Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er jeg pendler?

Running Fox

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kriteriene for å være "pendler" er samtidig kriteriene for hvor du skal være folkeregistrert bosatt. Disse er fastslått i folkeregisterforskriften kapittel 5 og 6.

Som hovedregel skal du folkeregistreres som bosatt i pendlerboligen dersom du har mer av din døgnhvil der enn du har i din folkeregistrerte bolig (folkeregisterforskriften § 5-2). Det gjelder forskjellige regler for familiependlere og enslige pendlere.

En familiependler regnes som bosatt der vedkommende har felles hjem med sin ektefelle og/eller sine barn, eventuelt i felles hjem med sine søsken dersom vedkommende forsørger nevnte søsken.

En enslig som pendler mellom to eller flere boliger skal regnes som bosatt i den av boligene som tilfredsstiller kravene om å være "selvstendig bolig", se folkeregisterforskriften § 6-4. Disse kravene er: 1) minst 30 kvm boareal, 2) innlagt vann og avløp, 3) boligen eies/disponeres i et tidsrom som må antas å bli minst ett år, og 4) pendleren må ha tilgang til boligen alle ukedager.

Det finnes noen særregler for enslige pendlere, f.eks. enslige under 22 som pendler fra foreldrehjemmet og enslig som begynner å pendle etter å ha vært bosatt i tre år i en kommune.

Kravet til selve pendlingen (altså besøkshyppigheten til hovedboligen) er skjønnsmessig, men enslige pendlere som er 22 eller eldre må som regel reise hjem minst hver tredje uke.

Lenke til kommentar

Kriteriene for å være "pendler" er samtidig kriteriene for hvor du skal være folkeregistrert bosatt. Disse er fastslått i folkeregisterforskriften kapittel 5 og 6.

Som hovedregel skal du folkeregistreres som bosatt i pendlerboligen dersom du har mer av din døgnhvil der enn du har i din folkeregistrerte bolig (folkeregisterforskriften § 5-2). Det gjelder forskjellige regler for familiependlere og enslige pendlere.

En familiependler regnes som bosatt der vedkommende har felles hjem med sin ektefelle og/eller sine barn, eventuelt i felles hjem med sine søsken dersom vedkommende forsørger nevnte søsken.

En enslig som pendler mellom to eller flere boliger skal regnes som bosatt i den av boligene som tilfredsstiller kravene om å være "selvstendig bolig", se folkeregisterforskriften § 6-4. Disse kravene er: 1) minst 30 kvm boareal, 2) innlagt vann og avløp, 3) boligen eies/disponeres i et tidsrom som må antas å bli minst ett år, og 4) pendleren må ha tilgang til boligen alle ukedager.

Det finnes noen særregler for enslige pendlere, f.eks. enslige under 22 som pendler fra foreldrehjemmet og enslig som begynner å pendle etter å ha vært bosatt i tre år i en kommune.

Kravet til selve pendlingen (altså besøkshyppigheten til hovedboligen) er skjønnsmessig, men enslige pendlere som er 22 eller eldre må som regel reise hjem minst hver tredje uke.

Nå er jeg enslig pendler ettersom min faste bolig hvor jeg er folkeregistrert er over 30kvm og har innlagt vann osv. Pendlerboligen er uselvstendig og under 30kvm med kokemuligheter. Fra min folkeregistrerte bolig til pendlerboligen er det mer enn 2 timer å kjøre og ca. 130 km en vei. Når jeg er på jobb, så bor jeg i pendlerboligen 5 dager i uken. Dette innebærer at jeg er ca. 230 dager i pendlerboligen min pr. år.

1. Er jeg da forsatt registrert som pendler jf. folkeregisterloven § 5-2?

2. Hvor mye vil jeg kunne motta i brutto og netto skattebesparelse?

(Skattekontoret har uttalt at de stiller krav om en hjemreisehyppighet på hver 3 uke.)

Endret av Running Fox
Lenke til kommentar

1) Såvidt jeg kan se tilfredsstiller du folkeregisterlovens krav for å være pendler (og dermed også skattelovens).

2) Begrepene "brutto og netto skattebesparelse" gir ikke mening. Det er også litt for mye arbeid å regne ut skattebesparelse til at jeg gjør det en fredag kveld. Litt røft anslått kan du kreve fradrag for kost (195,- kr per døgn du bor utenfor hjemmet i egenleid bolig), fradrag for kostnader (herunder vedlikehold) til pendlerbolig, og fradrag for alminnelig innbo i pendlerboligen (fradraget skal imidlertid fordeles ut over innboets vanlige levetid).

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Litt tilsvarende det jeg gjorde for et par år siden.

Leide en leilighet i en annen by, mens jeg fortsatt hadde min egen (eide) leilighet i hjembyen min og var folkeregistrert der.

På selvangivelsen førte jeg opp både husleie til bolig 2 samt kost og reiser til hjemmet. (førte her opp to stk i måneden)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...