mr.wolf Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Lurer på om noen har erfaring med hva som kan utløse anfall? Hvordan går det å drikke alkohol (for det meste øl)? Får ikke operasjon før etter nyttår så lurer på hva jeg kan spise og drikke. Er klar over at fet mat generelt er ille. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 Nei, slik jeg har forstått det beskytter fet mat mot gallesten, men har man levd med lite fett i kosten over lang tid er det riktig at fet mat kan utløse anfall. Galle brukes i forbindelse med fett i maten, og spiser man lite fett trengs det lite eller ingen galle og da krystaliseres det i galleblæren og når man plutselig spiser fet mat skylles det ut gallestener da det plutselig trengs mengder med galle. Hvis du derimot har gallesten allerede kan det hende du bør holde deg unna mat som trenger mye galle, og det er sikkert akkurat fet mat, i allefall til etter operasjonen. Fet mat er da mat med mye fett som ribbe og lignende. Slå det opp på næringsinnhold.no. Lenke til kommentar
mr.wolf Skrevet 18. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2014 Nei, slik jeg har forstått det beskytter fet mat mot gallesten, men har man levd med lite fett i kosten over lang tid er det riktig at fet mat kan utløse anfall. Galle brukes i forbindelse med fett i maten, og spiser man lite fett trengs det lite eller ingen galle og da krystaliseres det i galleblæren og når man plutselig spiser fet mat skylles det ut gallestener da det plutselig trengs mengder med galle. Hvis du derimot har gallesten allerede kan det hende du bør holde deg unna mat som trenger mye galle, og det er sikkert akkurat fet mat, i allefall til etter operasjonen. Fet mat er da mat med mye fett som ribbe og lignende. Slå det opp på næringsinnhold.no. Ja, har allerede masse små gallesteiner. Har antageligvis fått dem i forbindelse med slanking. Det som skjer nå er at galleblæren blir overfylt når jeg spiser fett, fordi steinene har tettet igjen gangene. Men spørsmålet er egentlig om det er noe annet enn fett som utløser anfall. Skal et par turer på byen de neste ukene, så lurer særlig på hvordan det går med alkohol. Drikker mest øl. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå