Gå til innhold

Kjæreste i forsvaret

Anonym1264

Anbefalte innlegg

Kjæresten min skal til militæret i August. Vi har et seriøst forhold og vært sammen i 1 og et halvt år. Hvordan skal vi klare å holde sammen? Begge har virkelig gått inn for dette, men trenger tips. Hvor ofte får han komme hjem? Får jeg lov å besøke han der oppe? Får vi ofte snakke sammen? Og har jeg grunn til å være usikker her hjemme om han treffer en annen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du skal være oppmerksom på er når kontakten dere har under oppholdet endrer hyppighet og "form" — når man kan merke at lengselen på en måte svinner litt bort.

Alt du kan finne på, som fungerer for dere, for å hindre at det skjer — bør du vurdere å prøve/gjøre. For når det stilner litt, kan avstand i tid og sted bli en stor fare for selv gode forhold.

Det sagt, bør kanskje han føle en slik fare kan være større ettersom han mest er på steder hvor alternativet er å bytte deg ut med en gutt og at du som jente har en enklere jobb å oppnå kontakt med nye potensielle kjærester.

Lenke til kommentar

Kjæresten min skal til militæret i August. Vi har et seriøst forhold og vært sammen i 1 og et halvt år. Hvordan skal vi klare å holde sammen? Begge har virkelig gått inn for dette, men trenger tips. Hvor ofte får han komme hjem? Får jeg lov å besøke han der oppe? Får vi ofte snakke sammen? Og har jeg grunn til å være usikker her hjemme om han treffer en annen?

Vet han hvor han skal inn? Hvor har han blitt innkalt?

Hvor ofte han kommer hjem avhenger veldig av hvilken tjeneste han får.Vanlig menig har 20 permisjonsdager. Og det er vanlig at menige får fri ved høytider (så lenge personell ikke er en del av vakttjeneste etc), og disse inngår ikke i de 20 permisjonsdagene.

Men det finnes flere tjenester som har turnus. Som regel er dette på 1-2 uker tjeneste og 1 uke fri.

Så det er veldig vanskelig for oss å svare på hvor mye fri han eventuelt vil få. Dette kan vi bare svare på når vi vet mer om tjenesten hans.

Men han kan jo prøve å søke seg til en base nærme deg? Igjen avhengig av hvor han er kalt inn. Men hvis han skal inn i august så kan det fortsatt være mulighet for å bytte.

Får vi ofte snakke sammen?

Vanlig tjenestedag er fra 08:00-16:00 for de fleste menige. Under tjeneste er privat mobilbruk svært sjeldent godtatt. Men dette avhenger veldig av befalet. Men det finnes tjenester som har "arbeidsdag" på helt andre tidspunkt. Men kjæresten din vil som regel ha fri en eller annen gang iløpet av dagen (så lenge det ikke er øvelse etc). Så da vil dere eventuelt ha mulighet til å snakke sammen.

Får jeg lov å besøke han der oppe?

Det er veldig tvilsomt at du får lov til å sove inne på basen. Men du kan eventuelt sove på et hotell hvis det finnes et i nærheten av basen. Så kan dere møtes når han er ferdig med tjenestedagen (EET).

Og har jeg grunn til å være usikker her hjemme om han treffer en annen?

Helt umulig for meg å svare på. Jeg kjenner ikke til deres forhold og hvordan du/han er som person. Eneste tipset jeg kan gi er at dere må snakke godt ut om det. At du forteller alt som plager deg og det du er nervøs for. Og la han fortelle hva han tenker.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Kjæresten min skal til militæret i August. Vi har et seriøst forhold og vært sammen i 1 og et halvt år. Hvordan skal vi klare å holde sammen?

Det burde da gå fint

Hvor ofte får han komme hjem?

Hvor vil han havne? Er stoooor forskjell.

Får jeg lov å besøke han der oppe?

Nei.

Og har jeg grunn til å være usikker her hjemme om han treffer en annen?

I min erfaring er du tryggere enn noensinne, vel, så lenge han ikke liker gutter også ^^

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå skal jeg selv inn i militæret allerede denne uken, og jeg har et seriøst forhold med en jente som jeg har vært sammen med i litt over 1 år.

Det blir selvfølgelig veldig trist å reise, men hun vet at dette er noe jeg har ønsket lenge, og samtidig vet jeg at hun støtter valget mitt.

Jeg reiser dessverre litt langt vekk, og dermed blir det litt vanskeligere med permer utenom de som er gratis. Det er meget lite muligheter med tog og buss opp til Setermoen leir, og jeg må derfor belage meg på å ta fly, noe som fort kan koste alt i mellom 1500 - 3000 t/retur. Men uansett så skal vi prøve å få det til slik at vi kan møtes så ofte som mulig.

Jeg kommer til å holde kontakten med henne ved å ringe og sende meldinger til henne så ofte som jeg kan.

For å svare på noen av spørsmålene dine:

1. Hvis du og kjæresten din stoler på hverandre og holder kontakten hyppig så skal nok forholdet deres gå bra. Bare ikke glem hverandre. Og husk at dette vil mest sannsynlig bare forsterke forholdet deres.

2. Det er veldig vanskelig å si hvor ofte han får komme hjem, ettersom det finnes førstegangstjenester som har turnusordninger. Men de fleste helgene så har man vel valget sitt selv til disposisjon, utenom de helgene man har felt / og i rekrutten.

3. Generelt så får man 20 gratis permdager.

4. Ja du får lov å besøke han der oppe, men innenfor leiren får du nok neppe lov til.. Dra på en fin middagstur og sjekk inn på hotell over helgen :)

5. Hvis dere har et godt forhold og dere stoler på hverandre samt dere holder hyppig kontakt, så har du vel ingenting å bekymre deg for? :)

Endret av Svenn-4
Lenke til kommentar

En ting jeg vil legge til, det kan være greit å forberede seg litt på at ting kommer til å bli annerledes. Jobber selv i forsvaret og pleide å treffe dama sånn ca hver tredje helg. Vi tenkte at det kom til å bli greit når hu skulle inn i førstegangstjeneste i august, men det ble ganske annerledes. Det går helt fint, men det ble annerledes uansett. Blir mye mer samtaler over telefon/sms bl.a.

Greit å gjøre seg klar for at det vil komme tider hvor man ikke får tid til å prate så mye sammen. Man har ofte lange dager i rekrutten og ofte lite energi til overs. Var f.eks dager jeg hadde lyst til å prate og hu var sliten og ville heller gå å legge seg/slappe av. Har jo god forståelse for det siden hverdagen min også er sånn, men for andre så kan det virke som at man er uinteressert osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...