Fish Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 (endret) Jeg har en Lenovo B590 som ikke vil skru seg på (får fan error ved oppstart, før den skrur seg av). Snakket med Lenovo, og de mener at det er et hardwareproblem, og at det dermed dekkes av reklamasjonsretten. Ved service sletter de alt på PC'en, men de tilbød seg å ta en backup for meg (betalbar tjeneste, vel og merke). Jeg klarer selv å ta backup av harddisken selv, men siden PC'en ikke vil slå seg på så må jeg åpne opp PC'en og ta den ut og koble den til en annen PC. Mister jeg reklamasjonsretten da? Endret 19. desember 2014 av Fish Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Reklamasjonsretten beholder du. Du må bare unngå å skade pc-en eller gjøre noe annet som kan antyde at du selv er årsaken til problemet. Så ikke rør viften. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Ved service sletter de alt på PC'enFor å fikse vifta? Det er det værste jeg har hørt. 1 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Hvis mangelen ved produktet påfører deg et forutsigbart økonomisk tap har du rett til erstatning. Se forbrukerkjøpsloven § 52 (jf. § 33). Utlegg for å få tatt backup må etter min mening være et slikt tap. Og jeg regner med at du kan kreve erstaningen fra Lenovo. Dermed bør de ikke kunne ta betalt for "tjenesten". (Eller, de kan kreve betaling, og så kan du kreve nøyaktig samme beløp i erstatning.) Lenke til kommentar
Fish Skrevet 19. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2014 Reklamasjonsretten beholder du. Du må bare unngå å skade pc-en eller gjøre noe annet som kan antyde at du selv er årsaken til problemet. Så ikke rør viften. Var det jeg tenkte, takk! Ved service sletter de alt på PC'enFor å fikse vifta? Det er det værste jeg har hørt. De mente at de måtte sette opp PC'en på nytt. Høres litt merkelig ut spør du meg. Hvis mangelen ved produktet påfører deg et forutsigbart økonomisk tap har du rett til erstatning. Se forbrukerkjøpsloven § 52 (jf. § 33). Utlegg for å få tatt backup må etter min mening være et slikt tap. Og jeg regner med at du kan kreve erstaningen fra Lenovo. Dermed bør de ikke kunne ta betalt for "tjenesten". (Eller, de kan kreve betaling, og så kan du kreve nøyaktig samme beløp i erstatning.) Jeg er enig med deg der, men de kan jo si at de ikke er enige med meg? Det er InfoCare som reparerer den forresten. Lenke til kommentar
DagErlend Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Sender stadig vekk pcer til infocare for garanti/reklamasjon (driver elektrobutikk), og det er bare standard prosedyre virker det som. Har hatt saker med alt fra defekt touchpad, til pikselfeil der de, om ikke annet er avtalt, resetter maskina til fabrikkinstillinger. Det som derimot ikke har vert noe problem er og be de ikke gjøre det. Det er jo tross alt stort sett it-kyndige folk som jobber der så de skjønner også at det neppe hjelper dersom feilen ikke har noe med programvare og gjøre. Hør med infocare om de kan la være og resette maskina, så gjør de nok det. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Grunnen til at de sletter alt er fordi de vil eliminere at det ikke er software feil og dermed kjører en ny install. 1 Lenke til kommentar
JonasPB Skrevet 23. desember 2014 Del Skrevet 23. desember 2014 Grunnen til at de sletter alt er fordi de vil eliminere at det ikke er software feil og dermed kjører en ny install. Dette er det riktige svaret. Fabrikkresetting gjøres for å utelukke programvarefeil (f.eks at det har blitt installert programvare som overstyrer vifteinnstillinger). Etter reparasjon, enten det er vifter, pikselfeil, tastatur osv som er årsaken, vil de tilbakestille maskinen fullstendig, installere windows på nytt og teste at alle funksjoner (viftestyring, skjerm osv) fungerer slik de skal i ett miljø som ikke er påvirket av brukerfeil. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 23. desember 2014 Del Skrevet 23. desember 2014 Dette kunne de gjort a) Ved å sette inn en annen harddisk med deres standardinnstillinger b) Starte fra USB-penn Lenke til kommentar
Merko Skrevet 23. desember 2014 Del Skrevet 23. desember 2014 Trenger ingen av delene, da feilmeldingen kommer før den starter opp fra hdd. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 23. desember 2014 Del Skrevet 23. desember 2014 Dette kunne de gjort a) Ved å sette inn en annen harddisk med deres standardinnstillinger b) Starte fra USB-penn En Windows-install er litt forskjellig ut fra hvilket hovedkort og annen hardware som sto i maskinen da det ble installert. Derfor vil ikke en "standard" Windows installering fungere stabilt på alle maskiner. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 23. desember 2014 Del Skrevet 23. desember 2014 Trenger ingen av delene, da feilmeldingen kommer før den starter opp fra hdd. Er nok standard prosedyre. Er lettere for de å gjøre det samme på hver enkelt maskin, enn å vurdere hvert enkelt tilfelle hver for seg før de i det hele tatt begynner å se hva som er feil. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 24. desember 2014 Del Skrevet 24. desember 2014 Trenger ingen av delene, da feilmeldingen kommer før den starter opp fra hdd. Er nok standard prosedyre. Er lettere for de å gjøre det samme på hver enkelt maskin, enn å vurdere hvert enkelt tilfelle hver for seg før de i det hele tatt begynner å se hva som er feil. Er nok ikke det. Veldig skjeldent at de kjører recovery \ reinstall ved defekt vifte ol. Tror faktisk jeg aldri har sett at dem har gjort det, så fremt det ikke er andre feil hvor sw kan være relatert. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. desember 2014 Del Skrevet 24. desember 2014 Har jobbet hos Infocare tidligere. Vi slettet aldri noe som helst med mindre det var mistanke om software-feil. Men kunden måtte uansett skrive under på at vi kunne komme til å slette alt og at kunden selv var ansvarlig for backup. Enten ved å gjøre det selv eller betale noen kroner for at vi gjorde det. Vi ringte kundene uansett hvis vi måtte slette noe men noen ganger måtte maskinene leveres til leverandør og da var det lite vi kunne gjøre. Så at de sletter alt er nok fremdeles bare et standardskriv for å ikke bli ansvarlige hvis de må. Å kjøre full recovery når det er mistanke om en gåen vifte er bare sløs av tid. Og tid er penger! 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 24. desember 2014 Del Skrevet 24. desember 2014 Sender stadig vekk pcer til infocare for garanti/reklamasjon (driver elektrobutikk), og det er bare standard prosedyre virker det som. Har hatt saker med alt fra defekt touchpad, til pikselfeil der de, om ikke annet er avtalt, resetter maskina til fabrikkinstillinger. Det som derimot ikke har vert noe problem er og be de ikke gjøre det. Det er jo tross alt stort sett it-kyndige folk som jobber der så de skjønner også at det neppe hjelper dersom feilen ikke har noe med programvare og gjøre. Hør med infocare om de kan la være og resette maskina, så gjør de nok det. Har selv jobbet i infocare og har aldri reinstallert OS ved hardwarefeil ihvertfall. Har dog bare jobbet onsite, så kanskje dem som "tar i mot, fikser og sender" har andre rutiner for alt jeg vet. Høres rart ut ihvertfall, men kanskje det rett og slett bare er en rutine for å være helt sikker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå