Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Finnes det land som krever baklys med DRL?

pcp160

Anbefalte innlegg

Hei,

Av miljøhensyn har det jo blitt stadig mer populært på nye biler at baklysene ikke går på sammen med kjørelys/DRL. Lurer på om noen kjenner til land/verdensdel som ikke syns dette er ok praksis?

Gjelder en 2014 VW e-UP. Den har LED-DRL foran, og kunne tenke meg å få baklys til å lyse sammen med disse, uten å måtte slå på hovedlys. En mulig løsning kan kanskje være å endre landskode i sentralstyre-enheten, så derfor jeg spør.

(Hvis noen kjenner til noe sånn "bit18, long-coding" eller lign hører jeg selvsagt gjerne om det også, men e-UP er vel litt lite dokumentert, enn så lenge)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tips Joka, skal sjekke om sentralenhet kanskje er lik som andre mer kurante biler. :)

Det utelukker vel alle land som forholder seg til EØS-reglene som har ført til at man har DRL..

Hmm, ja det gjør kanskje det. :hmm:

Syns det er litt vanskelig å få tak i reglene konkret for baklys, og hvorvidt kravet til dedikerte kjørelys er underforstått at baklys ikke får være tent, eller om de bare ikke trenger være det...

Mener du det vil være ulovlig for meg å kjøre med LED-DRL foran, i kombinasjon med baklys?

Wiki nevner at enkelte regioner har som krav at instrument-lys ikke får tennes med DRL (formodentlig for at færre skal kjøre uten lys i mørket), men baklys nevnes ikke, og heller ikke hvilke regioner det snakkes om. (Påstanden mangler forsåvidt også referanser, og jeg har hørt at ikke absolutt alt som står på Internett nødvendigvis er sant)

Ellers kan det se ut som Australia (og muligens også Canada?) er land som fortsatt tillater vanlige nærlys, og dermed antar jeg også baklys. Men det er bare noe jeg tror.

Lenke til kommentar

Er nok mange biler som har kjørelysfunksjon uten automatikk. Når sjåføren ikke evner å slå på nærlysene i tunnellene blir det sånn. Det kvalifiserer til to laken i forelegg for feil lysbruk om jeg ikke tar feil, men når folk ikke gjør sin plikt med å sette seg inn i hvordan bilen deres fungerer, evner de neppe å tenke på et forelegg de likevel aldri får. At de samtidig trekker ned buksa og klargjør for et uforutsett angrep bakfra er vel da laaangt over reell fatteevne.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fram til for ikke så lenge siden hadde alle biler automatisk tenning av baklysene uten lyssensor, sammen med parklys og kjørelys.

Det stemmer, og for eldre biler er jeg heller ikke i tvil om baklys. Dette med at baklysene ikke går på oppfatter jeg som en følge av EU-kravene som kom i 2011, hvor det ikke lenger er tillatt å bruke vanlige nærlys som kjørelys.

Da er det plutselig snakk om en separat krets som er helt uavhengig av park/nærlys. Rent teknisk hang jo baklys ofte sammen med parklys og det var vel naturlig å bare strømsette hele den kretsen automatisk tidligere. Det er dermed ikke like naturlig at baklys kommer på lenger, jeg er bare usikker på om det er noe EU har tredd over hodet på dem, eller om det er produsentene selv som i desperasjon for lavt forbruk/utslipp har valgt å ikke "kaste bort" dyrebar strøm på baklys.

Lenke til kommentar

Noen av VW's biler kan kodes om - ring nærmeste forhandler og spør. Jeg har fått endringen utført på både Transporter og Amarok (på Caddy går det ikke). Det er ikke ulovlig eller shady business å kode om bilene - faktisk er min personlige mening at det i Norge burde vært tvang til baklys på uansett siden vi er et såpass mørkt land (utenfor EU) og at såpass mange sjåfører ikke skjønner, eller driter i, bilens lyssystemer..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Utrolig plagsomt er det i alle fall, ofte jeg ser jeg også folk kjører rundt i mørke uten baklysene på sine nye biler, ikke vet jeg om de har nattsyn eller hva, burde vært automatik som slo på nærlys og baklys når skumringen slo til.

Men uansett hva er greia? Kan umulig bruke særlig mye mer strøm eller kreve mer utslipp med led lys som baklys?

Lenke til kommentar

Problemet ligger nok litt i at LED kjørelys gir skarpt nok lys til at noen ikke reagerer på det. Lysautomatikk blir nok snart standard på de fleste biler så det er nok litt forbigående. Jeg pleier å blinke på folk som kjører uten baklys. Dette fordi jeg en gang holdt på å smelle rett inn i ræva på en bil som brukte motorbremsen e.l. sånn at bremselysene ikke lyste opp. plutselig stod bare idioten stille i veien foran meg og jeg kommer med 2 tonn bil i 60...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Utrolig plagsomt er det i alle fall, ofte jeg ser jeg også folk kjører rundt i mørke uten baklysene på sine nye biler, ikke vet jeg om de har nattsyn eller hva, burde vært automatik som slo på nærlys og baklys når skumringen slo til.

Men uansett hva er greia? Kan umulig bruke særlig mye mer strøm eller kreve mer utslipp med led lys som baklys?

Tanken er at selv om hver bil bare bruker noen milliampére til baklys så blir det en del når du ganger det opp med mange millioner biler.

Det som plager meg mest er disse blinkende LED-baklysa som en del Volvoer og noen andre merker har. Merkelig nok så er det bare jeg og to eller tre til i hele verden som merker at de blinker. :dontgetit:

Lenke til kommentar

På vei til/fra jobb er det stort sett bare enkeltfelt med midtdeler så da er man "fanget". Når man da havner bak en slik så får en røde baklys overalt i hele synsfeltet når en beveger blikket. Det hadde fungert veldig bra som bremselys men som baklys blir det bare distraherende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det som plager meg mest er disse blinkende LED-baklysa som en del Volvoer og noen andre merker har. Merkelig nok så er det bare jeg og to eller tre til i hele verden som merker at de blinker. :dontgetit:

Trodde det bare var meg, men da er vi flere: Ikke ofte jeg ser det blinker når jeg ser lysene direkte, men av og til. Jeg fikk en e-Golf eller e-up bak meg her en dag, og da blinket LED-kjørelysene i fronten på den når jeg så i speilet. Snudde meg og så bak, og da blinket de ikke. Konkluderte med at jeg begynte å bli gal, men skjønner nå at det er en lite håp for at det ikke er tilfelle.

Til tema: Mener å ha hørt at det for mange biler kan gjøres en endring i bilens elektronikk slik at man får baklys på DRL også, for de som ikke har det. Da dette kom, var det kun biler med lyssensor som var uten baklys på DRL. Min 2012 A3 har ikke lyssensor, og på denne lyser baklysene sammen med DRL hele tiden.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Jeg har ikke merket det, men så er det ikke lenge jeg blir liggende bak biler heller som regel.

Du merker det sikkert ikke for de er usynlige. La bak en flett ny BMW i dag med snøfokk i lufta, den bilen forsvant i fokket. Og ikke hadde han nissen som kjørte vett å gjøre noe med det...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...