scancode Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 (endret) Hei! Har laget denne åpne søknaden og tenker å gå litt rundt å høre med butikkene i nærområdet. Noen tips til hva jeg burde endre på eller legge til? På forhånd takk! Xxxxx Xxxxx Xxxxxx 12B 0000 Oslo Tlf.: 12345678 E-post: [email protected] Xxx 18.12.14 Forespørsel om arbeid Jeg er en jente på 19 år og bor i Oslo. Jeg har fullført videregående skole og studert samfunnsøkonomi ved Universitet i Oslo i et semester og har nå etter mange år på skolen et sterkt ønske om å komme ut i arbeidslivet. Jeg har noe erfaring fra dagligvarebutikk, hvor jeg trivdes veldig godt. Jeg har stor arbeidskapasitet og serviceinnstilt. Dersom dere ansetter meg får dere en stabil arbeidstaker som vil bidra positivt i miljøet. Jeg er en positiv person og liker godt å samarbeide med andre, men er heller ikke er redd for å arbeide selvstendig. I forhold til arbeidstid er jeg fleksibel og kan jobbe på dagtid, kveld og helger. Jeg kan komme på intervju på kort varsel og jeg håper at dere tar vare på søknaden dersom det ikke skulle være noen muligheter akkurat nå. Med vennlig hilsen, XXX Endret 18. desember 2014 av scancode Lenke til kommentar
Akselev Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 Bra! Antar at du skal søke i dagligvarebutikker. Det vil være en fordel (tror jeg) å beskrive arbeidsoppgavene du hadde i dagligvarebutikken du tidligere jobbet i. Om du har kunnskap med Norsk Tipping og RiksTotto f.eks. Kunnskap med Post i Butikk er også et pluss! Det viktigste med søknader er at det ikke finnes en fasit. Lenke til kommentar
Trixx Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 (endret) Om du har vært arbeidsledig en stund, søk om plass på reaktorskolengjennom NAV. Om du er villig til å gjøre en innsats er de ofte villige tilå hjelpe så godt de kan (etter min erfaring).Forestill deg at du sitter der som daglig leder for, si Kiwi, og får inndenne søknaden. En av flere hundre denne måneden. Du bor i Oslo,konkurransen er usaklig stor, fremfor alt i dagligvarebransjen. Vurderandre alternativer og registrer deg hos alle rekrutteringsfirmaer du kan.Etter det må du mase på de. Den som maser mest blir sendt på intervju(forutsatt at de er kvalifiserte). Høflighet hjelper lite på den fronten,trist men sant. Vær også forberedt på at du kommer til å fu**e opp mangeintervjuer før du får jobb. Noen har vel et talent for det, men de flesteklarer knapt å snakke normalt i sine første intervjuer.Når det kommer til åpne søknader gjeller det å være kreativ, formellestandardaktige søknader går rett i søpla! Tenk at arbeidsgiveren er engiddelaus latsabb. Bruk farger og figurer. Søknaden bør ligne mer på enreklamebrosjyre enn en faktisk søknad. Bilder er greit, uformelt språker å anbefale når du søker butikkjobb. Arbeidsgiveren er et menneskesom setter pris på litt humor dersom det ikke gjør søknaden usaklig.Han/hun er også en potensiell kunde som må "oppmuntres" til å kjøpedin arbeidskraft. For å si det på en annen måte, en åpen søknad skalikke i seg selv overbevise arbeidsgiveren til å ansette deg, det erkun en interessevekker som skal gi arbeidsgiveren lyst til å snakkemed deg.Første jeg ville gjort er å legge til et bilde av meg selv. Da vil ikkesøknaden bare være et stykke papir, den vil assosieres med en person.En stygg sannhet er videre at mange arbeidsgivere i dagligvarebransje(etter min erfaring) ofte vurder utseendet til søkere langt mer enn deburde. På en måte er det dog forståelig, De ansetter ikke bare en somskal gjøre en jobb, men en person som må "passe inn" på arbeidsplassenog som arbeidsgiveren skal omgås på daglig basis. Et triks kan være åtilby å jobbe i praksis en periode for å la arbeidsgiveren se hva du gårfor. Her er det mulig å ordne en avtale med NAV, som i så fall ogsåpasser på at godviljen din ikke blir utnyttet.Skriv hvem søknaden er til - person om mulig - men det viktige er at f.eks.en søknad til en kiwi butikk viser at du vil jobbe ved kiwi og ikke en hvilkensom helst butikk. Legg på en fancy overskrift. Hvis du f.eks. skulle søkt jobbved kiwi nå før jul kunne du gått for «grønn jul og et grønnere nyttår» meden glad nissefar vedsiden av. Det virker kanskje usaklig, men dette vekkerinteresse og appellerer til akkurat kiwi. Det er hele poenget med overskriften.Videre kan du kanskje legge på grønn farge på overskriftenog starte søknaden med noe sånt som «Julen nærmer seg medstormskritt. Ribbe skal stekes og strømper skall fylles. Er dereberedt på den store julehandelen?». Dette eksempelet er ikkedet beste, men merk deg hvordan dette er uformelt men likevelrelevant. Du påpeker et problem for arbeidsgiveren (mangelpå arbeidskraft), og spør om han/hun har dekket dette behovet.Litt slik en selger ville gjortDet viktige er at søknaden påpeker et behov, skaper en interesseog viser dine nøkkelkvalifikasjoner, alt med veldig få ord. Arbeidsgiverehater å lese mer enn de må. Så er det selvsagt en fordel å levere søknadentil arbeidsgiveren personlig og det er bra å komme innom og spørre omhan/hun har noen tanker om søknaden i ettertid, men hvor grensa går mellommas og initiativ varierer fra arbeidsgiver til arbeidsgiver. Jeg vil si atdu bør vente minst 1 uke, max 2 uker. Om arbeidsgiveren virker gira kandu kanskje komme tilbake før det har gått en hel uke.Og jo, «..jeg håper dere vil ta vare på søknaden..». Selv om søknadenblir tatt vare på (tvilsomt), husk at du konkurrer med hundrevis av andresøkere. Når tiden kommer da arbeidsgiveren trenger folk vil søknadendin ligge nederst i en høy bunke av søknader. For å passe på at søknadendin ligger relativt høyt oppe i bunken til en vær tid bør du ha en ny søknadmed deg hver gang du kommer tilbake og spørre om arbeidsgiveren vil haen ny. Du kan også spørre om arbeidsgiveren vil ha en CV, men vanlighvisbryr de seg ikke om det før et faktisk intervju.Personlig pleier jeg forresten å avslutte omtrent alle søknader med«jeg håper denne søknaden kommer i betraktning og venter spent påpositiv respons» (etter at du har nevnt at du kan komme på kort varsel).Legg gjerne ved en smily eller noe på slutten som fremstiller det åkontakte deg som en "løsning på problemet", slik du ser i de gjør ide fleste reklameoppslag.Sist men ikke minst, en kreativ søknad vil antagelig gjenspeile noe vedhvordan nettopp DU skriver søknader. Det er ofte en fordel fordi detskiller den ut fra mengden, hvilket bringer oss tilbake til hva fyren førmeg sa - det er ingen fasit for hvordan man skriver en god søknad.. Endret 22. desember 2014 av Trixx 3 Lenke til kommentar
Trixx Skrevet 24. desember 2014 Del Skrevet 24. desember 2014 Må tillegge at arbeidsgivere liker å vite hvem de ansetter. Om du gir deg ut for å væreen annen person i søknaden enn den arbeidsgiveren møter i et intervju er detlite sansynlig at du blir ansatt. Det er kanskje viktigere enn noe annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå