olenes14 Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 (endret) Hei alle bryggere Har veldi løst te å brygge øl hime. men har ikke veldi løst te å betale mye får utstyret.så hvor kan jeg få kjøpt billig utstyr. vil helst ikke kjøpe på nettet så fint om det er i en daglivarebutikk e.l. evt. går det ann å lage noe a det utstyre jeg trenger? trenger jeg mye utstyr? bare fint vis noen har noe tips innen ølbrygging også takker for svar Endret 18. desember 2014 av olenes14 Lenke til kommentar
madammim Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 (endret) En flott plass å starte er å melde seg inn i norbrygg (se signaturen min ). Der finner man mange hjelpsomme folk på forumet. Det er også mulig å få tak i brukt utstyr der fra tid til annen. For å prøve å sette øl så trenger du gjæringsdunk, gjærlås, hevert, flasker, basisk vaskemiddel og et desinfeksjonsmiddel. Du kan da benytte et ferdighumlet ølsett, som ikke krever noe mer en tilgang på rent kaldt vann og eventuelt sukker som man koker for å desinfisere. Jeg ville personlig kjøpt ny tørrgjær og eventuelt et sett som ikke krever sukker. Ikke overdriv bruk av sukker, det blir fort sur "sats" av det. Viktig å behandle gjæra rett. Forsøk å holde temperaturen i området 18-20°C, helst ikke så mye over og aldri på varmekablene på badet Ønsker du å ta steget videre så kreves det litt mer utstyr. Stor kjele der du kan koke hele batchen og en kjøler er 1. pri. Du kan da eksperimentere med ekstrakt og eventuelt minimesk. Neste steg blir all grain, altså ordentlig maltbrygging. Du trenger da en tank for å meske i. Denne kan lages selv, ofte av en kjøleboks. Du får også kjøpt mer eller mindre ferdige bryggeri i de fleste prisklasser. Speidel er mest kjent, men du har også BeerBrew 30/60, Leif Stana sitt bryggeri osv. Endret 18. desember 2014 av madammim Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 I utgangspunktet så kan du brygge øl på omtrent same måten som du kokar graut. Så på heilt minimum så kan du brygge øl med kun ein (stor) kjele og eit termometer. I så tilfelle er framgangsmåten som følger: 1) Varm opp vatn til passelig mesketemperatur (60-70 grader) 2) Tilsett kornet, helst malt sjølvsagt men alt av korn funker 3) Rør i den tynne grauten slik at temperaturen blir stabil under meskinga 4) Gi vørteren eit oppkok og la det koke ei stund, tilsett hummle undervegs 5) Kjøl ned vørteren og tilsett gjær, gjærlås er å anbefale men det er ikkje tvingandes nødvendig. Problemet med ein slik framgangsmåte er at sjølv med ein forholdsvis stor kjele på komfyren så er det ikkje mange literane med gjæringsklar vørter du ender opp med etter nesten ein heil dag med ølbrygging. Det er derfor det er ein stor fordel med eit større bryggekar som har eiga varmekilde sidan du sitter igjen med mykje meir vørter med akkurat den same mengda med arbeid. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 I utgangspunktet så kan du brygge øl på omtrent same måten som du kokar graut. Så på heilt minimum så kan du brygge øl med kun ein (stor) kjele og eit termometer. I så tilfelle er framgangsmåten som følger: 1) Varm opp vatn til passelig mesketemperatur (60-70 grader) 2) Tilsett kornet, helst malt sjølvsagt men alt av korn funker 3) Rør i den tynne grauten slik at temperaturen blir stabil under meskinga 4) Gi vørteren eit oppkok og la det koke ei stund, tilsett hummle undervegs 5) Kjøl ned vørteren og tilsett gjær, gjærlås er å anbefale men det er ikkje tvingandes nødvendig. Problemet med ein slik framgangsmåte er at sjølv med ein forholdsvis stor kjele på komfyren så er det ikkje mange literane med gjæringsklar vørter du ender opp med etter nesten ein heil dag med ølbrygging. Det er derfor det er ein stor fordel med eit større bryggekar som har eiga varmekilde sidan du sitter igjen med mykje meir vørter med akkurat den same mengda med arbeid. Vil ikke anbefale metoden her. Og det er ikke alt av korn som funker (alene). Det må være en viss andel maltet korn. Maltet korn inneholder enzymene som konverterer stivelse til sukker, vanlig korn inneholder ikke enzymer. Hvis man følger metoden ovenfor og ikke bruker maltet korn så ender man opp med...graut? Det er også viktig å treffe og holde korrekt temperatur under mesking, vanligvis i området 65-68°C i en time, avhengig av hva man ønsker å lage. Man kan begynne lavt og gå opp, såkalt stegmesking, men det enkleste er å bestemme seg for en temperatur og holde den. Man skal heller ikke koke malten. Dette vil resultere i uttrekk av uønskede taniner som gir usmak i ølet. Tommelfingerregelen er at mesken ikke skal over 80°C for å forhindre dette. Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1458631 Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 TS, hvor holder du til? Kanskje det er en bryggesjappe ikke langt unna?For å brygge enkelt øl trenger du som nevnt en dunk, en gjærlås, vaskemiddel og desinfeksjonsmiddel. Samt noe å brygge på naturligvis.Du kan finne alt du trenger på Europris. Vaskemiddelet de har på Europris er Saga Ballongrens (mener jeg å huske, og dette fungerer utmerket). Klor kan du bruke til desinfeksjon, men husk å skyll utstyret godt etterpå.Start med å lage et ølsett fra Europris. Selv har jeg laget flere av dem, og det gir et godt resultat. Tipset om å bytte ut gjæren er jeg ikke helt enig med. Gjæren som følger med ølsettene fra Brewmart er helt greie ut i fra min erfaring.På Europris finner du ølsett av ulik størrelse, de minste trenger at du tilsetter sukker. Rent sukker anbefales ikke, men Europris selger også Brewmart Beer Enhancer som er 50/50 druesukker og maltekstrakt. Ølsett + beer enhancer har gitt mange gode brygg her hos meg. Det blir ikke like godt som når jeg brygger på malt, men det blir godt. En rask handleliste (med priser fra hukommelsen) kan se slik ut: Gjæringsdunk - 110,- Gjærlås - 10-30,-Brew Enhancer - 70,- Ølsett - 130-300,- Klor - 30,- Saga Ballongrens - 20,- -Deluze 1 Lenke til kommentar
madammim Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Det er godt mulig gjæren har blitt bedre på Europris sine sett. Da jeg begynte for noen år siden så var det generelle rådet å kaste medfølgende gjær og heller benytte gjær fra kjente leverandører. Men dette begynner å bli noen år siden. Gjæra har mye å si, så uansett spennende å sette samme ølet med forskjellig gjær og sjekke forskjellene For vår del, når vi bruker tørrgjær, så er det Safale s-04/US-05 vi bruker. Sist ble s-04 fra en engelsk pale-ale gjenbrukt i en APA. Det kjente vi godt, for å si det slik Lenke til kommentar
olenes14 Skrevet 22. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2014 TS, hvor holder du til? Kanskje det er en bryggesjappe ikke langt unna? For å brygge enkelt øl trenger du som nevnt en dunk, en gjærlås, vaskemiddel og desinfeksjonsmiddel. Samt noe å brygge på naturligvis. Du kan finne alt du trenger på Europris. Vaskemiddelet de har på Europris er Saga Ballongrens (mener jeg å huske, og dette fungerer utmerket). Klor kan du bruke til desinfeksjon, men husk å skyll utstyret godt etterpå. Start med å lage et ølsett fra Europris. Selv har jeg laget flere av dem, og det gir et godt resultat. Tipset om å bytte ut gjæren er jeg ikke helt enig med. Gjæren som følger med ølsettene fra Brewmart er helt greie ut i fra min erfaring. På Europris finner du ølsett av ulik størrelse, de minste trenger at du tilsetter sukker. Rent sukker anbefales ikke, men Europris selger også Brewmart Beer Enhancer som er 50/50 druesukker og maltekstrakt. Ølsett + beer enhancer har gitt mange gode brygg her hos meg. Det blir ikke like godt som når jeg brygger på malt, men det blir godt. En rask handleliste (med priser fra hukommelsen) kan se slik ut: Gjæringsdunk - 110,- Gjærlås - 10-30,- Brew Enhancer - 70,- Ølsett - 130-300,- Klor - 30,- Saga Ballongrens - 20,- -Deluze okay, jeg trur ikke det er no bryggesjappe i nærheten av Sigdal. men jeg finner ikke bryggesett på europris.no, kan du gi meg linken? Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Jeg tror ikke de produktene er å finne på hjemmesidene deres. Ta en tur til nærmeste butikk og se blant de øvrige bryggevarene. -Deluze Lenke til kommentar
olenes14 Skrevet 22. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2014 Jeg tror ikke de produktene er å finne på hjemmesidene deres. Ta en tur til nærmeste butikk og se blant de øvrige bryggevarene. -Deluze okay, takk. skall se. Lenke til kommentar
olenes14 Skrevet 22. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2014 I utgangspunktet så kan du brygge øl på omtrent same måten som du kokar graut. Så på heilt minimum så kan du brygge øl med kun ein (stor) kjele og eit termometer. I så tilfelle er framgangsmåten som følger: 1) Varm opp vatn til passelig mesketemperatur (60-70 grader) 2) Tilsett kornet, helst malt sjølvsagt men alt av korn funker 3) Rør i den tynne grauten slik at temperaturen blir stabil under meskinga 4) Gi vørteren eit oppkok og la det koke ei stund, tilsett hummle undervegs 5) Kjøl ned vørteren og tilsett gjær, gjærlås er å anbefale men det er ikkje tvingandes nødvendig. Problemet med ein slik framgangsmåte er at sjølv med ein forholdsvis stor kjele på komfyren så er det ikkje mange literane med gjæringsklar vørter du ender opp med etter nesten ein heil dag med ølbrygging. Det er derfor det er ein stor fordel med eit større bryggekar som har eiga varmekilde sidan du sitter igjen med mykje meir vørter med akkurat den same mengda med arbeid. hvor mye av vert skal jeg bruke. kan du skrive på vor mye vann, korn osv. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Det er heilt avhengig av kva øl du vil lage. Eg vil derfor anbefale at du starter med eit sett, alternativt finner ei oppskrift som du kjøper inn ingrediensar til. Ølbrygging er litt som med baking, du må være nøye med kor mykje du bruker av forskjellige ting. Om du ikkje bruker oppskrift så må du vite kva du styrer med for å få til ett godt resultat. Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 23. desember 2014 Del Skrevet 23. desember 2014 I utgangspunktet så kan du brygge øl på omtrent same måten som du kokar graut. Så på heilt minimum så kan du brygge øl med kun ein (stor) kjele og eit termometer. I så tilfelle er framgangsmåten som følger: 1) Varm opp vatn til passelig mesketemperatur (60-70 grader) 2) Tilsett kornet, helst malt sjølvsagt men alt av korn funker 3) Rør i den tynne grauten slik at temperaturen blir stabil under meskinga 4) Gi vørteren eit oppkok og la det koke ei stund, tilsett hummle undervegs 5) Kjøl ned vørteren og tilsett gjær, gjærlås er å anbefale men det er ikkje tvingandes nødvendig. Problemet med ein slik framgangsmåte er at sjølv med ein forholdsvis stor kjele på komfyren så er det ikkje mange literane med gjæringsklar vørter du ender opp med etter nesten ein heil dag med ølbrygging. Det er derfor det er ein stor fordel med eit større bryggekar som har eiga varmekilde sidan du sitter igjen med mykje meir vørter med akkurat den same mengda med arbeid. hvor mye av vert skal jeg bruke. kan du skrive på vor mye vann, korn osv. Som Madammim påpeker er ikke dette en spesielt god metode. Om den brukes bør absolutt mesken siles før koking (det er vel heller ikke mesk om ikke dette gjøres). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå