Gå til innhold

Siviløkonom: uni eller BI?


SnippX

Anbefalte innlegg

Hei. Er en elev fra vg3 som tenkte å få gang på tenkingen frem mot universitet og slikt. Har i mange år gått med oppfatningen om at ingeniør var min yrkesvei å gå, men etter som årene har gått har jeg blitt mer og mer interessert i økonomi og finans. Jeg har bare hatt realfag, noe som har gjort at jeg ikke lenger synes at fysikk og teoretisk matematikk er noe som engasjerer meg.

 

Jeg har derfor kommet frem til konklusjonen at økonomi og administrasjon kan være midt i blinken for meg. Jeg får ca 4.6/7 tilsammen i snitt på primærvitnemål, men med førstegangstjenesten jeg skal ta blir det nok 5.0 på ordinært som gjelder.

 

Jeg har kikket hovedsaklig på uia, uis og BI som de store veiene å gå ettersom NHH ligger utenfor min rekkevidde karaktermessig. Er det noen som har erfaring fra disse studiene fra disse plassene, og hvilken plass gir best muligheter videre i arbeidslivet? Er også interessert å vite om det går an å begynne på en 5-årig master på Uia, for deretter å hoppe over til NHH?

 

Er fra Stavanger noe som gjør at jeg vil heller flytte til en annen plass, men vil være en plass der det er mye som skjer(sosialt).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta opp noen fag mens du er inne i førstegangstjeneste? Dette får du dekket av forsvaret fult ut gjennom stipend. Ville absolutt vurdert dette dersom NHH er målet. Ser at kravet der var 53 poeng på primær og 56.2 på sekundær i år. Dersom du tar opp fag, tar med alders og militærpoeng og realfagpoeng vil du ha en mulighet. Får 2 poeng for alder og to for militærtjeneste - så vil være oppe i 51 poeng uten realfagpoeng og forbedrede karakterer våren 2016.

Videre ville jeg anbefalt å ikke gå på BI. Tidligere var det attraktivt å ha utdannelse fra BI på vitnemålet - men det har blitt så mainstream at det ikke skiller seg positivt ut lenger. I tillegg er det fryktelig dyrt.

I karrièresammenheng betyr karakterer mye, men ikke til å legge skjul på at skoler med prestisjerykte teller mye det også. Undersøk muligheten for å gå fra UIA / UIS over til NHH etter bachelor.

Lenke til kommentar

Vil du jobbe med finans er det vel 3 valg om du vil gå på skole i Norge; Ind.Øk på NTNU eller Siv.Øk, enten ved BI Oslo eller NHH. Nå aner jeg ikke hvordan opptaket til NTNU fungerer, men ved NHH og BI kan du søke deg inn på masterprogrammet så lenge du har en bachelorgrad som oppfyller fagkravene og har bra nom snitt.

Går første året på masteren på BI nå, og i klassen min er det mange som tok bacheloren ved andre skoler.

Nå skal jeg heller ikke starte noen stor diskusjon om hvilken master som er "best" eller noe sånt, men inntrykket jeg har etter å ha snakket med en kamerat som går på NHH er at masteren på BI, hvertfall det første semesteret, er mer teoretisk og kvantitativ enn det man må gjennom på NHH. Hva man synes er best er vel egentlig opp til en selv, men lett er det ikke uansett hvor du velger å gå.

 

Ellers må det jo også sies at BI har ett trumfkort; at skolen ligger i Oslo.

Lenke til kommentar

Hvor teoretisk og kvantitativ masteren er, kommer an på hvilke kurs man velger. Jeg vet ikke hvordan det fungerer på BI, men på NHH har man stor frihet til å velge mellom ulike profiler og ulike kurs innad i profilene. Jeg er også i tvil om BIs master er mer anerkjent enn NHHs. Dette avhenger også av hva slags kurs og masteroppgave graden inneholder, men de fleste årene har de uteksaminerte NHH-studentenes begynnerlønn ligget litt over BI-studentenes. Det er også mulig at de fortere får jobb, men det er jeg ikke helt sikker på.

 

Jeg er enig med joneug i at du bør forsøke å forbedre noen karakterer mens du er i førstegangstjenesten. Hvis du allerede har 4,6 i snitt ekskludert realfagspoeng, behøver det ikke å være så krevende å nå opptaksgrensen til NHH. Har du noen karakterer som du tror at du kunne hevet forholdsvis lett, kan du ta opp fag allerede til sommeren parallelt med de andre fagene dine.

 

En annen mulighet som finnes, i tilfelle du ikke kommer inn på NHH på første forsøk, er at du begynner som privatist. Kompisen min gjorde dette i fjor. Da får du ikke fulgt den ordinære studieplanen. Det første semesteret må du ta matte (1. kull), finansregnskap (2. kull) og to kurs i rettslære (2. kull). Dette kan bli litt krevende uten å ha alle de grunnleggende kursene i bunnen først, men du får i hvert fall begynt på studiet. Så kan du søke på nytt et år senere med flere søkerpoeng og formelt få studieplass på NHH. På den måten kan du bli ferdig med bacheloren på 3 år, selv om du ikke kommer inn på studiet før i år 2.

Lenke til kommentar

Jeg går på Handelshøyskolen i Trondheim på første året, stortrives! Opplegget er bra, her. Har en kamerat som går 2. året på UIA, og han er også stort sett veldig fornøyd. Jeg og han lå ca. likt i karakterer på VGS. Jeg lå 0,5 høyere i snitt, ville jeg tippe. Nå går han gjennom med bare A og B, mens jeg foreløpig ikke har fått noen karakterer. Jeg har inntrykket av at hans studie er ganske mye lettere enn mitt, i alle fall eksamensformene.

Lenke til kommentar

Vil du jobbe med finans er det vel 3 valg om du vil gå på skole i Norge; Ind.Øk på NTNU eller Siv.Øk, enten ved BI Oslo eller NHH. Nå aner jeg ikke hvordan opptaket til NTNU fungerer, men ved NHH og BI kan du søke deg inn på masterprogrammet så lenge du har en bachelorgrad som oppfyller fagkravene og har bra nom snitt.

Indøk på NTNU er kun et femårig studium, der opptaket utelukkende skjer gjennom Samordna opptak. Det er 2-årig master ved instituttet, men så vidt jeg vet ikke noe som går innen finans. Det nærmeste blir trolig NTNUs Entreprenørskole.

 

 

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Vil du jobbe med finans er det vel 3 valg om du vil gå på skole i Norge; Ind.Øk på NTNU eller Siv.Øk, enten ved BI Oslo eller NHH. Nå aner jeg ikke hvordan opptaket til NTNU fungerer, men ved NHH og BI kan du søke deg inn på masterprogrammet så lenge du har en bachelorgrad som oppfyller fagkravene og har bra nom snitt.

Går første året på masteren på BI nå, og i klassen min er det mange som tok bacheloren ved andre skoler.

Nå skal jeg heller ikke starte noen stor diskusjon om hvilken master som er "best" eller noe sånt, men inntrykket jeg har etter å ha snakket med en kamerat som går på NHH er at masteren på BI, hvertfall det første semesteret, er mer teoretisk og kvantitativ enn det man må gjennom på NHH. Hva man synes er best er vel egentlig opp til en selv, men lett er det ikke uansett hvor du velger å gå.

 

Ellers må det jo også sies at BI har ett trumfkort; at skolen ligger i Oslo.

Hvor strenge er de på fagkravet egentlig? Jeg har tenkt å søke meg inn på masteren enten på NHH eller BI, men er bekymret for at jeg ikke har alle fagene som trengs.

Lenke til kommentar

Heisann igjen. Takk for gode svar. Har noen spørsmål til angående dette. Blir nok veldig vanskelig å forbedre karakterer ettersom jeg tror jeg vil få en ganske hard førstegangstjenesten enten om jeg går fallskjermjeger eller det andre jeg har blitt innkalt til. Har fått et veldig godt inntrykk av Uia, men lurer på om folk har flere erfaringer fra øk.ad linja der. Ellers er jeg ikke alt for keen på BI etter alle de dårlige anmeldelsene herfra + jeg vil gå Bergen og vet ikke helt hvor bra det er der.

 

Blir en del spørsmål etterhvert nå, men har også blitt anbefalt å ta samfunnsøkonomi ved UiB eller NTNU og deretter ta master i finans på NHH. Vet folk hvordan denne overganger fungerer? eller bør jeg droppe denne muligheten. Helt til slutt vil jeg spør dere om hvordan det sosiale er på de forskjellige institusjonene (Uia,Uis,Bi,NHH osv...osv). Skole er veldig viktig, men synes sosiale i fritiden og sånn er veldig viktig og betyr derfor mye for meg.

Lenke til kommentar

Som alltid når det blir diskutert opp og ned om hvilke skoler man skal gå på er det mye subjektive meninger ute og går. Jeg skal prøve å dele litt av mine tanker:

 

1. Det sosiale er mye opp til deg selv. Sånn objektivt sett kan man nok si at Bergen og Trondheim er mer typiske studentbyer enn Stavanger og Kristiansand. Oslo er kanskje litt sånn midt på treet. Det betyr bare at hvis du velger Kristiansand og kanskje spesielt Stavanger siden du kommer herfra må du bare gjøre litt ekstra innsats til å begynne med. Det er store miljø. Få deg en studentbolig(kanskje litt vanskelig i Stavanger siden du er herfra), blir med på fadderuka og vær aktiv i verv så får du mange gode venner uansett hvor du studerer.

 

2. Skolevalg er mindre viktig i mine øyne med mindre du sikter deg på topp 5% i klassen din. Blant de virkelig seriøse kan det være skolevalget som skiller 2 like studenter sånn i teorien. Vær klar over at på siv.øk.-studier er de aller fleste ambisiøse og har store mål, så det er kun de virkelig hardt-arbeidende jeg tenker på her. Prøv heller å se etter fagkombinasjonen som passer deg. Snakk med folk som har gått økonomi og få et inntrykk av hva de forskjellige fagene handler om og så satser du på den skolen tilbyr det du ønsker av fag. Jeg fikk selv det rådet før jeg begynte og har bare innsett mer og mer hvor viktig det er med fagkombinasjon for både karakterer, motivasjon og karriere videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...