Gå til innhold

Muslimer i Norge

TopGun11

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Joda, her er det viktig¨å holde tungen i rett munn, så jeg står for påstanden min, og kan gjerne utdype hvis du ikke skjønner poenget

Jadda jadda jeg vet at alle kommer fra afrika ("Derfor er alle mennesker bortsett fra noen få i afrika innvandrere"), at etter svartedauden så fikk vi en del folk fra danmark og sverige, etc.

Når folk sier innvandring så er det omtrendt alltid (slik som her) snakk om muslimsk og afrikansk innvandring, dette vet alle sammen.

Nå var det ikke i "afrika" jeg hadde tankene mine, men de var heller hos vår samiske befolkning som vi fortrengte når vi kom rekende nordover europa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle utenom deg vil være enig i at noen som har hatt forfedrene sine i et land i tusenvis av år, er ikke en innvandrer der lenger.

Alle inklusive ham, mistenker jeg. Det mer interessante spørsmålet er: Hvor mange år/generasjoner må man ha hatt sine forfedre i et land for ikke lenger å være innvandrer?

Er de "opprinnelige" pakistanske innvandrernes oldebarn som nå begynner å bli født fremdeles innvandrere? Når disse om 20-30 år får barn igjen, er de fortsatt innvandrere? Da er de femte generasjon, er det nok til å være norsk? Kaffekonge, erkebergenser og tidligere Bergensordfører Herman Friele er 7. generasjons innvandrer, er han norsk nok?

Geir :)

Lenke til kommentar

Joda, her er det viktig¨å holde tungen i rett munn, så jeg står for påstanden min, og kan gjerne utdype hvis du ikke skjønner poenget

Jadda jadda jeg vet at alle kommer fra afrika ("Derfor er alle mennesker bortsett fra noen få i afrika innvandrere"), at etter svartedauden så fikk vi en del folk fra danmark og sverige, etc.

Når folk sier innvandring så er det omtrendt alltid (slik som her) snakk om muslimsk og afrikansk innvandring, dette vet alle sammen.

Nå var det ikke i "afrika" jeg hadde tankene mine, men de var heller hos vår samiske befolkning som vi fortrengte når vi kom rekende nordover europa

Vi snakker her om at 50% av alle somaliske familier stjeler fra det norske folk ikke pakistanske eller arabere.

Endret av Alastor
Diskuter sak og ikke person. Fjernet personangrep ~Moderator
Lenke til kommentar

De er kjeltringer rett og slett. Tror det må være noe med genene dems.

Prøv å f.eks kræsj med en utlending, garantert at han skal prøve "ta" deg om det er hans feil eller finne på noe slags unnskyldninger. De er egoistiske mennesker uten medfølelse.

Prøv å lei en utleie bolig av en utlending. Plutselig blir du bare kastet ut.

Prøv å gå alene hjem fra oslo en lørdagskveld, 99% sjanse for å bli ranet av en utlending.

Prøv å f.eks selg noe på finn til en utlending. Da kommer det tusenvis av meldinger om klager og div rabatter han skal ha, det samme gjelder biler.

Hvorfor tror du ingen gidder å selge ting til utlendinger? Fordi de er kriminelle og egoistiske.

Alt med utlendinger er kriminalitet, og så er det den ene 1% som er snille. Det er synd de 99% ødelegger for den ene 1%'en.

Men har hvertfall sagt mitt i denne diskusjonen. :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vi snakker her om at 50% av alle somaliske familier stjeler fra det norske folk ikke pakistanske eller arabere.

Hvis dette stemmer (npe jeg tviler på), kan det tyde på 2 ting - 1: Somaliere er genetisk betingende kleptomaner. 2: vi griserike her nord har mer enn vi klarer holde rede på.

Jeg tenker at ingen av de 2 påstandene stemmer, og at årsaken ligger andre steder. Har for øvrig en flink oppvaskgutt her på jobben, og han er tilfeldigvis av somalisk opprinnelse. Jeg kan spørre han nå under middagsserveringen om hva han tror om saken, og så komme tilbake med egen forskning basert på rene fakta etterpå.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Prøv å f.eks kræsj med en utlending, garantert at han skal prøve "ta" deg om det er hans feil eller finne på noe slags unnskyldninger. De er egoistiske mennesker uten medfølelse.

Prøv å lei en utleie bolig av en utlending. Plutselig blir du bare kastet ut.

Prøv å gå alene hjem fra oslo en lørdagskveld, 99% sjanse for å bli ranet av en utlending.

Prøv å f.eks selg noe på finn til en utlending. Da kommer det tusenvis av meldinger om klager og div rabatter han skal ha, det samme gjelder biler.

Hvorfor tror du ingen gidder å selge ting til utlendinger? Fordi de er kriminelle og egoistiske.

Alt med utlendinger er kriminalitet, og så er det den ene 1% som er snille. Det er synd de 99% ødelegger for den ene 1%'en.

Er all denne elendigheten noe du personlig har erfart, eller er det de vanlige vandrehistoriene som går sin gang, som du deler med oss?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Denne gjengen som "kom rekende" kom opprinnelig fra afrika, sant. Dette skjedde vel for tusenvis av år siden? Alle utenom deg vil være enig i at noen som har hatt forfedrene sine i et land i tusenvis av år, er ikke en innvandrer der lenger.

Kanskje noen av oss nordmenn skal få med seg at tiden har endret seg, så de som før søkte lykken ute i den ukjente verden, brukte ofte halve livet på selve vandringen, mens i dag er det bare å sette seg på nærmeste fly, og vips er man her eller der. Så kanskje vi også skal oppjustere grensen for hvor lang tid man har bodd her, før man kan kalle seg ekte landsmann!?

Lenke til kommentar

Hadde du snudd tallene så hadde du vært i nærheten av sannheten. Det hadde fortsatt vært en overdrivelse, men ikke fullt så mange lysår unna.

Du vet hva den tankegangen kalles...?

Nei. Det bor 600 000 mennesker i Oslo. Av dem er 400 000 etniske nordmenn. I løpet av et år er det ca 1000 tilfeller av ran i Oslo. Det vil si at det i snitt er snaut 3 ran i løpet av et døgn. Nå varierer det litt hvor mange av byen "nordmenn" som er ute og går på lørdagskvelden, men vi kan anta at det er litt fler enn 3. Om vi antar at noen grupper er overrepresentert blant ofrene, og at noen "utlendinger" er blant ofrene også er det mer enn 99% sjanse for at man ikke blir ranet i det hele tatt på et helt år. Iløpet av 5 år for den saks skyld. Det er 90% sjanse for at man aldri blir ranet i det hele tatt så lenge man lever selv i Oslo.

Synd at det bare var udokumentert synsing og rent tull, da...

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og derfor er det akseptabelt?

Nei, selvsagt er det ikke akseptabelt. Derfor er det da også straffbart. Men det gjør det ikke noe riktigere å straffe de mange uskyldige for de få skyldiges gjerninger, selv om de skulle være av samme etnisitet eller fra samme (u)kultur.

Bakgrunnen forsvarer ikke svindelen, den forklarer den. Og det er nyttig om man skal takle samfunnsproblemer. Og i denne saken som i mange hjelper det oss til å se at det ikke er noen grunn til å krisemaksimere ut fra et lite statistisk utvalg.

Pressen lever av å presentere anekdoter, de er lettere for oss lesere å fordøye. Jeg bruker dem stadig selv, etter et langt liv har jeg noen av dem på lager. Men vi kan ikke styre samfunnet basert på dem, slik enkelte tar til orde for i tråder som denne.

Ok.

Du skriver i samme innlegg at mye av disse problemene forsvinner i andre- og tredjegenerasjon, og det er jeg jo forsåvidt enig i, men samtidig blir det vanskelig å sammenlikne det med de som er det i Norge, da somaliere i forhold til f.eks. pakistanere har ikke like lang fartstid i Norge, og de fleste er førstegenerasjon. Vi kan enda ikke si med sikkerhet at de samme tegnene vil sees med somaliere.

Personlig synes jeg en alt for stor andel med somalske innvandrere sliter med å tilpasse seg Norge, at vi burde ta lærdom av det og gi færre asyl. Heller ta inn flere flyktninger fra Syria, om vi først skal hjelpe noen i nød.

Lenke til kommentar

Hadde du snudd tallene så hadde du vært i nærheten av sannheten. Det hadde fortsatt vært en overdrivelse, men ikke fullt så mange lysår unna.

Du vet hva den tankegangen kalles...?

Nei. Det bor 600 000 mennesker i Oslo. Av dem er 400 000 etniske nordmenn. I løpet av et år er det ca 1000 tilfeller av ran i Oslo. Det vil si at det i snitt er snaut 3 ran i løpet av et døgn. Nå varierer det litt hvor mange av byen "nordmenn" som er ute og går på lørdagskvelden, men vi kan anta at det er litt fler enn 3. Om vi antar at noen grupper er overrepresentert blant ofrene, og at noen "utlendinger" er blant ofrene også er det mer enn 99% sjanse for at man ikke blir ranet i det hele tatt på et helt år. Iløpet av 5 år for den saks skyld. Det er 90% sjanse for at man aldri blir ranet i det hele tatt så lenge man lever selv i Oslo.

Synd at det bare var udokumentert synsing og rent tull, da...

Tull? Ren fakta. Går jeg gjennom grønland om natten er det 99 % sjanse for at jeg blir ranet, sånn er det.

Jeg vet ikke hvor du henter de grafene dine fra, men virkeligheten er det hvertfall ikke. Det er nok xx antall ran hver eneste dag i Oslo, men det er ikke noe poeng å anmelde det da ingen blir tatt uansett. Det er realiteten.

Hadde det vært slik uten utlendinger? Nei.

Både jeg og vennene mine har blitt forsøkt/ranet flere ganger, så dette er noe som er helt vanlig her i Oslo. Heldigvis vet man hvordan man skal unngå det. (Henge steder der utlendinger ikke er)

Er det mange utlendinger ett sted skyter kriminaliteten i været, sånn er det bare. Ser jo hvordan det går i Sverige som er så snille mot disse utlendingene.

Nei, steng grensene og få de bort.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tull? Ren fakta. Går jeg gjennom grønland om natten er det 99 % sjanse for at jeg blir ranet, sånn er det.

Så hvor ofte har du gått gjennom grønland om natten da? Det må rent statistisk være minst 100 ganger, og du er altså blitt ranet minst 99 av dem. Da synes jeg synd på deg. Men om du ikke har blitt ranet 99 ganger, så er det ikke et faktum, bare en antagelse fra din side. Jeg har aldri blitt ranet i Oslo, og jeg er mer enn dobbelt så gammel som deg, så jeg trekker nok snittet i motsatt retning.

Og ja, jeg har gått og går i Oslo om natta, også på Grønland. Men ikke så ofte nå lenger siden jeg bor i Bergen.

Jeg vet ikke hvor du henter de grafene dine fra, men virkeligheten er det hvertfall ikke.

De er fra politiets kriminalstatistikker. (Tallene, ikke grafene. Grafen jeg postet over arbeidsledighet var fra SSB.)

Det er nok xx antall ran hver eneste dag i Oslo, men det er ikke noe poeng å anmelde det da ingen blir tatt uansett. Det er realiteten.

Snedig det der. Hver gang statistikken og anekdotene ikke passer overens, er det statistikken som er feil fordi ingen anmelder.

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

morsomt å komme hjem og logge seg på her igjen, for så å finne en hatmail i innboksen, fra en "ukjent beundrer". Det passer meg egentlig veldig godt å treffe innertier på den typen krypdyr, og jeg tror også det er godt for dem å få luftet ut all innestengt redsel og hat, selv om det er en heller feig måte å gjøre det på. Får håpe den stakkaren snart finner ut av problemene sine, og ikke tar dem ut på andre uskyldige, eks. ute på gatene, iført nynorsk ku klux klan habitt, og mot nærmeste ubevæpnede burkakjærring ..

skaut kan være veldig skummelt ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...