Gå til innhold

Trenger en mediaspiller og NAS

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har planer om å kjøpe en NAS som jeg skal ha stående bak tv'n i stua.

For nå idag så overfører jeg videofiler til en minnepinne og setter den bak i tv'n for å se på det, men jeg ser for meg en mer praktisk løsning slik at jeg overfører direkte til NAS'en med stasjonær pc'n min trådløst.

Men istede for å bla gjennom et relativt tungvindt mappesystem som tv'n min har så tenkte jeg å skaffe meg en mediaspiller også som NAS'en kan stå tilkoblet, for å få plex eller XBMC.

Jeg sitter å ser på plex og det ser jo ganske smooth ut, i forhold til backup av bilder og mer gjennom telefon osv.. Men hvordan det fungerer i praksis er jo så.

Men er det noen her som kan anbefale meg et slikt oppsett som jeg har sett for meg med en 1 eller 2 bay NAS som kan kobles opp imot en mediaspiller av en type dere anbefaler også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker xbmc på en rasperry pi. da kan du ha en ganske basic nas, bare den har samba (nettverks-filoverføring). noen nas har dlna upnp osv til å dele media, men det har jeg aldri trengt eller brukt. Om du vil kjøpe en billig en så vil jeg anbefale å kjøpe en der en kan boote custom linux distro, for på noen nas er firmwaren som kommer med ustabil.

Lenke til kommentar

Ta en titt på Synology NAS:

http://www.multicom.no/SYNOLOGY-Synology-DX213/cat-p/c/p5498497

om man skal ha noe med litt mer fart:
http://www.multicom.no/SYNOLOGY-DiskStation-DS215j-2-bay-3e5-NAS-servere-1e2GHze-512MB-RAMe-1xGigabit/cat-p/c/p7710015

Naturligvis er veien og prisen opp til enda bedre 4 disk NAS veldig kort:
http://www.multicom.no/SYNOLOGY-4BAY-2e5-HDD-NAS-server/cat-p/c/p3701601

Min erfaring med Synology har vært veldig bra; har en DS1511+ utvidet med 2 * DX513 (totalt 15 disker). Samt en DS3615xs med 12 disker som er på vei (denne kan også utvides til 36 disker; så bør være dekket). Qnap og lignende leverer også solide NAS bokser. Anbefaler å tenkte litt fremover hva du trenger og ikke hopp på det billigste som finnes. Fordelen med Synology er at grenesnitt og muligheter er identisk på alle (differansen er prosessorkraft, ram og hvor mange disker det er plass til).

Edit:
Hvorfor komplett kuttet alle seriøse NAS-bokser fra sitt sortiment tidligere i år er for meg et stort mysterie.... Heldigvis har multicom fortsatt utvalg på den fronten (disker er somregel billigere hos komplett forøvrig ;))

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Når det gjelder mediaspiller finnes det et hav av muligheter; jeg har brukt mac mini (den sløveste kan potensielt får problem med å spille av 4K med litt kvalitet; så gikk derfor for i5 utgaven på 2.8 GHz, 8GB RAM og SSD). Så kan man selvsagt velge å kjøre XBMC (nå kalt Kodi) direkte i OS X; eller installere Windows 8.1 på den. Foretrekker Windows 8.1 siden man da få støtte for ekte 23.976 bilder/sek (som flertallet av filmene leveres i) samt bitstream av Dolby TrueHD (samt Atmos) og DTS HD MA via HDMI. Mac mini styres via fjernkontroll; så ser ikke noe til operativsystemet i det heletatt (starter rett i XBMC).

Når jeg kjøper en bluray; så trekker jeg ut filmen og lydsport (+ tekstspor som er av interesse) og pakker i mkv-filer (streamene er identisk med originalen på bluray). Tar litt plass, men lagring koster ikke så mye - derfor klønete å rote til kvaliteten og dermed brukeropplevelsen når man ser film.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Den Synology Dx213 så jo fristende ut, men hvordan er den i forhold til DS215j med funksjoner? Fordi på dx213 sto det svært lite under spesifikasjoner på multicom sine sider.

Hvilken NAS disker burde jeg bruke da, ser at WD sine RED disker er mye reklamert for tiden.

Men angående mediaspiller så tror jeg nok ikke jeg går for en mac mini selv om designet ser ganske pent ut for å ha i tv benken, da den blir litt for dyr enn det jeg har planlagt på denne løsningen.
Så om du har noen andre alternativer som du kan anbefale, helst med fjernkontroll.

Lenke til kommentar

https://www.synology.com/en-global/products

WD Red disker fungerer veldig bra, men faktisk har jeg hatt minst problem med WD Green disker. De er billigere :) Så skulle jeg ikke satt opp et massivt Raid-sett ville jeg faktisk gått for WD Green.

Mac mini finnes også på bruktmarkedet til fornuftig pris; legg merke til at det kun er siste generasjon intel prosessorer som klarer 23.976 bilder/sek skikkelig (samme problem på Nvidia og AMD). Spørs hvor sær du er; jeg har vært gjennom et hav av forskjellige utgaver. Forrige generasjon Mac mini (hadde 3 generasjon i5/i7) var nesten bra; siste mac mini (4 generasjon i5/i7 er helt perfekt.

