davidendvd Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 Hei. jeg skal kjøpe drikke fra butikken imorgen. Jeg har mistet bankkortet mitt og passet mitt ligger ho foreldrene mine. jeg har fylt 18 men ser yngre ut. Hvordan skal jeg da få kjøpt alkohol? finnes det noe annet jeg kan bruke som legg ?? Lenke til kommentar
TheLastProblemSolver Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 Hei. jeg skal kjøpe drikke fra butikken imorgen. Jeg har mistet bankkortet mitt og passet mitt ligger ho foreldrene mine. jeg har fylt 18 men ser yngre ut. Hvordan skal jeg da få kjøpt alkohol? finnes det noe annet jeg kan bruke som legg ?? Først har du sjekket den brikka du har bak øret ? Lenke til kommentar
Feh Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 Dette er hva som regnes som gyldig legitimasjon: - Bankkort med bilde - Førerkort - Pass - Forsvarets ID-kort - Postens ID-kort - Muligens også mopedførerbevis av den nye typen (det som ser ut som et vanlig førerkort) Om du ikke har noen av delene ville jeg heller fått noen til å kjøpt for deg. 1 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 Bare en liten sidekommentar, som dørvakt. Så godkjenner jeg ikke forsvarets ID-kort da de fleste ikke føler noe eierskap til dette og forsvaret er (var iallefall) veldig dårlig på å hente disse inn ved dimittering. Samme med postens ID-kort. Mopedførerkort (som det faktisk har blitt, er ikke bevis lengre) tror jeg faktisk jeg kanskje hadde godtatt :9 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Du kan jo satse på at de ikke sjekker deg i kassa. Og gjør de det taper du hvertfall ikke annet enn litt stolthet. Lenke til kommentar
Ajeey Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Du kan trekke ut en tann og vise alderen din ut fra den Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Om du ikkje har gyldig ID så har du eigentleg berre to valg: -Få nokon som kjenner deg til å kjøpe for deg, så lenge du faktisk er myndig så er ikkje dette langing. -Eller finn ein butikk der betjeninga kjenner deg godt nok til å vite kor gamal du er. Betjeninga treng ikkje å kreve ID dersom dei veit at du er gamal nok til å få kjøpe. Lenke til kommentar
PongPing Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Kjøp mye annet også, og legg drikka litt innimellom, så tenker nok ikke betjeningen like mye over det Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Det kommer nok ikke til å fungere nei. De fleste moderne kassesystem flagger opp hver gang man kjøper noe med 18-års aldersgrense. Lenke til kommentar
Espyy Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Slenger meg på det at forsvarets ID-kort ikke fungerer som legitimasjon. Prøvde å bruke det for å få ut en pakke hos posten, men det var visst ikke helt innafor. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 FD-ID (det rosa plastkortet med bilde, navn og pers. nr.) er godkjent legitimasjon, men såvidt jeg har forstått er det opp til hver enkelt organisasjon å definere hva de godtar. Et raskt søk vider at både vinmonopolet, statens vegvesen (for å få førerkort) og Nordea godtar FD-ID som gyldig legitimasjon. Grunnen til at det er ymse er nok fordi tidligere var den gamle vernepliktsboken godkjent som legitimasjon, men pga. den var lett å forfalske mistet den statusen, og mange bedrifter har sikkert vært nølende, trege, eller uopplyste til å inkludere det "nye" FD-ID kortet i sine lister. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå