Gå til innhold

skjermer og sortnivå og hva som er "korrekt"!?


Anbefalte innlegg

hei

 

har i det siste prøvd å sammenligne et par meget gode skjermer, som imac og eizo coloredge cx270 med mine egne skjermer, som jeg bruker til foto redigering.

 

Har selv en meget god laptop skjerm fra dell som støtter Adobe RGB og en litt billigere ekstern eizo skjerm(ikke i coloredge serien), men som har fått meget gode omtaler. Begge skjermene er kalibrert og bilde kvaliteten er egentlig ganske bra på disse to skjermene. Eizo skjermen er derimot litt mer korrekt når det kommer til farger, som forventet, siden dette er en ekstern IPS skjerm.

 

Men den tydeligste forskjellen, er at både eizo skjermen fra coloredge serien og imac skjermen har meget dype sort nivå. Såpass mye at bildene på en måte får for mye kontraster. Detaljer i skygge områdene blir ikke synlig, som jeg ellers vill ha sett på de to skjermen jeg selv bruker. Så hvordan skal jeg tydde dette? Betyr det bare at de skjermen jeg bruker nå har for dårlig sortnivå og viser "for mye" detaljer i skygge områdene?

 

For å si det kort, hvis jeg ser på bildene på mine to skjermer, så virker det som jeg har "løftet" skyggene mye mer en hva som kommer frem på cx270 og imac skjermen!

 

Og hva vill være mest korrekt i forhold til utskrift? Vill anta at en god print viser bra med detaljer i skygge områdene eller er det slik at slike områder vill fremstå mer mørke, som de gjør på eizo cx270 og imac skjermen?

 

Syntes dette med fargestyring, kontraster og lysstyrke på skjerm kontra utskrift er ett ganske vanskelig tema og til tider litt forvirrende!

 

Takker for alle svar på forhånd!

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Latopskjerm med Adobe RGB var interessant, hvilken modell er det? Når det gjelder kalibrering så er målet å få fargene så like (riktige) som mulig. Man kan imidlertid kalibrere uavhangig av lysstyrken på skjermen, og i et rom med kraftig belysning vil det være fordelaktig å ha litt lysere skjerm.

 

For å få riktig bilde på print anbefales ofte området 80/90 til 110/120 cd/kvadratmeter, men selv den høyeste av disse innstillingene gir en relativt mørk skjerm (i forhold til default lysstyrke).

 

Laptopskjermer, særlig litt eldre er ofte mørkere enn en typisk desktop skjerm før du begynner å justere. For å få likest mulig bilde på flere skjermer må altså lysstyrken også normaliseres til ett nivå (og det er ikke alltid mulig). Forøvrig vil skjermer av ulike typer kunne gjengi forskjellige kontrastområder og fargerom, så å få en laptopskjerm helt lik en desktopskjerm er som regel ganske vanskelig.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Latopskjerm med Adobe RGB var interessant, hvilken modell er det? Når det gjelder kalibrering så er målet å få fargene så like (riktige) som mulig. Man kan imidlertid kalibrere uavhangig av lysstyrken på skjermen, og i et rom med kraftig belysning vil det være fordelaktig å ha litt lysere skjerm.

 

For å få riktig bilde på print anbefales ofte området 80/90 til 110/120 cd/kvadratmeter, men selv den høyeste av disse innstillingene gir en relativt mørk skjerm (i forhold til default lysstyrke).

 

Laptopskjermer, særlig litt eldre er ofte mørkere enn en typisk desktop skjerm før du begynner å justere. For å få likest mulig bilde på flere skjermer må altså lysstyrken også normaliseres til ett nivå (og det er ikke alltid mulig). Forøvrig vil skjermer av ulike typer kunne gjengi forskjellige kontrastområder og fargerom, så å få en laptopskjerm helt lik en desktopskjerm er som regel ganske vanskelig.

Nå spurte jeg ikke spesifikt om lysstyrken da, men om kontrast og sortnivå på dyre topp skjermer, kontra litt rimeligere skjermer! Når det gjelder lysstyrke, så har jeg lest og hørt at ca 80 cd er mest likt som utskrift! Men det er greit nok det, det som jeg derimot er mer usikker på, er hvor mye kontraster en utskrift vill visa, kontra feks en imac skjerm(som har veldig mye kontraster og bra sort nivå)

Lenke til kommentar

Hvordan du justerer lysstyrken (og kontrast) på skjermen påvirker også hvor mørke skyggene blir. Skjermer har gjerne kontrastområde på under 1:1000 (typisk en del under), men kan likevel gjengi et mye større kontrastområde enn en print. Hvor mye en print kan gjengi avhenger av papirtype, blekktype osv, men man uansett ikke gjengi like mye kontrast som på skjermen.

 

Når du printer vil programmet gjøre et forsøk (som regel et bra forsøk) på å mappe det du ser på skjermen til det som kan gjengis på papiret. Er ikke det bra nok kan du bruke softproofing for å få et inntrykk av hvordan printen vil se ut, og så justere til det ser OK ut. 100% likt blir det neppe pga forskjellige teknologier i skjerm og print, men du kan spare en del testprint på softproofing.

Lenke til kommentar

Så komplisert er det ikke.

 

Har selv en kalibrert iMac (27"), og utskrifter (både hjemmefra og bestillte) stemmer 100% med de ferdige utskriftene/printene.

Det gjelder både bilder med lav -og høykontrast, skyggepartier, farger, s/hv, etc.

 

Har en Canon Pro-1 som jeg har slått av all fargestyring på, her er det LR som styrer utskriften (oftest også ved hjelp av soft-proofing i print modulen). Har riktig papirprofil i forhold til det papiret jeg skal skrive ut på (dette er meget viktig), eller om jeg skal bestille en utskrift, så passer jeg på at de jeg bestiller printen fra ikke tilfører ekstra justeringer på mine ferdig justerte bildefiler.

 

De ekstra skjermene du nå tester ut for sammenligning med dine egne, er de kalibrert med det samme kalibreringsverktøyet og benytter du samme lysstyrke på dem?

 

Om du ikke gjør det så får du heller ikke det samme resultatet, når du sammenligner dem.

 

Her kom en venn på besøk en dag, og han hadde med seg sin kalibrerte (og kostbare) Eizo skjerm, men den var kalibrert med et annet kalibreringsverktøy enn hva jeg benyttet. Dermed så stemte ikke skjermene overens (og da heller ikke utskriftene), etter en ny kalibrering av hans skjerm (med mitt kalibreringsverktøy), så ble skjemrmene like.

Utskriftene blir da helt identiske om det er riktig utført i samtlige steg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...