Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Finnes det en lov om religiøst innhold i barnehager?

Simen1

Anbefalte innlegg

Når 3-åringer som aldri utenom barnehagen har hørt om religion kommer hjem og synger halleluja-sanger, kan salmer på rams og forteller om jesus, så lurer jeg på om det finnes lover eller forskrifter mot slik ensidig religionsopplæring/indoktrinering? Jeg vet det finnes i skoleverket, men dette er altså barnehage. Jeg har også fått greie på at de leser bibelhistorier, evangelier og arrangerer bibelskuespill, utflukter til kirker med mer.

Hvilke virkemidler kan man bruke mot barnehagens

A. forkynning (som jeg oppfatter det) og

B. ensidige vinkling

• Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan mener du bytting av barnehage kan påvirke praksisen? Det er praksisen jeg vil til livs og da er det nok mer virkningsfult å bli, og påvirke den, i stedet for å bare skygge banen og la praksisen fortsette.

Saksøke på hvilket grunnlag? Rams opp lover, paragrafer og forskrifter i fleng.. Det er en grunn til at jeg postet denne i jussdelen av forumet, ikke i tro, overtro, føle, synse og mene-deler av forumet.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Barnehageloven:

Vil si at §1 kan være aktuell:

§ 1.Formål

Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.

Loven sier dessverre at barnehagen skal bygges på kristen arv og tradisjon. Den sier derimot også at den skal ta hensyn til humanistisk tradisjon. Hvis sistnevnte mangler, så regner jeg med at barnehagen kan kritiseres på det.

Edit; Fant litt mer. Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver.

Her er muligens Kapittel 1.1 - Barnehagens verdigrunnlag mest aktuelt.

"En slik plass må brukes som utgangspunkt for dialog, åndsfrihet og respekt for mangfold, ikke for å uttrykke et religiøst eller verdimessig hegemoni."

"Barnehagen skal lære barna om verdier forankret i kristen og humanistisk arv og tradisjon. Opplæring til tro er hjemmets ansvar."

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Når 3-åringer som aldri utenom barnehagen har hørt om religion kommer hjem og synger halleluja-sanger, kan salmer på rams og forteller om jesus, ... Jeg har også fått greie på at de leser bibelhistorier, evangelier og arrangerer bibelskuespill, utflukter til kirker med mer.

Er du sikker på at det ikke er noe spesielt i reglene til akkurat denne barnehagen ?

Det du beskriver er ihvertfall langt forbi hva en "vanlig" barnehage bedriver av indoktrinering. En kamerat av meg hadde litt sammenlignbare utfordringer ett sted på sørlandet, men der var det bare vanskelig å oppdrive en barnehage uten spesiell vekt på kristendommen. De som holdt på slik ga i det minste beskjed om det i forskriftene.

Lenke til kommentar

Jeg er temmelig sikker på at det kan læres bort verdier som er viktige i kristendommen uten å lære bort innholdet i kristendommen som om det har noen solid rot i virkeligheten.

Barn er ikke spesielt kritiske, så dette slår meg som problematisk. Jeg håper du holder oss oppdatert, Simen1?

Lenke til kommentar

Ja, grip fatt i det og gjør så ungen din på 3 år ikke skjønner en dritt av hvorfor han blir holdt hjemme når alle de andre leker lucia eller hva de nå driver med...

tror du virkelig ungen skjønner hva han lærer på rams i barnehagen? De bare gjentar det de hører i flokk. At det er noe kontroversiellt for voksne vet jo ungen ingenting om.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Er du sikker på at det ikke er noe spesielt i reglene til akkurat denne barnehagen ?

Ja. Det er på ingen opplyst om vekt på kristendommen hverken i informasjonsmateriell, på hjemmesider, fra de ansatte til foreldre eller noe sånt. Barnehagen ligger ikke i noe utpreget kristent område og de ansatte har aldri så vidt jeg vet uttrykt noe forhold til kristendommen. Kirketur har vært opplyst om på forhånd, men ikke noe nevneverdig ut over det. Men når ungene kommer hjem er det tydeligvis mye mer indoktrinering som foregår.

