huske på at en blir "bundet" til militæret til X antall år, mener å huske det var 15+ men er usikker Lenke til kommentar
kremt Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Etter hva jeg har fått med meg i det siste er det langt mindre attraktivt å være pilot nå enn det var for 20-30 år siden. http://www.vg.no/forbruker/reise/reiselivsnyheter/derfor-er-ikke-pilot-jobben-saa-glamoroes-som-du-tror/a/23258315/ Det går jo mange historier om folk som har faket Pilot sertifikat og fått jobb i et lite lavprisselskap f.eks. Dette kan være folk som har brukt 5 år i Flight Simulator og muligens leid seg noen timer i en fullsize simulator senere. Når dette er gjort, har de faket sertifikat og søkt seg jobb. En kollega visste av en som hadde gjort dette. Fikk jobb i et spansk lavprisselskap, fløy feilfritt i 3 år før han sa ifra til selskapet at han ikke var pilot. Han gjorde dette for å bevise hvor lett det var å fake dette. Det sies at 90 % av opplæringen som pilot går på å lære om hvordan man skal håndtere nødsituasjoner. Mye er jo automatisert nå til dags. Og dagens simulatorer er svært ekte, selv FSX er veldig virkelighetsnært. Her en historie om en svenske: http://www.dailymail.co.uk/news/article-1279083/Fake-Swedish-pilot-Thomas-Salme-flies-Air-One-jets-13-years.html 1 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Om det er ekstremt lukrativ har ikke så mye å si om det er drømmejobben Lenke til kommentar
deleted Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 (endret) Du burde være mer opptatt av å faktisk få jobb, enn hvilken lønn du kan få. Svært få nyutdannede får jobb idag. De aller fleste må starte helt i bånn, gjerne hos lavrangerte selskaper i østen eller amerika og samle timer. Elendige arbeidsvilkår, lange arbeidsdager (som nevnt over) og stadig kutt. Hvis dette er noe du virkelig vil burde du gjøre mer research tilknyttet arbeidsmarkedet enn lønnsnivå. Artikkel fra VG er ikke særlig holdbart. Jeg har ihvertfall lest et annet sted at startlønnen er så lav som 260 000. Titt feks på flyprat.no eller andre forum. Og et svar til spørsmålet ditt. Startlønnen er lav i alle selskaper, men stiger gradvis. Jeg vet ikke hva den er i utlandet, men vil tro den er ganske lik i de store selskapene. Lønnen betyr uansett lite i det store bildet. Jeg hadde ihvertfall ikke flyttet til Qatar og fløyet for et kjønnsdiskriminerende selskap for en ekstar slump med penger. Så må man også være litt realistisk. Drømmejobben? Er det fortsatt drømmejobben etter 40 år?. Å fly et fullt charterfly tur-retur Las Palmas på 1.juledag i en alder av 60 år, for 100 gang, som forøvrig tar nesten 14 timer? Endret 21. desember 2014 av Deleted Lenke til kommentar
Marbyz Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 Alternativet er å satse på å ta dette via militæret. Men der er det stor konkurranse. Da må en huske på at en blir "bundet" til militæret til X antall år, mener å huske det var 15+ men er usikker Noe som er en kjempefordel i dagens marked. Sikret jobb og et lass med flytimer. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 Alternativet er å satse på å ta dette via militæret. Men der er det stor konkurranse. Da må en huske på at en blir "bundet" til militæret til X antall år, mener å huske det var 15+ men er usikker Noe som er en kjempefordel i dagens marked. Sikret jobb og et lass med flytimer. For de som ønsker å drive med slik tjeneste... Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 Før var det høystatus å være pilot. Nå er det mest en glorifisert bussjåførstilling med litt høyere lønn og dårligere arbeidsforhold. Sikkert fett hvis du er transportflyger i et firma hvor du kan bli sendt hvor som helst, men å fly Bergen-Oslo fem ganger om dagen tror jeg fort blir meh. Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 29. desember 2014 Del Skrevet 29. desember 2014 Almenn, Studiekompetanse. Forsvarets Flygeskole (om du er griseheldig). Beste veien å gå om man vil ha Flytimer og verdens feteste jobb! Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 29. desember 2014 Del Skrevet 29. desember 2014 Alternativet er å satse på å ta dette via militæret. Men der er det stor konkurranse. Da må en huske på at en blir "bundet" til militæret til X antall år, mener å huske det var 15+ men er usikker Noe som er en kjempefordel i dagens marked. Sikret jobb og et lass med flytimer. For de som ønsker å drive med slik tjeneste... Fetere å fly F16 (Snart F35) enn å fly rutebuss mellom bergen og olso...? Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 29. desember 2014 Del Skrevet 29. desember 2014 Universitetet i Tromsø har en bachelor i luftfartsfag, og for å begynne på denne kreves det - generell studiekompetanse ( GENS) - matematikk R1 eller S1 og S2 - fysikk 1 - bestått opptaksprøve - godkjent medisinsk test Du får CPL, men er usikker på hvor mange timer man har etter endt utdannelse. Alternativ to er å ta pilotutdanningen på privatskole, men dette koster en god del penger. Det er en stund siden jeg gikk på VGS, så du får nesten finne ut selv om man kan få fysikk 1, R1/S1/S2 som elev ved media og kommunikasjon. Jobbmarkedet som pilot er tøft. 10 timer kanskje? Og strørre sjanse å vinne i lotto enn å få jobb med så få timer. Forsvaret er veien å gå! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå