Stigma Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 Hei, Jeg lurer på om noen vet om en eller annen måte å styre/overstyre PWM på et Intel Q45 basert kort. Jeg holder på å "restaurere" en halvgammel DC7900 small form factor PC til å bli et bra hjemmekino annlegg. Problemet er det at systemet egentlig har alt for god kjøling... Det har 2 vifter. En (PWM) vifte for PSU, og en (PWM) vifte for front-inntak kombinert med PSU. Desverre idler begge vitene alt for høyt i forhold til hva de trenger. CPU har en overraskende god kjøler, og jeg fannt fort ut at med en rask (12volt-5-volt hack) på CPU kjøleren (jeg beholdt PWM styringen) så var det mer enn nok, og selv prim95 på alle 4 kjernene så kom jeg ikke over 65-70 grader (og dette er uansett helt urealitisk belastning i forhold til hva maskinen skal drive med, spesiellt siden det nå har skjermkort som hardware-decoder video) Da står jeg igjen med PSU viften som nå enda går alt for raskt ved idle... denne har også PWM styring, men trekker strømmen sin internt fra PSUen. Jeg kan se PWM kontakten inne i PSU så jeg kunne åpnet den og gjort samme 5-volt modden der (jeg er helt sikker på at dette er mer enn nok kjøling uansett), men å åpne PSUen er et prosjekt i seg selv... TLDR: Finnes det en måte å overstyre PWMene på så jeg kan forsøke å sette disse lavere? Det burde jo absolutt være mulig... det er jo tross alt dette PWMer gjør som sin funksjon ... men hvordan reprogrammerer/overstyrer jeg dem? Den eneste metoden jeg kjenner til er å bruke speedfan, men det virket ikke som om speedfan hadde støtte programmert for dem (kanskje ikke så overraskende siden dette egentlig en bedrifts-nivå PC) Finndes det noe andre verktøy jeg kan bruke og se om jeg får det til med før jeg må dra til med hardware-hacks på viften? -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 19. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2014 *bump* Finnes det ingen andre typer verktøy enn Speedfan som kan manipulere SMbus og endre PWM? Anyone? -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå