Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Ringer Microsoft virkelig folk ubedt?

Anbefalte innlegg

Nei, dette er ikke en av de oppringningene der en stemme med gebrokken engelsk sier at de vil hjelpe til med en feil på pc-en. ;) Jeg er 48, jeg er ikke senil! :green: Men flere ganger i dag har jeg fått telefon fra 88 000 88, som ifølge Telefonterror.no er Microsoft Servicesenter. Jeg har ikke bedt om noe hjelp, og jeg tviler på at de ringer fordi jeg kjører et par XP-maskiner uten lisens... Men kan det være en fornuftig grunn til at de skulle ringe meg? Det er til og med på fasttelefonen (vel, IP-telefonen fra Telio), som vi egentlig ikke bruker lenger til noe annet enn alarmen lenger. Selvsagt hører jeg ikke noe når jeg tar av røret, omtrent som når telefonselgere (som nesten aldri ringer meg lenger etter en del ganske grove overhøvlinger fra min side) har en maskin som ringer 5 kunder samtidig og tar den der den første svarer.

Og jeg visste ikke hvor jeg egentlig skulle legge dette spørsmålet, men hvis en moderator syns den passer ypperlig i et annet forum, er det helt greit! :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og så kom 8...som egentlig ikke ble gjort godt igjen av 8.1, men kanskje 10?

Pøh! For de av oss som har forstått at "touch har kommet for å bli", så var Windows 8 og 8.1 en høyst velkommen oppdatering. Touch før det var ubrukelig og grusomt!

Jeg gleder meg til Windows 10 også, så får vel supernerdene bli fornøyde også... ;)

MEN til topic: Jeg har blitt oppringt fra Microsoft noen ganger i tilknytning til jobb. Det er litt ymse hva de vil, alt fra lisensgjennomganger (det var en del arbeid) til "hva kan vi gjøre for deg med ditt MSDN-abonnement". Men aldri fra det nummeret. Det er stort sett nummer som starter på 23xxxyyy. Og hvis eneste kilde til 8800088 er telefonterror.no så er det vel ikke alltid de er pålitelige...

Lenke til kommentar

Men hvis det er så enkelt å "spoofe" en hvem ringer, så kan det jo være noen svindlere som prøver seg med MS' nummer. Synd at de ikke klarte det, for da kunne jeg ledet dem inn på en virtuell testmaskin jeg har som er full av all slags svineri! :rofl:

Det er latterlig enkelt å spoofe telefonnummer om man har en telefonsentral av noe slag. "problemet" er at det er den som ringer som presenterer ett nummer, en vanlig telefon presenterer sitt eget nummer, men i sentraler er det gjerne konfigurerbart.

Finnes antagelig duppeditter og software som kan gjøre det samme også.

Nå er det forøvrig mulig å se både nummeret det blir ringt fra og nummeret som presentert, men det er litt på siden...

Lenke til kommentar

Aklla, det fins vel utstyr for å spore sånt også, men jeg tror egentlig ikke jeg orker å gå så langt. :)

Moskus, jeg har en bærbar med Win 8.1 og touch, og jeg har prøvd å jobbe med den. Totalt håpløst, selv etter to dager med totalt nazi på ikke å bruke musa, gikk det dobbelt så raskt og var en stor lettelse å la meg selv bruke musa igjen! ;)

Lenke til kommentar

Aklla, det fins vel utstyr for å spore sånt også, men jeg tror egentlig ikke jeg orker å gå så langt. :)

Er ikke for mannen i gata akkurat, men som nevnt kan man se både nummer som blir presentert og nummer det faktisk blir ringt fra. Forøvrig kan hemmelige/skjulte nummer vises også.

Men, så har jeg "gleden" med å leke litt med med sånt på jobb...

Forøvrig er Windows 8 ubrukelig, knapt brukbart med mus og tastatur.

Lenke til kommentar

Aha, ja da er det ikke rart du vet en del om det.

Edit: Men skal ikke hemmelige/skjulte nummer være helt umulige å se? Kjjipt hvis en som terroriserer ekskona finner det virkelige telefonnummeret hennes gjennom en kompis i en lignende jobb som deg.

Moskus: :tease: To mot én!

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Man kan se nummeret som ringer, men ikke se hvem som har hvilke nummer. Jeg kan f.eks ikke finne nummeret til Røkke, men om han ringer til jobb fra skjult/hemmelig nummer kan jeg se nummeret(og navnet, adressen, osv).

Det finnes en database med samtlige nummer og eiere, men denne er nok vanskelig å få tilgang til.

Er nok ikke noe fare for at eksen finner ut at du noen terroriserer...

Lenke til kommentar

Moderatormelding

Denne tråden har jo sklidd helt ut. Noen få innlegg i starten som var på tema, så måtte jeg slette en og en halv side med off topic innlegg.
Hva har julesanger osv med at Microsoft ringer folk ubedt????

Noe mer off topic prat i denne tråden vil bli belønnet med advarsler/utestengelser.
Mange som har sluppet billig unna denne gangen.

Reaksjoner på denne meldingen tas på PM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...