denneerheltborte Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 I mitt rekneark er feilmeldinga #DIV/0! eit resultat av celler som til tider er blanke. Korleis får eg då cella til å bli rekna som blank, altså korkje 1 eller 0, slik at det ikkje gjev utslag i resten av reknestykket? Det er SUM-formelen som sumerar opp cellene der blant anna dei aktuelle feil-cellene er. SUM er med på å rekne gjennomsnitt. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 Godt smp. Lurer på det samme Lenke til kommentar
IsleStone Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 (endret) Med forbehold, siden jeg ikke kjenner oppsettet ditt. Normalt kan dette løses ved en SUM(IF(ISERR array formel. Se vedlegg for eksempel eksempel.xlsx Endret 18. desember 2014 av IsleStone Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 Du bruker IF() eller HVIS() og sjekker om innholdet i en celle er "" eller 0. Hvis formelen tar utgangspunkt i en celle som óg inneholder en formel så vil det ikke fungere å sjekke for blankt innhold med isempty (eller hva det nå heter på norsk). Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Du skal ikke ha feilmeldinger i regnearkceller, du skal ta høyde for feil. La oss si du har tall i A1 og A2. I A3 setter du formelen =HVISFEIL(A1/A2;"") Så holdes denne utenom gjennomsnittsberegninger om du sletter tallet i A2. Beste hilsen Harald 1 Lenke til kommentar
denneerheltborte Skrevet 19. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2014 Eg nyttar meg av den nynorske utgåva, og dimed er alle funksjonar på engelsk. Men takk for alle svar. Eg løyste dette med å erstatta =BE2/BE2 med =IFERROR(BE2/BE2;"") Feilmelding er då borte, og det påverkar ikkje vidare rekning. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 =BE2/BE2 kan da ikke bli stort annet enn 1 ? I alle fall, fint om du og alle opplyser om språkversjon av Excel, gjerne årgang også, da blir det lettere å hjelpe. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
denneerheltborte Skrevet 19. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2014 =BE2/BE2 kan da ikke bli stort annet enn 1 ? I alle fall, fint om du og alle opplyser om språkversjon av Excel, gjerne årgang også, da blir det lettere å hjelpe. Beste hilsen Harald Meininga er at det skal bli 1 om cella inneheld eit tal. Er cella blank, så vil feilen oppstå. 1-talet blir brukt til å rekne talet celler med innhald. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Denne funksjonen =COUNT(A1:J10) gir deg antall celler med tall i området A1:J10, uten mellomregning. 1 Lenke til kommentar
denneerheltborte Skrevet 20. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2014 Denne funksjonen =COUNT(A1:J10) gir deg antall celler med tall i området A1:J10, uten mellomregning. Takkar, denne fungera. Har du også ein funksjon for fylgjande: =A2-A3 skal returnera blank om A2 er blank Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Da må du i gang med HVISer: =IF(A2="";"";A2-A3) 1 Lenke til kommentar
denneerheltborte Skrevet 22. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2014 Da må du i gang med HVISer: =IF(A2="";"";A2-A3) Takk, det var alle spørsmål for denne omgang. Vedlagt kan de sjå kva eg har drive på med. pub.xlsx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå