Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er dette humor? -_- (Dagens standard på artikler...)

AdNauseam

Anbefalte innlegg

Serriøst, hjelp meg å se håp for verden! Enten er dette et dårlig forsøk på humor, eller så er det årets dårligeste artikkel: Øl med gutta er sunt

Skulle gjerne ha ledd, men blir bare provosert.

Artikkelen starter allerede med en helt meningsløs konklusjon. Finnes altfor mange eksempler der artikkelen istedenfor å gjøre rede for alle nyansene av en sak, isolerer èn enkelt og kårer den som fasit - noe som tydelig viser at skribenten ikke har snøring på temaet.

Dette eksempelet er forhåpentligvis en av de som er såpass åpenbare at ingen klarer å gjøre sammenheng med øl og studiens konklusjon.

Det er så mange ord, men alikevel klarer ikke skribenten å si noen ting. Jeg klarer ikke å forstå hvorfor artikkelen eksisterer.

Er du mann og har skikkelig lyst på en bytur med gutta, har du nå en god forklaring til kjæresten eller kona.

Det forlenger nemlig livet ditt!

Skal jeg le?

I en studie som Oxford University står bak - på bestilling fra ølprodusent Guinness - kommer det frem at menn som omgås sine fire nærmeste venner to ganger i uka har bedre helse enn de som sjeldent omgås kamerater.

Okei, jeg trodde dette hadde med øl å gjøre jeg? Ikke det nei... Så hvor i den studien er øl relevant til resultatet?

Resten av teksten omhandler bare om denne fantastiske studien med 5 deltakere, gjennomført og sponset av den snille øl-produsenten slik at de kan lage enda mer lokkende reklamer. Takk og lov for at jeg fikk med meg dette, takk tv2.no!

Nå skal man kanskje ta et studie finansiert av en ølprodusent, og med bare fem forskningskaniner, med ei klype salt.

Men - lignende resultater er kommet frem i en lang rekke studier tidligere.

Det første avsnittet vekker litt håp, men destrueres brutalt i neste.

Man kan lage altslags konklusjoner med statestikkforskning, har ikke medieredaktørene kvalitetskontroll? Hvorfor er dette en sak, hvem tror de ønsker å lese dette?! Er jo tydelig at de måtte slenge inn en lokketittel for å gjøre det tilsynelatende interessant...

Det er haugevis med teknikker man kan vri om på resultater med matematikk, man kan altså snu en usann konklusjon om til en "sann" en. Et eksempel: Simpson's Paradox

På tide å gjøre noe med dagens journalistikk?!

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke humor.

Det er bare standarden på unge "journalisters" syn på hva massene vil ha — eller hva de vil gi massene uansett.

Dette er vel stort sett basert på at mediebedriften de arbeider for skal tjene penger, og da virker dessverre "clickbait" og ting som vi tidligere kalte agurknytt etc.

Jeg tar det at Se & Hør og andre slike aktører har vært i bransjen uten å slite, som et tegn på at verden har alt for mange "lavpanner", og det understøtter en del menneskers bruk av sosiale medier også.

Det har lenge vært på tide å gjøre noe med dagens journalistikk — og utøvernes skrive- og språkkunnskaper.

Lenke til kommentar

Det er en forskjell på drikkekulturen her og i England. I England drar menn gjerne på pubben rett etter jobb og blir der et par timer før de drar hjem og spiser middag på kvelden. De drar ikke bare "ut" i helgene for å drikke seg dritings på 2-3 timer før alt stenger, puben blir en del av hverdagen og da naturligvis med venner også. Det er en helt annen pubkultur der det er mere en oppholdsplass ikke bare sted for å bli full.

Her skal man stresse ut døra i 00:30-tida, håpe på å komme seg gjennom køen på et eller annet masete utested innen rimelig tid, stå en halvtime i pubben og vente på kontakt med bartender, hive i seg 2-3 øl også stenger serveringa og man må forte seg ut igjen og finne nattbuss.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Men det er dette som jeg synes har gått for langt. Hvor skal det ende? Blir det ikke bare mer og mer av dette?

Se og Hør har vel alltid hatt denne lavmålstandarden, det føler jeg er like dødfødt som et dødfødt barn.

Jeg leste for ikke lenge siden en artikkel fra 30- eller 40-tallet som jeg ble veldig imponert over (fysisk avis). Først og fremst var det en helt objektiv og informativ tittel (kort og konsist). Brødteksten var et sammendrag av hele artikkelen, enkelt og greit. Resten av teksten tok for seg alle synspunktene og nyansene i saken.

Istedenfor å desperat finne en konklusjon, så lot skribenten artikkelen være objektiv - slik det skal være. Like gjennomførte skriverier skal man lete lenge etter. Jeg fikk mer informasjon og hjerneføde fra den artikkelen enn 10 VG-artikler er istand til!

Jeg kan heller ikke si at jeg følte en mindre trang til å lese artikkelen uten lokketittel. Kanskje det bare krever en god skribent å lage interessante tekster og at lokketeknikker gjør at man ikke trenger skriveferdigheter for.

Eller er det noen som mener man trenger lokketeknikker for å drive avis idag?

Det er en forskjell på drikkekulturen her og i England. I England drar menn gjerne på pubben rett etter jobb og blir der et par timer før de drar hjem og spiser middag på kvelden. De drar ikke bare "ut" i helgene for å drikke seg dritings på 2-3 timer før alt stenger, puben blir en del av hverdagen og da naturligvis med venner også. Det er en helt annen pubkultur der det er mere en oppholdsplass ikke bare sted for å bli full.

Her skal man stresse ut døra i 00:30-tida, håpe på å komme seg gjennom køen på et eller annet masete utested innen rimelig tid, stå en halvtime i pubben og vente på kontakt med bartender, hive i seg 2-3 øl også stenger serveringa og man må forte seg ut igjen og finne nattbuss.

Det er en forskjell på drikkekulturen deres og våres, ja. Men det har ingenting å si. Studiens hypotese eller konklusjon hadde ingen sammenheng med helsepåvirkning fra alkohol. Og det endrer heller ikke det at artikkelen er meningsløs og skrevet uklart. Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Nei, men det hentydes ganske klart at briter tar en tur på pub med et par kompiser fra jobb eller utenom en eller flere ganger i uka, og dermed får noe sosialt samvær ut av det, og en pint eller to som naturlig følge av dette.

Her i Norge inviterer man aldri en kompis med på en halvliter. Da skal det være helkvelds med grøftefyll, snippskjorte og hele pakken.

De gangene jeg har blitt dratt med på "et par pils" en lørdag formiddag har jeg hanglet hjem kl 23 klar til å spy.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det er klart det ja. Men fortsatt ikke relevant til temaet. :p

Og for å elaborere, det sier seg selv at sosialt samvær og gode venner er positivt for både skjel og kropp. Hadde bare skribenten vinklet artikkelen på en totalt annerledes måte så kunne det nok ha kommet noe halveis fornuftig ut av det. Men det gjenstår som en ikke-sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...