Lærepenge Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Ja. Kort og enkelt forklart. Jeg har vært uheldig og kjørt litt for fort i en rundkjøring på vinterstid. Det endte med at jeg kom over i motsatt kjørefelt på vei ut av rundkjøringen og der frontkoliderte jeg med en annen bil. Jeg har vært i avhør og avgitt vitneforklaring. Spørsmålet er som følger: hvor lang tid tar det vanligvis før jeg får en straff(bot osv.. ) (til info så ble det ingen personskader, ingen promillekjøring.. Bare uaktsom kjøring fra min side) Det er også å nevne at saken ble sendt videre rett etter mitt avhør, da antar jeg til dem som skal avgjøre straffen min. Jeg er skyld i ulykken. Jeg innrømmet straffskyld. Hilsen en ungdom som har lært av sine feil. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 Spørs hvor alvårlig de ser på saken, men du får vel ett brev i posten snart om at du må på politistatjonen å levere fra deg førerkortet. Er det lenge siden dette skjedde? Regner med du mister det i 6-12 måneder (om de er så strenge da) "Ved ileggelse av straff for uaktsom kjøring, eventuelt kombinert med for høy hastighet etter forholdene, og denne har medført utforkjøring, bør tap av førerett fastsettes fra 6 til 12 måneder." Nå kjørte du jo ikke utfor da, men frontkolisjon er vel minst likestilt? https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2003-12-19-1660/KAPITTEL_2#§2-5 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 Det kan ta litt tid før straffereaksjonen kommer siden dette er ei sak der det ikkje haster (tilståelse, enigheit i de faktiske forhold, osv). Men sidan dette er ei ukomplisert sak så kan det også gå fort. Har du fått beslaglagt førarkortet (og gitt samtykke til beslaget?) I så tilfelle vil denne tapsperioda som du eventuelt får reknast frå då du leverte frå deg sertifikatet. Lenke til kommentar
Lærepenge Skrevet 18. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2014 Det kan ta litt tid før straffereaksjonen kommer siden dette er ei sak der det ikkje haster (tilståelse, enigheit i de faktiske forhold, osv). Men sidan dette er ei ukomplisert sak så kan det også gå fort. Har du fått beslaglagt førarkortet (og gitt samtykke til beslaget?) I så tilfelle vil denne tapsperioda som du eventuelt får reknast frå då du leverte frå deg sertifikatet. førerkortet er beslaglagt. og jeg samtykket. De tok førerkortet rett etter ulykken. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 Da kan du vente i det uendelige da. Å samtykke i beslag er det samme som å gi de all den tid de ønsker. For å få fortgang i saken bør du trekke tilbake samtykket, dette kan du gjøre uten å trekke tilbake din tilståelse. Dersom du lar ditt samtykke i beslag stå kan det ta lang tid før du får en avgjørelse om du er uheldig. Lenke til kommentar
Läkerol Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 (endret) Da kan du vente i det uendelige da. Å samtykke i beslag er det samme som å gi de all den tid de ønsker. For å få fortgang i saken bør du trekke tilbake samtykket, dette kan du gjøre uten å trekke tilbake din tilståelse. Dersom du lar ditt samtykke i beslag stå kan det ta lang tid før du får en avgjørelse om du er uheldig. Spør fordi jeg lurer: Er det mulig å trekke samtykket men ikke tilståelsen? Her har han tilstått og kjørt uaktomt og for fort. Sunn fornuft her sier jo at han i dette også på en måte godtar førerkortbeslag. (Selvfølgelig mulig å tilstå hva som har skjedd men fortsatt synes førerkortbeslag er for strengt. Men ved ulykker er det vanlig praksis av politiet å ta førerkortbeslag.) Hvis han velger å trekke samtykket og saken må i tingretten innen 3 uker, er det absolutt ingen risiko knyttet til dette? Altså at straffen kan bli større etc dersom det viser seg at hans grunnlag var for dårlig. (Akkurat som man kan få enten lavere eller strengere straff ved anke i domstolen) Endret 18. desember 2014 av Läkerol Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Du kan trekke samtykket til førarkortbeslaget utan å at dette påvirker tilståelsen. Når du trekker tilbake samtykket så betyr det at saka må opp i tingretten innen 3 veker. Dette innebærer at du blir innkalt til eit rettsmøte for å gi din forklaring. Det skal ikkje medføre risiko for høgare straff dersom ein ikkje samtykker. Den største konsekvensen er at dersom det tar meir enn 3 veker så får du tilbake sertifikatet midlertidig, dersom saka ikkje blir henlagt og du får blir frådømt førarretten så må du levere inn sertifikatet på nytt. Om du samtykker så vil tida som du no er utan sertifikat bli trukket frå på tapstida. I din situasjon så ville eg tatt kontakt med ein advokat som kan gi deg litt veiledning. Vanligvis så er tommelfingerregelen at dersom det er sannsynleg at du slepp tap av førarretten (du er uenig i politiets vurdering) så bær du ikkje samtykke til førarkortbeslaget. Dersom det med stor sannsynligheit fører til at du mister lappen for ei periode så vil det være like fornuftig å samtykke til førarkortbeslaget, og heller vente med å trekke samtykket til behandlingstida begynder å nærme seg den forventa tapsperioda. Dette fordi dei er ei belastning å få tilbake sertifikatet midlertidig å måtte vente på at du plutselig mister den igjen når politiet får ut fingeren. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Da kan du vente i det uendelige da. Å samtykke i beslag er det samme som å gi de all den tid de ønsker. For å få fortgang i saken bør du trekke tilbake samtykket, dette kan du gjøre uten å trekke tilbake din tilståelse. Dersom du lar ditt samtykke i beslag stå kan det ta lang tid før du får en avgjørelse om du er uheldig. Men hvor viktig er denne fortgangen? Tiden uten lappen nå blir jo trukket fra uansett, så den praktiske konsekvensen er jo liten om det ikke tar lengre tid enn den tiden man blir idømt å miste lappen? AtW Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Det kan ellers hende at saken tar svært lang tid, og at man blir uten lappen vesentlig lenger enn det man risikerer i form av dom. En kamerat som mistet lappen for mange år siden ventet i over et år på at saken skulle komme opp, for så å få 6 mnd beslag.. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 (endret) Samme med en venn av meg. Ventet 8 mnd på at saken skulle komme opp, fikk 5 eller 6 mnd beslag. Selv fikk jeg forelegget i posten under en mnd etter at jeg ble stoppet og fratatt førerkortet, så det har sikkert litt å si hvor det skjer. Endret 19. desember 2014 av Llandari Lenke til kommentar
Lærepenge Skrevet 20. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2014 I følge § 8-4.Førerett på prøve Den som mister føreretten på grunn av brudd på trafikale adferdsregler i prøveperioden, må avlegge full førerprøve uten hensyn til tapsperiodens lengde, jf. førerkortforskriften § 4-2 annet ledd. Vil dette da si Praktisk prøve + teoriprøve? Man trenger ikke å kjøre noen timer hos kjøreskole? Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Det stemmer. Jeg ville muligens vurdert en time hos kjøreskole, dersom det er en stund siden man kjørte opp. Det er utrolig hvor fort man legger seg til uvaner bak rattet. 1 Lenke til kommentar
Lærepenge Skrevet 20. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2014 Ja det kan nok være lurt. I alle fall for meg da jeg hadde hatt førerkortet i bare 3 uker. Jeg var nok ekstra dum som hang sammen med folk som desverre var enda mer uaktsom bak rattet enn det jeg var. Noe som gjorde at jeg naturligvis fikk et press på meg og noen farlige uvaner bak rattet. Og som 18 åring så er det veldig lett og la seg påvirke. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Kjent sak dette. Skjedde vel ikke tilfeldigvis med en BMW også? 3-4 kompiser som drar rundt har en stygg tendens til å trigge hverandre noe som ender med mye unødig grisekjøring. Lenke til kommentar
Lærepenge Skrevet 20. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2014 Kjent sak dette. Skjedde vel ikke tilfeldigvis med en BMW også? 3-4 kompiser som drar rundt har en stygg tendens til å trigge hverandre noe som ender med mye unødig grisekjøring. Nei, BMW har jeg holdt meg unna, dyre deler og dyr forsikring. Jeg kjørte med en Opel jeg. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 Jeg hadde en gang i tiden en nabo som kjørte Corolla GTI elns.. Han og en kompis av han pleide å møtes på feil side når de møttes på hovedveien i bygda (begge hadde biler med noe spesiell farge..) En dag møtte han en annen som hadde lik bil som denne kompisen, det gikk ikke så bra. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 Kan ikke si jeg skjønte den? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 Det var dette med kompiser som trigger hverandre med grisekjøring og hvordan det på et tidspunkt går galt. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 Huff, gikk det VELDIG galt? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 Ingen alvorlige personskader, men to totalvrakede biler og moderate personskader på 3 personer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå