Mr. President™ Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 Hei. Har en Packard Bell EasyNote TJ76 liggende. Den har ikke vært i bruk på noen måneder ettersom harddisken nesten er helt kaputt. Den har blitt sinnsyk treg. For noen måneder siden så brukte den evigheter på å starte opp. Bare det å åpne en mappe kunne ta 3 minutter. Nå sliter jeg med å få den startet helt opp. Jeg kan logge inn, men etter det så kommer aldri ting opp. Harddisken som sitter i den er en Western Digital Scorpio Blue WD6400BEVT. Har slitt litt med å finne informasjon om denne utover at grensesnittet er SATA 3.0 Gb/s og at den er 2,5 tommer. Av de jeg har tatt en kikk på så har alle på 2,5 tommer lik størrelse (ifølge prisjakt). Har satt av rundt 500kr til å bruke på en ny hdd. Kan godt gå litt høyere hvis det er verdt det. Jeg er litt usikker på hvilken jeg burde kjøpe. Vet at jeg kan få opp mot 1TB for rundt en 500-lapp, men jeg kan gjerne ofre noen hundre GB for 16MB bufferstørrelse (hvis det er verdt det), men 500GB er minstekravet. Er også litt usikker på hvordan det er med å erstatte en SATA 3.0 Gb/s med en 6.0 Gb/s. Er tilkoblingen annerledes? Støtter maskinen min det? Alt jeg vet er at det avhenger av hovedkortet, men jeg har omtrent nada peiling om hovedkortet. Hva ytelsen? Antar at selv om den skulle støtte 6.0 Gb/s så er det ikke sikkert at ytelsen er på topp. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 Blir det for dyrt med SSD? I så fall er det lureste, så sant du har AHCI i bios, så vil trim fungere. Man kan jo velge brukt SSD men da bør man helst velge Crucial M4 eldre verianter av samsung 830. Eller intel, bør helst styre unna sanforce kontrollere, selv om intel skal være bra men dyr. Du får bare Sata 300 uansett harddisk eller SSD men det kan være et løft i seg selv, ganske mye bedre responstid selv om du ikke vil merke like store forbedring som med sata 600. Skal du ha harddisk bør du vertfall gå for 7200 RPM helst hybrid harddisk, hvis ikke prisen blir for dyr. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 Blir ikke mye 500GB ssd til 500 kr. Her er vel alle diskene som kvalifiserer til dine preferanser og som passer maskinen (2,5" SATA 9,5mm høyde på disk) http://www.prisjakt.no/category.php?k=v2226#rparams=m=s197592776 Tipper WD black er midt i blinken. 7200 rpm disk med 16mb cache. Alternativt denne med 32mb cache om du tåler å sprenge budsjettet: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1702739 Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 18. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2014 Hadde nok vært mye bedre med en SSD, men hadde egentlig ikke planlagt å bruke penger på noen lagringsmedium ettersom jeg har brukt en annen PC i mellomtiden, men den er ganske ræva. Sliter med 3den i PS blant annet. Angående den siste du nevner, vil jeg merke stor forskjell på 16mb og 32mb? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 En får jo 120GB Intel ssd til 599 kroner http://www.prisjakt.no/product.php?p=2186533 Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 (endret) Han skriver at minste kravet til en disk er 500GB. Endret 19. desember 2014 av meg0709 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 500GB i minste krav for bytte av HDD til ny må ikke nødvendigvis bety at man har samme kravet for å gjøre samme med SSD. Da det er store kostnads forskjeller. Man får også caddy til denne som kunne huset en HDD senere. Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Ett minste krav gjelder uansett type disk, hadde jo ikke vært ett minste krav ellers. Fins jo ytterst få SSD om ingen til 500kr uansett og i så tilfelle må han jo nøye seg med maks 120GB og når minste kravet var 500GB så er han jo ett godt stykke unna. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 (endret) Ett minste krav gjelder uansett type disk, hadde jo ikke vært ett minste krav ellers. Fins jo ytterst få SSD om ingen til 500kr uansett og i så tilfelle må han jo nøye seg med maks 120GB og når minste kravet var 500GB så er han jo ett godt stykke unna. Sikkert...Men det er OP som får vurdere det . Ikke du . Budskapet var at en god SSD ikke må være dyrt "OM MAN FIRER PÅ KRAVET OM ANTALL GB". Lagringsplass kan man ha ved siden på mange andre måter. Endret 19. desember 2014 av syar2003 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Jeg anbefaler å kjøpe en SSD (MX100 256 GB eller Intel 530 120 GB) og heller kjøpe en ekstern HDD som du legger filer på. Tviler på at det er programmer osv. som gjør at du ønsker minimum 500 GB, så da går det vel fint å lagre dette på en ekstern HDD isteden? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Ett minste krav gjelder uansett type disk, hadde jo ikke vært ett minste krav ellers. Fins jo ytterst få SSD om ingen til 500kr uansett og i så tilfelle må han jo nøye seg med maks 120GB og når minste kravet var 500GB så er han jo ett godt stykke unna. Sikkert...Men det er OP som får vurdere det . Ikke du . Budskapet var at en god SSD ikke må være dyrt "OM MAN FIRER PÅ KRAVET OM ANTALL GB". Lagringsplass kan man ha ved siden på mange andre måter. Her helt enig, ville ikke vurdert hdd engang. Setter TS inn en ssd vil han få nye maskin. Men om det ikke er krise så går det an å vente litt. Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 (endret) Ett minste krav gjelder uansett type disk, hadde jo ikke vært ett minste krav ellers. Fins jo ytterst få SSD om ingen til 500kr uansett og i så tilfelle må han jo nøye seg med maks 120GB og når minste kravet var 500GB så er han jo ett godt stykke unna. Sikkert...Men det er OP som får vurdere det . Ikke du . Budskapet var at en god SSD ikke må være dyrt "OM MAN FIRER PÅ KRAVET OM ANTALL GB". Lagringsplass kan man ha ved siden på mange andre måter. Så klart, jeg bare leser det OP skriver, kanskje på tide å gjøre det? Jeg bestemmer ingenting, tar bare utgangspunkt i det han skriver, som du også burde gjort. Han har jo ikke en gang giddi å vært innom her siden han starta tråden og jeg har overhode ikke tenkt å gjette eller anbefalle noe anna når han spesifiserer minimum 500GB. Vil han ha SSD, greit for meg, men da må han fire kraftig på kravene også snakker han om lagrings plass til maks 500kr, får ikke mye SSD til den prisen, kan få 1TB HDD, men der går grensa for hvor mye du kan få for 500kr. At en SSD er best på fart er jo ingen tvil, men som sagt før, får lite 500GB SSDer for 500kr. Men dere og han får nå gjøre å si det dere vil. Endret 20. desember 2014 av meg0709 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Det du sier er helt ok, ingen som sier noe annet. Men nå ts sier at den har ikke vært brukt på en god stund så springer det ikke av. PS Går ut i fra at du har ssd, har selv 8 Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Jada, jeg forstår fordelen med en SSD, det går ekstremt mye kjappere å alt det der, men hvis man skal ta TS på ordet så er jo 500GB minste kravet så derfor mener jeg det er litt borti natta å bare, " ja men du kan jo få en 120GB disk til 600kr, det mangler jo bare 380GB i forhold til minste kravet ditt", for det første er det jo 100kr mer enn han snakker om og den er for liten i str, men kanskje bare jeg som så det regne stykket der ikke gå helt opp. Men folk har det jo med å ombestemme seg, så blir vel ikke overrasket om han gjør det. Jeg påstår overhodet ikke at han IKKE skal gå for en SSD, det er jo det beste sånn sett, men jeg er nå slik at jeg prøver å rette meg mest etter hva folk spør om, ikke alt anna. Men han får nå gjøre som han vil og jeg har egentlig ikke tenkt å fortsette å snakke til veggen, har nok av de rundt meg sånn ellers, tjohei. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 (endret) Du har tydeligvis ikke tatt innover deg begrepet rådgivende. Det er helt legitimt å råde noen til å overveie et kompromiss for å oppnå bedre sluttresultat . Det er fullt ut på sin plass i et hardware diskusjonsforum forum som dette . Voksne mennesker inngår kompromisser daglig. Og OP er tydelig opptatt av hastighet/ytelse utifra spørsmålene om størrelse på cache. Det er ikke verdt bryet å oppgradere/sette i stand bærbare uten å gå over fra HDD til SSD om den har en grei prosessor og er relativt ny. At denne modellen får man drive caddy til også ,har relevans med rådet om en super SSD til 500 og 99 kroner. Jeg vet nå ikke hvem som leser hva men OP skrev Har satt av rundt 500kr til å bruke på en ny hdd. Kan godt gå litt høyere hvis det er verdt det. Endret 20. desember 2014 av syar2003 Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 20. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2014 Kunne ha ofret noen GB for en SSD, men selv 480 GB koster rundt 2000kr. Så det ligger litt i prisen. Men det kan hende jeg får tak i en 1TB SSHD (Seagate) til 1000kr noe billigere. Forhåpentligvis noen hundre lapper billigere. Da er jeg nok villig til å strekke meg utover budsjettet. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Kjøp minst 120gb SSD og bruk ekstern HDD til lagring, evt ta ut DVD drevet og sett inn HDD der om mulig.En SSD vil gjøre nesten en hvilken som helst treig gammal laptop til å føles helt ny ut. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 (endret) Du vet at du kan ha to drives i denne ikke sant. F.eks en mindre ren SSD til windows og mest brukte program. Og en tradisjonell snurredisk til noen hundre kroner i caddy der DVD rom er. Hybrid disk vil jeg ikke anbefale vurdert engang når du har muligheten over. Endret 20. desember 2014 av syar2003 Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 20. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2014 Litt vanskelig å få den inn i en bærbar? Er nok ikke spesielt praktisk å ha den utenpå heller :/ Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 (endret) Litt vanskelig å få den inn i en bærbar? Er nok ikke spesielt praktisk å ha den utenpå heller :/Det er samme formatet til det optiske drevet og erstatter dermed denne enheten. Slik ser et optisk drev til en bærbar PC ut. Ser du likheten?: Med en slik "modifikasjon" kan du ha både SSD og HDD. SSD for system/programmer og HDD for personlige filer (bilder, videoer, musikk, backup etc.). Endret 20. desember 2014 av AdNauseam Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå