Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Redd for broren min som nylig fikk diabetes type 1 :(

AnonymDiskusjon

Diabetes 1  

2 stemmer

1. 1. Hvis du har diabetes 1, vil du si at du opplever en farlig form for lavt blodsukker ofte? (feks mer enn 1 gang i mnd)

Anbefalte innlegg

Jeg var den som tok han ned til legevakta etter 1 uke med utmattelse, tørste og lite matlyst.. Og der fant de fort ut at blodsukkeret var for høyt, så han ble sendt inn med ambulanse og de fikk han fort under kontroll, etter 2 dager var han på normalen. Etter 3-4 dager med litt behandling og kontrolltester, hadde han fått litt enkel kunnskap og kursing i hvordan han skulle klare seg alene senere, derfor fikk han komme hjem til meg 1 natt og skulle da sjekkes neste dag igjen ved sykehuset.

Det første som skjedde var at han feilberegnet litt på insulin nåla (hurtig) og spise for lite eller feil mat i forhold til beregningene, dermed etter 1-1,5t målte vi 3,3 i blodsukker, jeg gav ham straks melk.. Etter 20-30min (han drakk 0,6l melk ca) var blodsukkeret oppe i 8,5. Dermed tok han 14 insulin før han la seg (treg insulin).

Gikk jo greit dette, det er jo ikke veldig farlig før man kommer under 3 eller over 12, men alikevel så jeg at det skulle så lite til:S Tenker jo at hvis jeg ikke er hjemme å passer på en kveld.. Han er flink å drøye ting fra før av, han er en sløvass for å si det slik:P Og når man har lavt blodsukker, blir man ikke søvere også da? Selv om man får føling?

Og la oss si han måler 3,3 og ligger med det over 1 time, er det farlig? Og hvor lavt kan det være før han ikke klarer å spise selv?

Ble litt spørsmål her, men jeg er så glad i han og bekymret, gruer meg nesten til å legge meg.. Han skal opp å måle seg i 0200- 0300 tiden inatt, det samme gjør jeg, siden han er så fersk.. i tilfelle.

Mange andre som lever med dette her på forumet?

Anonymous poster hash: 54655...fd1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke diabetes 1, men samboeren har. Han har dog insulinpumpe, så han tar bare hurtigvirkende.

Man blir absolutt sløvere når man har lavt blodsukker, ja - men man kan trene seg til å kjenne det igjen tidlig og tvinge i seg noe mat, og man bør uansett måle en stund etter at man har tatt hurtigvirkende (både for å se om det var nok, og for å se om det var for mye). En risiko er om man legger seg på synkende blodsukker fordi man er trøtt; det er ikke dumt om han venner seg til å spise en brødskive på kvelden hvis han er i tvil.

Hva angår hvor farlig det er med lavt blodsukker, vel - så lenge han virker oppegående og svarer sammenhengende på spørsmål er det fortsatt høyt nok. 3.3 er høyere enn hva noen friske mennesker har om morgenen eller sent på kvelden - jeg vet jeg har følt meg litt borte og målt 2.5 utpå natta, og jeg er visstnok helt frisk. Hovedrisikoen er at det kan hende det fortsatt er på vei nedover fra insulinet, så det var helt riktig å få i han noe sukker.

Akkurat når det blir for lavt til å klare å spise kommer veldig an på. Ned mot 2 er det fortsatt mulig å gjøre noe med det, men det blir mer og mer tiltak - har du noensinne vært så utslitt/trøtt at du blir helt fjern? Det er omtrent sånn, i økende grad. Samtidig har jeg overhørt "Hva, er det 1.9? Merkelig, jeg føler meg helt ok" - så det er vanskelig å gi konkrete svar.

En minst like stor risiko er å gå rundt med for høyt blodsukker lenge. Det er ikke like akutt farlig, men hvis han i årevis er dårlig til å holde det nede kommer han til å få skader av det. Pass på at han ikke går rundt og lar det være høyt lenge fordi han er redd for å få for lavt (eller fordi han er sløv).

Endret av Djn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker for svar, virker som alt går bedre nå, han tar det seriøst og er flink å måle ofte og stå opp. :) Jeg tror kanskje jeg bekymrer meg for mye av og til, men alikevel er det bedre enn å ikke bekymre seg, vertfall i starten tenker jeg.

Han har ligget mellom 4-11,5 de siste dagene. Så han er flink :;)

Han har lastet ned apper og holder på å lære seg hvilke mat osv som tuller mest med blodsukkeret hans, feks brødskiver er han følsom for, slik at blodsukkeret går mer opp enn beregningen. Dette kan igjen ha med insulinfaktoren å gjøre, men det vil jo alltid være litt opp og ned.

Han kjente litt på følingen den gangen han var på vei nedover, og vi målte 3,3.

Men han var tilstede og alt gikk bra. Jeg bare håper han tar det like nøye som jeg tar det:P Og jeg håper han finner sin trivsel med det, at han finner balansen osv. :)

Anonymous poster hash: 54655...fd1
Lenke til kommentar

Det er ikke farlig så dann å ha 3,3 i over 1 time, men er man på vei ned, så går man uansett nedover.

Jeg har hatt 1,9 i blodsukker, da ba jeg om å få mat lagd til meg, men jeg var til stede og hadde ikke noe problemer sånn sett med å få i meg maten, men det jeg kjenner det først på er at jeg blir ukonsentrert(mer enn til vanlig) også blir jeg lettere irritert på ting også veldig varm, men slikt kan være individuelt, men jeg veit ikke helt hvordan en normal person kjenner det, men man kjenner det jo litt sånn i magen helt i starten, at man er sulten, men går det for lenge så kjenner jeg det over her.

Men jeg har også vært over det målingapparatet mitt kan måle i følge manualen, som er på 33,3.

Jeg har hatt denne driten i 21år.

Men spørsmål du og bror din har bør du ta med til lege for å være helt ærlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...