Du trenger ikke mac mini, men uansett hva du går for ville jeg valgt siste generasjon i5/i7 prosessor.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

2 * 6TB WD Green vil gjøre en bra jobb; ville kjørt Raid1. Disker ryker alltid, bare spørsmål om tid. Siste runde for meg ble 14*WD Red Pro 4TB (12 til bruk, og 2 i reserve).

Så er det alltid en evig diskusjon om man skal kjøre Raid1, Raid5, Raid6 eller Raid10... forrige gang havnet jeg på Raid6; glad for det - har opplevd at 2 disker har sagt natta samtidig.

Har man bare 2 disker er valget enkelt; Raid1 :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Ok, ja jeg har hatt en del WD green disker i stasjonæren, aldri hatt noen problemer med de så muligens det blir det da. Tanken er jo å sette opp et RAID 1 NAS.

Har sett meg ut denne her etter litt surfing på nettbutikkene: http://m.netonnet.no/art/data/lagring/nas/synology-diskstationds213j/190135.4091/

Det er bare max 8TB lagring men det holder i massevis for min del.

Lenke til kommentar

Ok, ja jeg har hatt en del WD green disker i stasjonæren, aldri hatt noen problemer med de så muligens det blir det da. Tanken er jo å sette opp et RAID 1 NAS.

Har sett meg ut denne her etter litt surfing på nettbutikkene: http://m.netonnet.no/art/data/lagring/nas/synology-diskstationds213j/190135.4091/

Det er bare max 8TB lagring men det holder i massevis for min del.

ds213j holder i lange baner. Den spiser 6TB disker også.

Anbefaler å kjøpe disker som står i denne listen:

https://www.synology.com/en-global/compatibility/hd/DS213j

Her refereres det til produsentens produktnummer for disker; f.eks komplett har denne informasjonen på sine nettsider også. Så bør være greit å kryss-sjekke.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Men står fortsatt litt fast med den mediaspilleren altså. Så om jeg skulle bare gått for en raspberry pi?

Jeg skal jo ikke transcode noen ting fra den så jeg trenger jo egentlig bare en helt enkel mediaspiller som spiller av det meste og spiller 1080 greit uten hakking.

Slik som idag så spiller jo tv'n min alt den får i seg fra minnenpennen min uten noe hakking eller krøll, å det er bare en billig tv fra NetonNet (Andersson)

Så regner med raspberry pi skal takle denne oppgaven helt greit med XBMC?

Lenke til kommentar

Har ingen personlig erfaring med Rasperry Pi. Men jeg mistenker den kan slite litt om man har relativt høy bitrate på video i 1080p. Så personlig er jeg skeptisk. Skal man software rendre i høy kvalitet 1080p med 30-35Mbit videostream så er faktisk ikke de sløveste i5 prosessorene nok. Bruker man GPU (enten prosessor eller egen dedikert GPU) så får man det nok til, men min erfaring er at kvalitet på bilde ikke holder samme nivå som ved ren software rendering. Ser det spesielt bra på graderinger og lignende.

f.eks

http://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=35&t=30704

Endret av TGB
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Tar opp denne tråden igjen da jeg løpet av året gikk til anskaffelse av chromecast og brukte plex server på stasjonæren min da jeg ikke ville bruke mange tusen på en grei NAS, dette var en relativt greit oppsett for å kunne se media innhold på tv'en.

Men det problemet var at jeg begynte å bli litt lei av å ha på stasjonæren min hele tiden for å se filmer og serier på tv'en. Så nå ser jeg etter andre løsninger.

Det jeg lurer på fra andre her om det går ann å kjøpe en billig NAS slik som WD My Cloud, installere plex på den og spille av filmer gjennom en mediaspiller som denne her, MXIII-G,  uten å drive transcoding?
http://www.ebay.com/itm/MXIII-G-MX3-XBMC-KODI-4K-2GB-8GB-Quad-Core-Android-WIFI-BT-Smart-TV-Box-Keyboard-/301800916205?hash=item4644bc84ed:g:iFcAAOSwlV9WSaGe

Jeg har jo skjønt at plex må transcode innhold hvis ikke avspilleren støtter mediainnholdet som skal streames, men vil denne løsningen jeg har presentert her oppnå null transcoding ? Ser jo ut som denne boksen støtter det meste, men jeg vil være sikker på dette. 

Jeg kan jo bare kjøpe meg en ekstern HD, koble den til min Asus AC68 router og kjøre det på kodi gjennom MXIII-G boksen. Men jeg vil først høre om mitt første forslag fungerer, da jeg liker plex meget godt med organisering og slikt, og bruke mobilen min som fjernkontroll.

Lenke til kommentar

Jeg ville styrt unna de Android boksene. Kjøpte en slik selv, og synes det var mer tungvint i bruk enn Chromecast.

Det beste er å bygge en liten og billig stue-PC. Hvis ikke det er aktuelt ville jeg vurdert en NUC. Du kan sette en 2TB 2.5" disk i den og fylle på med eksterne disker etterhvert. Da kan du bruke den som Plex server og eventuelt kjøre Kodi på den. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...