Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hvor mange maskiner kan en kjøre på Hyper-V samtidig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husker ikke helt hvordan det er med lisensieringen i hodet, men du skal ikke kjøre mer enn to virtuelle gjester hvis du f.eks har en standard server lisens mener jeg å huske. Men er litt usikker på antallet nå, for MS har nylig endret på dette.

Du blir ikke hindret fra å opprette flere gjester, så lenge HW strekker til, det er bare ikke helt lovlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Husker ikke helt hvordan det er med lisensieringen i hodet, men du skal ikke kjøre mer enn to virtuelle gjester hvis du f.eks har en standard server lisens mener jeg å huske. Men er litt usikker på antallet nå, for MS har nylig endret på dette.

Du blir ikke hindret fra å opprette flere gjester, så lenge HW strekker til, det er bare ikke helt lovlig.

The Licensing Model

One of the first considerations that organizations should take into account is the licensing model. It’s difficult to argue with the price of Hyper-V Server 2012 R2 (Microsoft’s official name for the standalone version of Hyper-V). It’s completely free. You are free to download it, install it, and use it for as long as you like without ever having to pay a licensing fee for the hypervisor.

Of course just because something is free does not mean that there is no cost associated with using it. When it comes to licensing, the devil is often in the details.

With Hyper-V Server 2012 R2, the hypervisor license is free. Even so, you are still required to license the virtual machines that you will be running on top of the hypervisor. In spite of this requirement however, it is still possible to do server virtualization for free in some situations. Suppose for instance that you have physical servers that are running fully licensed operating systems and you want to virtualize those servers. You could host those servers on Hyper-V Server 2012 R2 for free because your operating system licenses have already been paid for. You would simply want to make sure that there is nothing in the licensing terms that would prevent the server operating systems from being virtualized.

So what about the licensing model for virtual machines running on top of Windows Server 2012 R2 Hyper-V? Well, if you are planning on using Windows Server 2012 R2 as a virtualization host then I would strongly recommend purchasing the Datacenter Edition. Yes, the Datacenter Edition license costs more than the Standard Edition license, but you will usually come out cheaper in the long run if you invest in a Datacenter Edition license up front.

The reason for this is that the Datacenter Edition license allows for an unlimited number of virtual servers running Windows Server 2012 R2. In other words, if you were to install Windows Server 2012 R2 onto a physical box and then install Hyper-V, you would be entitled to create as many virtual machines on that host server as you wanted. You would not have to pay any additional operating system licensing fees so long as the virtual machines were running Windows Server 2012 R2 Datacenter Edition. Of course you are also free to host virtual machines for which the license has already been paid for without incurring any additional licensing costs.

http://www.virtualizationadmin.com/articles-tutorials/microsoft-hyper-v-articles/general/it-better-run-hyper-v-windows-server-or-standalone-hypervisor.html

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Foreløbig kjører jeg Hyper-V på Windows 8.1. Jeg har litt lyst til å sette opp en virtualiseringsboks og er usikker på om jeg skal kjøre Windows Server 2012 R2 (har lisens på denne) eller ESXi men det vil tiden vise. Ender jeg opp med å kjøre Windows 2012 R2 er det nok ikke verre enn å kopiere over det jeg har av virtuelle maskiner på pc'n og la det kjøres permanent på virtualiseingsboksen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Prøv Hyper-v serveren. Om du ikke liker den, så er det enkelt å gå over på ESXi. Begge er gratis å bruke.

Windows Server 2012 R2 krever jo lisens og du er jo litt på en måte bunnet til den hardwaren, men du kan jo virtualisere den etterpå uten noen form for reinstallasjon eller sånt.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg vet man kan installere en liten snutt på enhver fysiske maskin i ditt eget nett og importere den til ESXi.

Jeg kan ikke skjønne at det ikke skulle gå på en virtuell maskin.

Har ikke prøvd å virtualisere fysiske maskiner til Hyper-v, så der må noen andre med erfaring kanskje svare.

Lenke til kommentar

Joda , det går fint med både fysiske og virtuelle til ESXi

https://www.vmware.com/support/converter/doc/conv_sa_501_rel_notes.html#interop

Third-party backup images and virtual machines

Hyper-V Server virtual machines that run Windows guest operating systems

Hyper-V Server virtual machines that run Linux guest operating systems

Microsofts sin HyperV konverterer utility gjør naturligvis samme for VMware virtuelle hdd images til sin hypervisor.

http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=42497

(jeg har ikke prøvd denne dog.)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det er mer enn RAM som har betydning for hvor mange virtuelle pcer du kan kjøre på samme tid.

CPUen har en god del å si. Belaster andre virtuelle pcer den max, så vil jo de andre jobbe veldig tregt, eller bli helt låst. Fordeler du CPUen til de ulike serverne så de max kan bruke så mange %, så går jo det uansett utover ytelsen.

Men på min ene server (jeg kjører Vmware Workstation) så har jeg selve serveren, og tre virtuelle Win2012(r2) servere kjørende til en hver tid + en Linux web server. + vanligvis minst en virtuell test pc.

Den ene virtuelle pcen er min RDC server, og det er det som er mitt skrivebord for alle andre pcer jeg har.

Så her jobber jeg mye, surfer, office, Adobe Photoshop etc.

Neste utfordring er disk. Bruker en eller flere virtuelle servere mye disk, så går det tregt for resten.

Min løsning på hoved serveren min er å legge hver enkelt virtuell server (som kjører fast) på hver sin egen SSD disk. Da blir ikke de andre berørt ved mye diskaktivitet på en av dem.

Har også en egen SSD disk for test pcer.

Likevel går systemet mitt tregt noen ganger, og da er det stort sett CPUen som står i 100% på hoved serveren. Da blir det nesten umulig å jobbe på de andre virtuelle serverne i den tiden CPUen ligger på rundt 100%.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge du bare skal teste forskjellige features trenger du i grunn ikke lisens i det hele tatt..

Får prøvetid på 30 dager i første omgang.

Har selv 2 fullspecca maskiner, den ene kjører Hyper-V og den andre kjører Workstation.

Workstation er kun fordi det er lettere å flytte VM'ene over til Fusion da det gjøres en del frontend utvikling på maskinene på vmware.

Hyper-v'en kjører jeg det meste av servere på, db til sharepoint, System Center, domene og forskjellig andre nødvendigheter i labmiljø.

jeg har dermed kjøpt inn 3 stykk sdd disker som jeg har hw raid på. Tanker opp en ny vm på 3-5 minutter avhengig av specs jeg gir den.

Lenke til kommentar

Testet for et års tid en DL360p med 2x 420 raidkort og 10k disker, 128GB ram og 2x E5 2620 prosessorer.

For en maskin man skal jobbe på vil jeg ikke anbefale det på grunn av CPU begrensninger, spessielt til utvikling og kompilering av kode så vil CPU'en drukne i arbeid og jobbe ekstremt tungt. Gikk over til fysiske maskiner for alle sammen. Dette gjaldt forsåvidt 6-7 virtuelle maskiner på en server.

Win 2012 i bunn og win 8.1 oppå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...