cuadro Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 "Alt tyder på at NRK-lisensen fortsatt har bred aksept i befolkningen. Men selv om det fungerer godt i dagens medielandskap, må vi ta inn over oss at den teknologiske utviklingen utfordrer lisensen i fremtiden, sier Grande, som leder Aps mediepolitiske utvalg på Stortinget."...Hæ?www.tv2.no/2014/12/17/nyheter/lisens/nrk/arbeiderpartiet/6358925 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Lite gjennomtenkt utsagn i disse dager når AP suser opp på malingene. Det siste de bør gjøre nå er å minne velgerne på hvorfor de mistet dem i utgangspunktet; topptunge, statlig styrte og tvangsbaserte "one size fits all"-ordninger. 7 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 "Alt tyder på at NRK-lisensen fortsatt har bred aksept i befolkningen." ...Hæ? Fordi hun har rett. Nesten 3/4-dels "flertall" må vel kunne regnes for "bred aksept". Den siste meningsmålingen Gallup gjennomførte, viste at 74 prosent av de spurte er enten svært godt eller godt fornøyd med lisensbetaling. http://www.aftenposten.no/kultur/NRK-skatt-mye-billigere-enn-lisens-7772872.html 5 Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 19. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2014 (endret) Hm, har vi en direkte kilde til denne undersøkelsen? Jeg undres om den i det hele tatt er basert på en stor nok samplingsstørrelse. Jeg finner det merkelig at av bekjente på arbeidsplass og omegn finner jeg 0/87 spurte som synes at denne lisensen er ok, og at dette er et så lokalt fenomen. Det stemmer sikkert, for all del, men vi nærmer oss inn i en statistisk abnormalitet.Jeg er i den oppfatning at mange deler synet Ib Thomsen presenterer i samme artikkel:"Lisensen er gammeldags og urettferdig, og vi er glade for at det nå ses på alternative løsninger. Det er ulogisk at den yngre generasjonen, som nesten ikke ser på TV via tradisjonelle plattformer, skal være med på å finansiere NRK, sier Thomsen." Endret 19. desember 2014 av cuadro 1 Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 http://fido.nrk.no/94efd50c29bb9273f3217eba79b196195b0c3f39a952dee32c209bccc5bb5619/nrk_profil_13.pdf At NRK kommer såpass bra ut overrasker ikke meg. De scorer høyt på merkevareundersøkelser og leverer bra seertall. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 (endret) Jeg finner det merkelig at av bekjente på arbeidsplass og omegn finner jeg 0/87 spurte som synes at denne lisensen er ok, og at dette er et så lokalt fenomen.Svarer blir ofte et resultat av hvordan spørsmålet stilles. Jeg tror de aller fleste rister på på hodet av hvordan lisensen fungerer i dag (betale for å eie tv-mottager), men jeg tror samtidig at mange er for et folkefinansiert nasjonalt mediahus. Endret 19. desember 2014 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 http://fido.nrk.no/94efd50c29bb9273f3217eba79b196195b0c3f39a952dee32c209bccc5bb5619/nrk_profil_13.pdf At NRK kommer såpass bra ut overrasker ikke meg. De scorer høyt på merkevareundersøkelser og leverer bra seertall. Det er jo et helt annet spørsmål som stilles, "i hvilken grad mener du NRK gir deg valuta for lisenspengene"? AtW Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 (endret) Det er jo et helt annet spørsmål som stilles, "i hvilken grad mener du NRK gir deg valuta for lisenspengene"? AtW Det gir støtte til AP-Grandes påstand om at "Alt tyder på at NRK-lisensen fortsatt har bred aksept i befolkningen". Du har dog rett i at undersøkelsen ikke gir full dekning til NRK-Eriksens påstand i Aftenposten. Men jeg er nesten helt sikker på at jeg linket til rett undersøkelse. Endret 19. desember 2014 av EternalSunshine 1 Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Minner om en spørreundersøkele jeg var med på en gang. "Tror du at flere overvåkningskameraer på gater vil føre til mindre kriminalitet?" uten noen spørsmpl om hvorvidt jeg tror det ville være noen god ide å installere kameraer eller om jeg hadde noen andre forslag. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 (endret) Det skal jeg ikke benekte, men det gir støtte til AP-Grandes påstand om at "Alt tyder på at NRK-lisensen fortsatt har bred aksept i befolkningen". Vel, det er ingenting som heter "NRK lisensen" så slik sett er jo hele påstanden et falsum. Dessuten er denne Grande fra partiet Venstre ... Endret 19. desember 2014 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Det skal jeg ikke benekte, men det gir støtte til AP-Grandes påstand om at "Alt tyder på at NRK-lisensen fortsatt har bred aksept i befolkningen".Vel, det er ingenting som heter "NRK lisensen" så slik sett er jo hele påstanden et falsum. Dessuten er denne Grande fra partiet Venstre ... Trine som er i Venstre, Arild er i AP. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Det er jo et helt annet spørsmål som stilles, "i hvilken grad mener du NRK gir deg valuta for lisenspengene"? AtW Det gir støtte til AP-Grandes påstand om at "Alt tyder på at NRK-lisensen fortsatt har bred aksept i befolkningen". Du har dog rett i at undersøkelsen ikke gir full dekning til NRK-Eriksens påstand i Aftenposten. Men jeg er nesten helt sikker på at jeg linket til rett undersøkelse. Det gjør det vel ikke, jeg kan mene NRK er en bra kanal som gir god valuta for pengene som TV-kanal (noe jeg tro en viss grad er enig i), uten å være enig i lisenssystemet som sådan, dette er to vidt forskjellige ting. AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Trine som er i Venstre, Arild er i AP.Ah... my bad. (sjekka feil link her, alt for mange politikere...) Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 btw, følger betalt lisens apparatet, boligen eller personen? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Betalt lisens følger personen. Selger person A TVen sin til person B midt i en lisenstermin må begge betale lisens for hele den terminen. Person A kan slippe lisens for fremtidige lisensterminer dersom vedkommende melder i fra til lisenskontoret i tide. Taktisk for NRK er "i tide" rett før man mottar lisensregningen og husker hva man burde gjort uka før. Dermed må man betale for terminen etter også, selv om man er uten TV. Flytter en person så følger lisensen personen. De nye som flytter inn har ingenting med forrige beboers lisens å gjøre. Kjøper man privat en brukt TV så er det kjøper som plikter å opplyse til NRK om kjøpet og dermed betale lisensavgift. Selger trenger ikke foreta seg noe med tanke på kjøperens lisens. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Hva hvis man leier ut hybel (med et tv) på forholdvis korte bo-intervaller, og man betaler lisens for dette, slik at de som flytter inn/ut skal slippe tenke på det. Er det gangbart? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Hoteller og leilighetshoteller betaler lisens for TV-ene selskapet eier. De som bor på rommene i kortere eller lengre perioder slipper å betale direkte, men betaler altså indirekte gjennom leieprisen. Jeg tror også det samme gjelder ferieboliger man leier i uker eller måneder av gangen. Altså at lisensen følger eier av boligen/hotellselskapet og ikke den som leier der. Det finnes noen regler om fritak for lisens som gjelder felles TV på sykehjem etc, men de husker jeg ikke utenat. Det er også mulig å søke lisensavtelingen om fritak på bakgrunn av fattigdom, men jeg har aldri hørt om tilfeller der det er innvilget. Detaljene står i forskriften om fjernsynsmottakere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå