Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Vennefella, hva? hvor? hvordan?


Anbefalte innlegg

Jeg har lest om denne såkalte "vennefella" i åresvis.... men aldri sett noe til den. Det skrives som om det er noe alle opplever nå og da i datinglivet men jeg har aldri vært engang i nærheten. Jeg dater mange damer og har gjort det i årevis. Hatt både kortvarige, langvarige forhold og samboerskap. Vært singel de siste par årene nå og det blir mye damer. Kanskje 4-5 nye hver måned.

 

Hva er denne vennefella? når jeg dater en dame ender det somregel i 1-2 dater før det er hjemmedate med sex og påfølgende jeg ikke orker å ta kontakt. Hvis det er jenter jeg er interessert i lengere så blir det lengere.

 

Hvis vi dater og kanskje har sex og jeg er interessert i mere men hun ikke så blir det ikke noe mere, hvor skal denne "vennefella" havne oppi alt?

 

Altså, vennskap er aldri noe mulig utfall i mine relasjoner med damer, det er enten sex, forhold eller ingenting.... vennskap er teoretisk UMULIG. Jeg er ikke interessert i det, hvis hun er det spiller ikke det noen rolle, fordi jeg ikke er det.... hvor er "fella?".

 

Er denne vennefella for gutter som ikke klarer være tydelige i intensjonene sine? som ikke våger ta steget, være handlekraftig og tydelig med damer?

 

Dere som opplever det, fortell vær så snill!



Anonymous poster hash: 9991e...70f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er denne vennefella for gutter som ikke klarer være tydelige i intensjonene sine? som ikke våger ta steget, være handlekraftig og tydelig med damer?

 

Tror du har det på kornet der. Hvis man legger til angsten for å "feile" med å ordne det i sex eller et forhold, så har man nok funnet vippepunktet.

 

Personlig har jeg mange ganger tenkt det er mer verdt å være venn med en jente som jeg liker veldig godt p.g.a. personlighet, enn å ødelegge det med sex eller et kortvarig forhold som ikke virker. Men så er jeg vokst opp med jenter og har hatt mange flotte eksemplarer i mitt liv som jeg aldri har hatt behov for å dyppe meg i. Ikke nødvendigvis fordi de ikke er attraktive nok, men p.g.a. andre ting som jeg ser ville vært en hemsko eller unødig utfordring.

Lenke til kommentar

Det ligger vel i som du sier at man ikke er tydelig nok med intensjonene sine. Dette gjelder vel først og fremst litt sjenerte og forsiktige gutter. Når de treffer damer de liker tør de ikke ta iniativ til noe fysisk og prøver å vise interesse iform av treffes og gjøre vanlige vennskapelige ting sammen. Jenta vet kanskje ikke at gutten er intressert i noe mer enn vennskap engang og derfor ender gutten opp med følelser, mens jenta kun ser på han som en venn fordi de har hatt helt forskjellig syn på det de har hatt sammen.

 

Om denne fella finnes vet jeg ikke helt, jeg har hatt venner over flere som jeg har truffet ofte kun som venner som jeg har hooket opp med senere. Desverre har det en tendens til å fucke opp vennskap hvis man inngår noe romantisk med venner og det ikke funker, derfor er det enkelte ganger kanskje greit å stå over selv om man egentlig er litt intressert fordi man ikke vil miste vennskapet.

 

Jeg mistet bestevenninna mi gjennom 6 år bare for en kortvarig flørt over et par måneder. Ikke fordi vi ble uvenner eller noe, men ting føles jævli kleint og rart etterpå, måtte rett og slett bare droppe kontakten. Veldig kjedelig med tanke på at det ikke er mange personer man klikker så bra med og kan kalle ekte gode venner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om jente: vennefella

Om gutt: holde på gress

 

Samme greia, men det må selvsagt høres bedre og mer omsorgsfullt ut når en omtaler jenter.

 

Nja, vil ikke si det er det samme. Å havne i vennefella går absolutt begge veier og betyr at en av partene er for treig med å eskalere slik at forholdet sakte men sikkert glir over i et vennskap. Å holde noen på gress betyr at man har (eller ønsker) flere interessenter og holder tilbake eskaleringen. Noen ønsker å holde muligheten åpen for at en ny (og bedre/mer interessant) person skal dukke opp, mens noen ønsker å bruke tid på å finne ut hvem man egentlig vil ha hvis det er snakk om flere. Vennefella er tilnærmet platonisk, mens når man holder noen på gress gir man akkurat så mye oppmerksomhet til at motparten ikke mister interessen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

off, for noe dritt. Jeg har heller ingen "jentevenner" og driter fullt, totalt og helt i det. Vil ikke ha jentevenner, hva er morsomt med det ?

 

Gutteprat, guttehumor og tulleprat er gøy, og det får jeg ikke med jenter....

Ikke den "rælete humoren" på byen og liknende heller.

Venna mine er gutter, ikke jenter. Har derfor ikke havnet i jentefella. Jeg holder meg heller unna jentene :S Eller de holder seg unna meg. Alt ettersom hvordan man ser det :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I mine øyne forutser vennefella at det er utnytting inne i bildet, å bare bli avist er ikke det samme som vennefella.

 

Den avisende part i forholdet må utnytte streberens gode intensjoner, og selv om det er streberen som setter seg selv i situasjonen mener jeg at avisende part har ett moralsk ansvar om å bryte koblingen da de er den med makt i forholdet.

 

Å kalle ett forhold hvor avisende part og streberen bare fortsetter som venner, og det ikke er noen utnytting inne i bildet for vennefella mener jeg blir å vanne ut ordet til noe meningsløst.

Lenke til kommentar

off, for noe dritt. Jeg har heller ingen "jentevenner" og driter fullt, totalt og helt i det. Vil ikke ha jentevenner, hva er morsomt med det ?

 

Gutteprat, guttehumor og tulleprat er gøy, og det får jeg ikke med jenter....

Ikke den "rælete humoren" på byen og liknende heller.

Venna mine er gutter, ikke jenter. Har derfor ikke havnet i jentefella. Jeg holder meg heller unna jentene :S Eller de holder seg unna meg. Alt ettersom hvordan man ser det :p

Er dette en dårlig vits? .. Håper virkelig ikke det finnes noen mennesker der ute med en slik logikk

Lenke til kommentar

 

off, for noe dritt. Jeg har heller ingen "jentevenner" og driter fullt, totalt og helt i det. Vil ikke ha jentevenner, hva er morsomt med det ?

 

Gutteprat, guttehumor og tulleprat er gøy, og det får jeg ikke med jenter....

Ikke den "rælete humoren" på byen og liknende heller.

Venna mine er gutter, ikke jenter. Har derfor ikke havnet i jentefella. Jeg holder meg heller unna jentene :S Eller de holder seg unna meg. Alt ettersom hvordan man ser det :p

Er dette en dårlig vits? .. Håper virkelig ikke det finnes noen mennesker der ute med en slik logikk

 

Vil ikke si at jeg holder meg UNNA jenter, men å ha massevis av jentevenner er heller ikke noe jeg streber akkurat.

Lenke til kommentar

 

off, for noe dritt. Jeg har heller ingen "jentevenner" og driter fullt, totalt og helt i det. Vil ikke ha jentevenner, hva er morsomt med det ?

 

Gutteprat, guttehumor og tulleprat er gøy, og det får jeg ikke med jenter....

Ikke den "rælete humoren" på byen og liknende heller.

Venna mine er gutter, ikke jenter. Har derfor ikke havnet i jentefella. Jeg holder meg heller unna jentene :S Eller de holder seg unna meg. Alt ettersom hvordan man ser det :p

Er dette en dårlig vits? .. Håper virkelig ikke det finnes noen mennesker der ute med en slik logikk

 

 

Nei, det er bare forskjell på folk — som med vann; noe er dypt og noe er grunnere.

 

Det er dem som bare går bort til damene og spør om de vil ha seg en runde, og ofte får ja. Delvis p.g.a. selvsikkerhet, og tidvis også utseendet.

Og det er plenty av jenter som er på bølgelengde med krusninger på grunnere vann — som ikke føler behov for dype bølger (før de blir litt voksene i hodet).

 

Det er noe der ute for alle ...

Lenke til kommentar

I mine øyne forutser vennefella at det er utnytting inne i bildet, å bare bli avist er ikke det samme som vennefella.

 

Den avisende part i forholdet må utnytte streberens gode intensjoner, og selv om det er streberen som setter seg selv i situasjonen mener jeg at avisende part har ett moralsk ansvar om å bryte koblingen da de er den med makt i forholdet.

 

Å kalle ett forhold hvor avisende part og streberen bare fortsetter som venner, og det ikke er noen utnytting inne i bildet for vennefella mener jeg blir å vanne ut ordet til noe meningsløst.

 

....Er det den avvisendes ansvar? Virkelig? Kanskje om personen i høy grad utnytter noen, men jeg mener folk bør ha nok innsikt til å ikke la seg utnytte. Det er selvfølgelig ikke alltid det er korrekt observasjon om hva som oppleves som utnyttelse, og hva som ikke gjør det.

 

Som det argumenteres for (gjennom Kant, f.eks.) skal mennesket være et mål i seg selv, og ikke et middel. Om jeg er forelska i ei som ikke viser interesse for annet enn vennskap - vennefella - gir ikke det meg noen rett til å objektivisere denne personen og ignorere hennes ønsker (og mangel av ønske på å være med meg). Det gir ikke meg rett til å på lugubert vis 'overtale' henne til å være med meg. Det gir meg ingen rett til å forvente at hun skal bli mer interessert fordi jeg er snill eller fordi jeg gjør fine ting - som en slags premie fordi jeg har investert meg selv.

 

Jeg bør jo da selvfølgelig være voksen nok - og ha innsikt - til å gå videre til noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...