Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Blir man bøtelagt for å henge opp plakater i Østfold?

Arne_F

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nylig startet et enkeltpersonforetak. I den anledning ønsker jeg at flere personer innen min målgruppe skal høre om firmaet mitt, annet en det jeg er i stand til på facebook. Har derfor noen spørsmål vedrørende det å henge opp flyers på offentlige steder.

I Oslo må man bli tatt på ferksen for å få bot. Gjelder det også i Østfold? Har tidligere hørt at folk har blitt bøtlagt på etterskudd. Har politiet virkelig ressurser og ork til å gå inn på nettsiden for å finne ut hvem som eier domenet?

Jeg ber ikke om hjelp for å gjøre noe ulovlig. Har bare noen spørsmål om lovverket rundt dette, uten noen direkte planer om å henge opp plakater ulovlig.

Endret av Arne_F
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke betale for å reklamere på lovlige måter?

Offentlig forsøpling (plakater) mener jeg man kan bli bøtelagt for hvis det kan bevises eller sannsynliggjøres hvem som står bak. Har du alibi for de nettene Østfold forsøples med reklame for ditt firma så klarer du sikkert å argumentere deg unna.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det fyrste du må sjekke er politivedtektene for din kommune. Forbudet mot plakater bruker å være hjemla i dei lokale politivedtektene (det samme er det med bestemmelser om f.eks nattero). Det er heller ikkje alle kommuner som har slike generelle plakatforbud.

I politivedtektene så bruker plakatforbudet å være hjemmlet under 'ro og orden' på eller i nærheita av offentleg stad. Med ei slik formulering så virker det som ei naturlig tolkning at det er den som griser til med plakater som er mottaker for eventuelle straffepålegg, ikkje nødvendigvis den som det blir reklamert for.

Men som ein ser i artikkelen som du linker til så er det ikkje enigheit i kva som er den rette tolkninga. Sidan ordlyden vil variere litt frå kommune til kommune så er det vanskelig å seie noke på generelt grunnlag.

Det beste er uansett å innhente tillatelse frå grunneigaren fyrst, slik at du får hengt opp plakatane på egna plasser.

Lenke til kommentar

I politivedtektene så bruker plakatforbudet å være hjemmlet under 'ro og orden' på eller i nærheita av offentleg stad. Med ei slik formulering så virker det som ei naturlig tolkning at det er den som griser til med plakater som er mottaker for eventuelle straffepålegg, ikkje nødvendigvis den som det blir reklamert for.

Det vil i så fall være motsatt praksis av brudd på markedsføringslovens paragraf 12-13 om reservasjon mot reklame i posten eller på telefon. Der er det ene og alene oppdragsgiver som tar ansvaret og konsekvensene av lovbrudd. Budet som fysisk leverer reklamen har intet ansvar i den forbindelse. Har budet levert mot sin arbeidsgivers eller oppdragsgivers retningslinjer så er det en personalsak der mottakeren av reklamen ikke er en part.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det er jo en tendens til å (ulovlig) henge opp reklameplakater langs sterkt trafikkerte veier & rundkjøringer, og politi/vegvesenet tar vel rundtur en gang i mellom for å plukke denslags ned, da det anses som trafikkfarlig fordi det stjeler oppmerksomhet fra bilførere.

Så selv om det evt. ikke står noe spesifikt i lokale politivedtekter, kan det likevel være forbudt iht. trafikklovgivning tror jeg.

Lenke til kommentar

Takk for utdypende innlegg. Jeg skal så klart høre med kjøpesentre og politiet for å benytte meg av lokale oppslagstavler. Dessverre tror jeg ikke at jeg vil nå målgruppen min ved å henge opp plakater på de stedene, men jeg skal så klart se hvilke muligheter jeg har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...