Gå til innhold

Hvordan komme igang

blisterk

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg er en jente på 18 år som lurer på å starte med turn. Jeg har aldri trent dette, men vet at det er ekstremt god trening. Jeg driver med crossfit 5-6 ganger i uken og målet er å bli god nok til at jeg kan satse på dette. Men jeg syns ikke jeg er sterk nok i spesielt kjernemuskulaturen, er ikke myk nok og trenger å bli flinkere til tekniske øvelser hvor man må være både smidig og sterk. Så jeg lurer på et par ting.. For det første; er jeg for "gammel" til å begynne med turn? Eventuelt, hvilke øvelser er best for å oppnå disse målene? Og vet noen om hvor man kunne startet med turn, altså som nybegynner i Bergensområdet? Målet er altså ikke å bli verdensmester i turn, men å utvide mulighetene mine ved å trene dette også.

Setter pris på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du er på ingen måte for gammel. Jeg begynte med turn-liknende trening da jeg var 23-24 år, og trente meg opp til å kunne utføre noen av de øvelsene jeg følte var spesielt imponerende som muscle-ups, front/back lever, L-sit og liknende. Det er ikke helt det samme som turn, men begge deler er trening som krever god kroppsbeherskelse og motorikk.

Slikt veldig tilfredsstillende trening. Anbefales på det sterkeste.

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Nei, du er på ingen måte for gammel. Jeg begynte med turn-liknende trening da jeg var 23-24 år, og trente meg opp til å kunne utføre noen av de øvelsene jeg følte var spesielt imponerende som muscle-ups, front/back lever, L-sit og liknende. Det er ikke helt det samme som turn, men begge deler er trening som krever god kroppsbeherskelse og motorikk.

Slikt veldig tilfredsstillende trening. Anbefales på det sterkeste.

Ahaa, ja er slike øvelser jeg vil lære meg og lære dem med riktige teknikker. Hvordan startet du opp med dette, altså ble du medlem i en turnforening eller hva? Jeg vil lære meg disse tingene grundig og riktig av profesjonelle folk som kan hva de driver med.
Lenke til kommentar

Nei, jeg trente bare utendørs. Hele treningskulturen har blitt så stor at mange parker blir fylt med monkey-bars, ringer og denslags. Skog er også en overraskende god plass å trene slikt på.

En kommentar mange klassiske turnere kommer med, er at når man trener turn rigorøst, så skal alle bevegelsene skje nøyaktig slik-og-slik. Når man trener for seg selv, så kan man være litt kreativ. Klatring, både på klatrevegg, i trær, eller i lekeapparatene i parken, er ekstremt god trening. Og det beste er at du er sjelden alene om det. Det er ikke bare barna som leker på apparatene i parken lengre, nettopp fordi vi har innsett treningsutbyttet alle har av det.

Prøv f. eks. å komme deg fra A til B, uten å være i bakken. På 3 forskjellige måter. Det blir aldri kjedelig. :D

Lenke til kommentar

Beste resursen online på på å lære turn koster litt penger, men er meget bra. (https://www.gymnasticbodies.com/). Du lærer alle progresjoner fra bunnen av.

Det beste er såklart å ha en dedikert coach men vet ikke om et sånt sted i Bergen for voksne. CF bergen har en gymnastic coach med noen timer i uken, men vet ikke hvor nybegynner fokusert det er. Har ikke vært på den timen selv enda.

Lenke til kommentar

Begynn med turn - det krever styrke og kroppskontroll, hvilket er veldig imponerende! :)

Men, når det gjelder Crossfit...

http://www.huffingtonpost.com/erin-simmons/why-i-dont-do-crossfit_b_5411771.html

Sorry for off topic.

Angående Erin Simmons....

Secondly, the workout was going to have deadlifts, which I had never done and to this day I still don't do them (but that's another post altogether on risk:reward ratios)

Samtidig trener hun olympiske løft?

Er artikkelen reell?????

Trådstarter: Følger du bare WODs eller trener du målrettet på annet vis?

Trener du styrke og bruker WODs til å ha det gøy/kondisjonstrening så vil kjernemuskulaturen komme etter ganske kjapt.

Turn er kult, er jo bare å prøve. Du har ingenting å tape på å prøve det, det er jo en ekstra erfaring :)

Endret av Doofen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...