lesles Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 Jeg er midt i studie og har gjeld på over 100 000,- fra lanekassen så langt. Skal dette skrives på selvangivelsen selv om jeg ikke betaler avdrag&renter på den enda? For man får vel kun fradag for renter man betaler, og dette skal jeg ikke betale før jeg er ferdig med studie. Er det vits å skrive gjelden på selvangivelsen da? Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 Jeg er midt i studie og har gjeld på over 100 000,- fra lanekassen så langt. Skal dette skrives på selvangivelsen selv om jeg ikke betaler avdrag&renter på den enda? For man får vel kun fradag for renter man betaler, og dette skal jeg ikke betale før jeg er ferdig med studie. Er det vits å skrive gjelden på selvangivelsen da? Den står nok der fra før tenker jeg. Det har ingenting å si dersom ikke du har nok formue ellers til at gjelden bidrar til å fjerne formueskatt. 2 Lenke til kommentar
lesles Skrevet 18. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2014 Jeg er midt i studie og har gjeld på over 100 000,- fra lanekassen så langt. Skal dette skrives på selvangivelsen selv om jeg ikke betaler avdrag&renter på den enda? For man får vel kun fradag for renter man betaler, og dette skal jeg ikke betale før jeg er ferdig med studie. Er det vits å skrive gjelden på selvangivelsen da? Den står nok der fra før tenker jeg. Det har ingenting å si dersom ikke du har nok formue ellers til at gjelden bidrar til å fjerne formueskatt. mente utretningen for skattetrekket i 2015. Der skal gjelden skrives. Jeg har en del i formue, og jeg har også en del i gjeld, men som sagt så betaler jeg ingenting i gjeld enda. Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 Gjeld skal stå på selvangivelse for å avgjøre om du må betale formueskatt eller ikke. Innslagspunktet for formueskatt er på en million, altså må man betale formueskatt om verdier man har (ligningsverdi av bolig, penger i banken og liknende) minus gjeld er over en million. Det er vel et eget felt for renteutgifter, der kan du ikke føre noe med mindre du også har lån andre steder og betaler renter på det. Lenke til kommentar
Compoundinterest Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Beregnes renter på studielånet fra dag 1 - såkalt akkumulert rente. Beregnes altså rente hele veien, eneste er at du ikke fysisk begynner å betale den før studietiden er over. OT, men FYI Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 (endret) Beregnes renter på studielånet fra dag 1 - såkalt akkumulert rente. Beregnes altså rente hele veien, eneste er at du ikke fysisk begynner å betale den før studietiden er over. OT, men FYINei, dette stemmer ikke. Så lenge du studerer og får støtte fra lånekassen er lånet rentefritt. Studerer du uten støtte fra lånekassen kan du etter nærmere omstendigheter få rentene fra utdanningsperioden slettet. http://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/basisstotte/ Endret 19. desember 2014 av Herr Brun 4 Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Beregnes renter på studielånet fra dag 1 - såkalt akkumulert rente. Beregnes altså rente hele veien, eneste er at du ikke fysisk begynner å betale den før studietiden er over. OT, men FYI Jeg ser at Herr Brun allerede har nevnt det, men syns det bør understrekes. Dette stemmer ikke. Rentene begynner ikke å løpe før etter siste utbetaling. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå