Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Vannskada Macbook Pro, forsikring.

Anbefalte innlegg

Eg har skikkelig bæsja på leggen og trenger tips og idéer.

For ei veke siden klarte eg å legge macen min i sekken i lag med ei sjampanjeflaske (Ja, send meg alle morsomheter på PM, ikkje kødd til tråden er du grei :D ) som selvfølgelig korken poppa av på, og macen blei dryppende våt.

Den stod med lokket igjen og i dvalemodus, så det har vore spenning på batteriet. Eg har åpna lokket og latt den stå åpen nå i ei veke, for å «tørke». Er blitt skikkelig urutinert på søleskader dei siste årene, vore veldig forsiktig, fram til nå…

Dette gjelder ein Macbook Pro Retina 15 inch, kjøpt i oktober 2012, med 256 GB SSD, NVIDIA 750 1 GB skjermkort og 8 GB RAM.

Kosta 18 000 på Eplehuset :(

Eg er veldig inneforstått med at den kan vere veldig død, så det trenger du ikkje påpeke.

Har kontakta forsikringselskapet mitt og lagt det fram som uhell, og får dekka noko av skadene.

Her er vilkåra:

5.1 Oppgjørsmåter

Selskapet kan avgjøre om skaden skal erstattes ved
• kontantoppgjør
• reparasjon
• at selskapet skaffer tilsvarende, eller vesentlige tilsvarende, gjenstand

Erstatningen ved kontantoppgjør kan ikke overstige det beløp selskapet må betale for reparasjon eller gjenanskaffelse.
Dersom det ikke kan dokumenteres med faktura at arbeidspenger er betalt, erstattes arbeidspenger med 75 prosent i forhold til normalpriser. Det beregnes ikke merverdiavgift av arbeidspenger ved kontantoppgjør.

Ved reparasjon eller gjenanskaffelse har selskapet rett til å bestemme hvilken reparatør eller leverandør som skal benyttes.

5.2 Hvordan erstatningen blir beregnet

Skaden fastsettes på grunnlag av kostnadene til reparasjon/gjenanskaffelse til samme, eller vesentlig samme, stand som umiddelbart før skaden inntraff, ut i fra prisene på skadedagen. Gjenanskaffelseprisen kan ikke settes høyere enn det selskapet må betale for gjenstanden. Verdien av gjenstanden etter skade trekkes fra.

Der det er angitt summer i forsikringsbevis eller vilkår, erstattes skaden inntil de angitte summer.

5.3 Erstatningsregler for innbo

Fradrag i gjenanskaffelseprisen vurderes på grunn av alder, slitasje, sannsynlig brukstid og nedsatt anvendelighet (verdiforringelse). Er verdiforringelsen mindre enn 1/3 av gjenanskaffelsesprisen, gjøres det likevel ikke fradrag.

Spesielle fradragsregler:

Gjenstander:

Elektronisk utstyr med tilbehør, for eksempel datamaskin, mobiltelefon og spillkonsoll

——

Datamaskiner har 1 fradragsfritt år og 20% fradrag per påbegynt år.

I svaret frå forsikringsselskapet har eg fått

Beregning: 14.521 kr

Avskrivning: 40% (5.808 kr)

Skadebeløp: 8.713 kr

Kjøpsbevis: 10.014 kr (Elkjøp)

Eg kjøpte altså den Macbook Pro Retia med lavest specs, og «tilsvarende» i dag vil koste 16.690 på Elkjøp (Det er der forsikringselskapet seier eg må kjøpe). Den har 16 GB ram, men Intel Iris graphics, i stedet for NVIDIA.

Eg lurer på korleis eg kan overbevise selskapet om at beregningen er feil. Slik eg forstår det så er Mac’en 2 år, og med 1 år avdragfrihet, så burde eg berre hatt 20% avskrivning. Verdiberegninga er også feil, den burde minst vere 16.690, og aller helst 18.000.

Så, til den sjampanjeluktende Macen. Eit firma som reparerer Mac’er skal ha rundt 1 000 kr for å gjøre ein vannskadediagnose på Macen.

Vil eg kunne rense den sjølv? Har bestilt spesial-skrujern (50 lapp på eBay), og lurer på kva meir eg trenger. Er det «verdt» å legge ut 1 000 kr ?

Dataene som ligger på SSDen er mindre viktige, då eg har backup i ei sky.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner en fyr som sølte cola på hele sin PC (ikke Mac). Han fikk ingenting igjen på forsikringa, så han gikk å kjøpte seg et sett med skrujern og skrudde heile skiten fra hverandre.

Brukte q-tips og noe vakske/rense middel og vaska ut hele maskinen. Skrudde den sammen igjen og alt fungerte fint.

Så det er jo selfølgelig mulig, det er bare spørs hvor mye tid du har :p Men selfølgelig, kjipt å bare få 10K igjen på en maskin til 16K

Siden du ikke skrev det, har du prøvd å starte maskinen? Noen er heldige å fungerer etter en sprut... Bare den får tørke seg ordentlig underveis. Hørt at varmekabler ol. er en god metode for å fjerne all fukt. Da over flere døgn.

Endret av Speider-gutten
Lenke til kommentar

Datamaskiner har 1 fradragsfritt år og 20% fradrag per påbegynt år.

I svaret frå forsikringsselskapet har eg fått

Beregning: 14.521 kr

Avskrivning: 40% (5.808 kr)

Skadebeløp: 8.713 kr

Kjøpsbevis: 10.014 kr (Elkjøp)

Eg kjøpte altså den Macbook Pro Retia med lavest specs, og «tilsvarende» i dag vil koste 16.690 på Elkjøp (Det er der forsikringselskapet seier eg må kjøpe). Den har 16 GB ram, men Intel Iris graphics, i stedet for NVIDIA.

Eg lurer på korleis eg kan overbevise selskapet om at beregningen er feil. Slik eg forstår det så er Mac’en 2 år, og med 1 år avdragfrihet, så burde eg berre hatt 20% avskrivning. Verdiberegninga er også feil, den burde minst vere 16.690, og aller helst 18.000.

Avskrivingen er vel rett i henhold til det selskapet skrev over, siden selskapet bruker 20% pr påbegynte år. I oktober 2013, etter 1 år uten avskriving, begynte avskrivingen på år 1, og i oktober 2014 begynte avskrivingen på år 2. Tilsammen 40%.

Men det er rart å gå ut ifra en dårligere mac når man beregner erstatningssummen da. Man skulle tro at de enten må bruke kjøpesummen, eller evt summen på en ny, med tilsvarende spesifikasjoner (f.eks egen grafikkort). Det er kanskje en saksbehandler som ikke er godt bevandret i hardware-verden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...