Gå til innhold

Fractal Define R5 med NZXT Kraken X61

Anbefalte innlegg

Hei! Har aldri bygd pc før og har noen ting jeg lurer på.

Så denne videon (spol til 8min for å se oppsettet):

Fikk lyst til å gjøre på samme måte for å få det så stille som mulig (setter en radiator på toppen så høres blir det vel mer støy?)

han sier no sånt som "i mounted the fractal fan on the radiator as well, for extra push/pull to the GPU"

men hvor har han gjort av de 2 viftene som følger med X61, hvis det er en Fractal vifte på radiatorn?

har han bare droppet å montere de fordi de ikke trengs?

og så lurer jeg på om det er plass til et Gigabyte GTX 970 G1 gaming i et sånt oppsett da det er vel en god del lengere enn det skjermkortet som sitter der

Endret av madmats
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Har montert Kraken X61 nå.

Fant jo fort ut hvor radiatorviftene skulle stå, det var jo i front der hvor det fra før av satt en Fractal vifte..

monterte det akkurat slik som i videon jeg referete til i første post. (ved å sette Fractalvifta jeg tok ut på baksiden av radioator for ekstra luft mot GPU)

Radiatorviftene stør med klistremerket inn, slik at de da drar luften inn i front, regner med at dette var rett(?)

Når jeg skulle boote opp etter montering fikk jeg med en gang "CPU Fan error"..

lyser veldig blått og fint på NZXT logen på pumpa, så den får strøm og alt hvertfall

går inn i UEFI (til ASUS Z97 PRO wifi), der står det N/A på CPU Fan. etterhvert så ble den detektert uten at jeg gjorde noe og står på 1800rpm eller no. Viftene bråker veldig og det høres ut som det går på maks.

rebooter-> CPU FAN error og N/A på CPU fan når jeg går inn i uefi

Ok googler feilmeldingen, finner råd om å sjekke at kabel fra pumpa er montert i CPU Fan-> det har jeg gjort korrekt

sjekke at radiatorviftene er koblet til de 2 første kontaktene fra pumpa-> det har jeg også gjort.

går inn i UEFI igjen, denne gangen kjører jeg autotuning wizard greiene til asus, (har aldri prøvd den før), velger at jeg har gaming pc og vannkjøling.

etter at jeg gjorde det får jeg ikke lenger noen CPU Fan error.

sjekker CAM programvaren til NZXT (som jeg installerte FØR jeg koblet til usbkabelen fra pumpa)

alt ser bra ut der, bra temperaturer. viftene står på 25% med silent profil.

men det er veldig mye viftestøy. tipper minst 50dB.

Så plutselig når jeg har skrevet frem til det her så blir det bare dønn stille. wtf? mulig dette bare var et innkjøringsproblem? ser ingen forandring noe sted.

jaja hvis det bare tar litt tid før det blir stille etter boot så er det greit for meg :p

Hadde bare et problem ved montering, det var at skruene som fester radioator (og radiatorviftene) ikke festet seg helt nederst. skøyv heller radiator bittelit ut, slik at den ikke står 100% loddrett. er ikke særlig mye det er snakk om, såvidt en kan se det. Jævlig irriterende, men det har vel lite å si vel?

edit: skulle vel kanskje heller postet denne i kjøling delen istedet? gidder noen flytte såfall?

post-26223-0-52895900-1421939948_thumb.png

Endret av madmats
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...