Gå til innhold

Realisme i innvandringspolitikken?

Anbefalte innlegg

Hvis man forutsetter at det kan antas at en (høy) prosentvis andel av folk fra et bestemt land kommer til å "påføre" "staten" eller "skattebetalerne" en uforholdsmessig stor økonomisk utgift (la oss si 25% mer enn neste sammenlignbare "gruppe"), hva skal gjøres med dette?

Ingenting?

Gasskamre?

Arbeidsleirer?

Males opp til kjøttdeig?

Kjør på med gode (fasist, kapitalist eller kommunist) forslag, gjerne påvirket av Kong Alkohol nå som det er helg!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å begynne med tvungen norskopplæring for å få norsk pass? Hva med å forbud muslimske fanatikere (gjerne kristenfanatikere også for min del). Hva med å invitere pakistanerne i naboblokka til middag? Min familie inviterte en familie fra Thailand. Det var hyggelig og vi holder fortsatt kontakten. Hva med å erkjenne at vi har et problem knyttet til innvandring og gripe fatt i det. Slik situasjoenen er nå så blir folk bare mer og mer frustrert, og haugen under teppet har vokst seg så stor at det er vanskelig å overse den. Prost! :woot: Btw, Noch ein Bier , bitte!

Lenke til kommentar

Hva med å begynne med tvungen norskopplæring for å få norsk pass?

Mm.

Vil nok være vanskelig å utføre i praksis.

Noen av dem som kommer hit har gjerne litt problemer, noen av dem kan ikke engang skrive navnet sitt etc.

Da blir jo kravet litt sånn "hvis dere kan gjøre det en person som ikke hadde vært i deres sko kunne gjort, skal dere få pass".

Hva med å forbud muslimske fanatikere (gjerne kristenfanatikere også for min del).

Umulig å gjennomføre i praksis.

Hva med å invitere pakistanerne i naboblokka til middag? Min familie inviterte en familie fra Thailand. Det var hyggelig og vi holder fortsatt kontakten.

Der er jeg med, det er et meget positivt forslag. Jeg vil faktisk understreke det ved å si at "det er ikke bare innvandrerne som har ansvaret for integreringen i det norske samfunnet".

Hva med å erkjenne at vi har et problem knyttet til innvandring og gripe fatt i det. Slik situasjoenen er nå så blir folk bare mer og mer frustrert, og haugen under teppet har vokst seg så stor at det er vanskelig å overse den.

Helt enig. Man skal ikke være redd for å bringe opp reelle problemstillinger av frykt for å bli stemplet som rasist. Når det er sagt, har vi den sosiologiske problemstillingen også, nemlig at (hvis vi antar at det finnes "et problem") det å fokusere på problemet kan forsterke det, snarere enn å løse det.

Eks. la oss anta at det blir publisert statistikk som viser at 40% av ompalompaene går arbeidsledige, og 60% av dem som får seg jobb har mistet jobben etter 7 måneder.

Vil da ompalompaene få det lettere eller vanskeligere med å få seg jobb?

Btw, Noch ein Bier , bitte!

"Ein te" - Stavangerølet brygget alle andre steder enn Stavanger.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

For å få et amerikansk pass, så må du ta en språkprøve og en prøve om generell amerikansk historie, osv.

If they can do it, we can do it.

USA er tross alt et land på 290.000.000 folk. Tror nok lille Norge skulle kunne takle dette....

Lenke til kommentar

Gi dem alt de trenger av mat, hussly, osv. Gi dem tilbud om å jobbe overalt hvor det trengs. Dette forutsetter selvsagt at arbeidsplassene er kollektivisert og at all arbeidskraft er velkommen.

Jeg tror mennesker er skapt for arbeid, og et samfunn der noen ikke vil arbeide er et samfunn med noe fundamentalsk feil.

Lenke til kommentar

Språktest er nødvendig å gjennomføre. Og jeg siterer her en lærer:

"innvandrerne trenger opplæring i norsk kultur og norsk folkeskikk. DE kan ikke løpe rundt i butikken og skrike, da spenner jeg heller ben på dem"

Med andre ord bør de også knne litt grunnleggende om vår kultur og om normal folkeskikk. Den største trusslen mot dette er ghettotilstandene på Grønland med "lille Pakistan". Vi må INTEGRERE!!! Ghettoer blir bare dumt, og det skaper fremmedfryklt. OG: Det blir undøvendig å kunne norsk der nede på Grønland i Oslo. de MÅ KUNNE NORSK!!!

Lenke til kommentar

Et lite sidesprang til USA:

I sommer var jeg i New York, og når kvelden kom tenkte jeg og mitt reisefølge å få i oss litt mat. Vi bestemte oss for å spise kinesisk og ruslet fra hotellet vårt (som forresten lå bare et kvartal unna ground zero) og oppover mot Chinatown.

Noen kvartaler, og...

Plutselig var vi i Kina. Det var kun kinesere å se, mange bygninger var "typisk kinesiske", gatene lignet gatene i en kinesisk by som f.eks Beijing, og mest overraskende: En stor del av kineserne som bodde der kunne ikke et ord engelsk. Kelneren på restauranten behersket riktignok engelsk greit, mens sjåføren på restaurantens "Car shuttle" (pirattaxi deluxe) kunne ikke et ord, og forstod heller ikke hvilket hotell vi bodde på og hvor det lå hen.

Så jeg tror ikke USA er så veldig mye "flinkere" enn oss når det gjelder integrering, siden man i det hele tatt har bydeler som heter "Chinatown", "Little Italy" osv. I visse tilfeller skiller hele stater seg ut, som for eksempel New Mexico. Der får du nesten følelsen av å være i Mexico istedet for USA.

For deg, JoachimR, må jo San Francisco være skrekkeksempelet. Der har de, i tillegg til USAs største Chinatown, også en egen homsegate ved navn Castro Street. Ikke lurt å bøye seg ned for å plukke opp en quarter der, nei ;)

Nå er jo alle innbyggerne i USA (unntatt indianerne, som forresten bor i egne reservater med egne lover og regler!) etterkommere av europeere, afrikanere, asiater osv, så man kan kanskje ikke forvente at kulturen er lik overalt, men likevel...

Personlig har jeg fått litt sansen for kultursjokkene man får når man rusler rundt i amerikanske storbyer. Fargerikt og morsomt.

Mvh

Jonas

Lenke til kommentar

Jeg var faktisk i San Fransisco i sommer, også i China Town. Jeg liker ikke Frisco. Det er kaldt, det er bakkete, det er svært liberalt, det er homsete +++

Når vi snakker om China Town synes jeg ikke det er rett form for integrering. Vi snakker om Ghetto-tilstander. Jeg har bodd i Montreal en stund og der var China Town "skrekken". Nei, ikke kriminelt sett, men china town bar ikke byens beste strøk om man kan si det slik... Jeg og vennene mine spøkte ofte med at "nå går det dårlig økonomisk, rett til China Town med deg!"

China Town blir lsom såkalte "lille Pakistan". Dette HINDRER integrering. Tilbake til Frisco, hvor man også har Japan Town og den slags er ikke befolkningen mye integrert. En jeg kjenner bor i størket Nob Hill, hvilket regnes som bra. San Fransisco er en veldig klassedelt by pga. alle disse "little Italia", China Town og Japan Town. Man kan ikke ha slike "byer" om man skal inbtegrere. Vi vil ikke ha det her i Norge!

Lenke til kommentar
China Town blir lsom såkalte "lille Pakistan". Dette HINDRER integrering. Tilbake til Frisco, hvor man også har Japan Town og den slags er ikke befolkningen mye integrert. En jeg kjenner bor i størket Nob Hill, hvilket regnes som bra. San Fransisco er en veldig klassedelt by pga. alle disse "little Italia", China Town og Japan Town. Man kan ikke ha slike "byer" om man skal inbtegrere. Vi vil ikke ha det her i Norge!

Må sei meg einig, viss det kjem ei kar frå Pakistan og flytter inn "lille Pakistan" så er dette noko som hindrer integrering. Dei henger kun med pakistanere, og snakker pakistansk. Dette igjen fører til at språket tar lengre tid å lære, og det blir vanskligere å få jobb.

Men det er nok og nordmenns ansvar at folk blir integrerte, viss me skyr unna "nyankomne" så vil jo dei kun være sammen, med folk frå sin eigen kultur, og integreringen stopper opp

Lenke til kommentar

Ja, man må snakke med dem og den slags. Mamma, som er hjemmeværende, snakker ofte med vaskehjelpen vår for at hun skal lære litt norsk.

Flytter kinesere inn i China Town, trenger de ikke prate engelsk. Jeg spiste på en kinesisk restaurant i China Town i SF. Her hentet de inn unge kinesere for å ta seg av oppvask og rydding. Det var et mål for dem at de ikke skulle kunne engelsk, for da ville de gå til bedre betalte jobber.

EDIT: Språklig redigering.

Lenke til kommentar
Ja, man må snakke med dem og den slags. Mamma, som er hjemmeværende, snakker ofte med VASKEHJELP vår for at hun skal lære litt norsk.

Flytter kinesere inn i China Town, trenger de ikke prate engelsk f.eks. Jeg SPISTEPÅ en kinesisk restaurant i China Town i SF. Her HENTE de inn unge kinesere for å ta seg av oppvask og rydding. dET var et mål for dem at de ikke SKULLE ENGELSK, for da ville de GÅP til bedre BTALTE jobber.

Sorry, men jeg bare MÅ:

Mora di skulle ikke snakke litt med deg også, da?

Du skriver jo nesten aldri feil (bortsett fra ubrukelig argumentering,) men denne var ille!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...