Jeg har mistanke til at det er en bestemt forelder, en prest, som drar i gang den verste indoktrineringa og at barnehagen alt for lett takker ja til hans initiativ. Det er en annen presteforelder i barnehagen også, men han har så vidt jeg vet aldri tatt initiativ til å indoktrinere andre i barnehagen enn sine egne unger. Hvordan de praktiserer oppdragelse utenfor barnehagen har jeg ingenting med og legger meg heller ikke borti.

Bytex: Hvis du ikke har noe juridisk eller relevant å bidra med så la være å "bidra".

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Når 3-åringer som aldri utenom barnehagen har hørt om religion kommer hjem og synger halleluja-sanger, kan salmer på rams og forteller om jesus, så lurer jeg på om det finnes lover eller forskrifter mot slik ensidig religionsopplæring/indoktrinering? Jeg vet det finnes i skoleverket, men dette er altså barnehage. Jeg har også fått greie på at de leser bibelhistorier, evangelier og arrangerer bibelskuespill, utflukter til kirker med mer.

Hvilke virkemidler kan man bruke mot barnehagens

A. forkynning (som jeg oppfatter det) og

B. ensidige vinkling

Et lite spørsmål. Feirer dere jul?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er spesielt vanlig å forklare barn at jul er en gammel hedensk tradisjon som ble kuppet av de kristne. Jeg tror ikke de skjønner så mye av maktspillet eller hvordan tro misbrukes for å påvirke folk.

Uansett, nå har tråden nådd 17 innlegg og bare ett av de har henvisninger til lover og forskrifter, slik jeg ba om. Vær greie å hold dette på et juridisk nivå.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Innholdet i barnehageopplæringen følger av den forskriftsfestede rammeplanen for barnehageopplæring, som Quote har linket til. Det er egentlig ikke så mye mer å si enn det.

Sanksjonsmidlene dine som forelder er få. Du har effektivt sett bare rett til å bytte barnehage.

Du kan selvsagt mase på kommunen. Kommunen har rett og plikt til å føre tilsyn med at barnehagene drives innenfor regelverket, se barnehageloven § 8, og kan treffe vedtak om å pålegge retting av ulovlige eller uforsvarlige forhold. Følges ikke vedtaket kan barnehagen stenges. Det ligger en lovendring i kortene som gir Fylkesmannen, som i dag bare fører et indirekte tilsyn gjennom sitt tilsyn med kommunene, rett til å føre tilsyn direkte med barnehagene.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er spesielt vanlig å forklare barn at jul er en gammel hedensk tradisjon som ble kuppet av de kristne. Jeg tror ikke de skjønner så mye av maktspillet eller hvordan tro misbrukes for å påvirke folk.

Sikker på at historiekunnskapene dine holder vann? Etymologien er en ting, men jeg har mine tvil til at Italienerene m.fl. feiret "jul" etter Åsatroisk tradisjon.

Det er nok nærmere sannheten at den foregikk en del assimilering. Å påstå at kristne kuppet julen er historieløst. At Norden feiret noe som minnet om jul var det ingen om ofret en tanke da datoen ble satt. "Det hele skyldtes en tradisjon blant jøder for at profeter ble drept på sin unnfangelsesdag. Siden man mente at Jesus ble korsfestet 25. mars, var det bare å legge til 9 måneder for å finne fødselsdagen. (Andre mente korsfestelsen fant sted 6. april, som pluss ni måneder gir oss 6. januar.)"

Denne diskusjonen har en lei tendens til å dukke opp hver jul. Påfallende at det sjelden er historikere som drar frem debatten ...

(Litt ironisk at du vil lyve (i mangel av bedre viten) for barn, men kritiserer barnehagen for å gjøre det samme.)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...