væren Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Support hos CanalDigital kan "se" at jeg har D-link ruter, men de kan ikke operere den. Bytter jeg til CanalDigitals ruter kan de hjelpe meg over nettet med evt. ruter-problemer. Det virker i utgangspunktet veldig kjekt. Jeg liker godt at det er svorsktalende jeg kan ringe og få hjelp av. Men jeg lurer på om sikkerheten for mine data svekkes ved en slik ordning. Jeg føler et ubehag over at noen utenfra skal ha stor kontroll over dippedutter i mitt hjem. Veien inn i PCen, mobilen og nettbrettet er vel ganske "kort" fra ruteren? Lider jeg av forfølgelsesvanvidd eller hva mener dere? Noen som vet noe om dette? Eller som kan hjelpe meg med konstruktive spørsmål til CanalDigital? Takknemlig for all hjelp. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 (endret) Vel, sikkerheten blir vel svakere om flere har tilgang til ruteren slik er det alltid. Men er man helt nybegynner kan det være greit. Men mye av det viktigste, er nok å sette passord på ruteren og sette opp kryptering på trådløs. Man bør helst velge WPA2-Personal ikke WEP. Husk å sett dette både på 2.4 og 5 Ghz nettet. Gjestenett bør begrenses eller deaktives. Bortsett fra det er det ikke så mye man trenger. Det er anbefalt å firmware oppdatere ruteren 1 gang i måneden mist. Ville nok anbefalt ASUS, Netgear, Cisco/linksys istedenfor TPLink og Dlink samt zyxel. Rett og slett fordi de er bedre ved hard belasting og har flere funksjoner. Asus har merlin build som er langt lettere å sette opp brannmur på Ipv6 adresser. Endret 17. desember 2014 av LMH1 Lenke til kommentar
væren Skrevet 17. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2014 Tusen takk for svar! Det WPA2-greiene, tror jeg er i orden. Eller kanskje ikke... Kan ikke huske at det har vært snakk om både 2.4 og 5 Ghz.... Ei heller noe gjestenett. Ruteren har passord og jeg lurer veldig på hva det ble satt til.... Noe jeg ikke lurer på, er dette med oppdatering av firmware. For det er ikke gjort. Kanskje ingen gang på 4 år eller hvor gammel DIR-655 er. Hm. Det kan virke som jeg trenger en ruter med skikkelig support. ASUS? eller CanalDigital? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Routeren CD/Telenor leverer er ZyXEL P8702N, og den er ikke en spesielt storartet router. Funker til det meste, men ikke helt topp på noe. Hvilke situasjoner mener du at du trenger support av CD for å løse? Selv kunne jeg ikke ha tenkt meg å ikke ha kontroll over min egen router et eneste øyeblikk... Lenke til kommentar
væren Skrevet 17. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2014 Routeren CD/Telenor leverer er ZyXEL P8702N, og den er ikke en spesielt storartet router. Funker til det meste, men ikke helt topp på noe. Hvilke situasjoner mener du at du trenger support av CD for å løse? Selv kunne jeg ikke ha tenkt meg å ikke ha kontroll over min egen router et eneste øyeblikk... Takk for innspill! Hvorfor jeg ønsker meg god support? Det har vært så mye styr med rutere opp gjennom årene. Nye rutere, nye PCer, forskjellige utgaver av Windows, nye eller kanskje heller gamle problemer, om igjen og om igjen. Så er det bare den ene PCen som kommer på det trådløse, også er det bare en annen PC... I det uendelige. Og den hersens lange nøkkelen som legges inn gang på gang på gang på alle enheter... Alt dette uten egentlig å skjønne hvor feilene ligger. Bare å holde pusten når ting endelig funker uten å vite hvorfor. Godt å høre at det er flere enn meg som engster seg for ikke å ha kontrollen.... Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Vel, hardware.no testet DIR-655 for over 7,5 år siden. Prøv gjerne en annen router. Lenke til kommentar
væren Skrevet 17. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2014 Vel, hardware.no testet DIR-655 for over 7,5 år siden. Prøv gjerne en annen router. Takk for opplysningen! Så var altså ruteren utdatert allerede da den ble anskaffet.... Må nok bli en ny ruter om ikke så lenge, men jeg gruer meg... Lenke til kommentar
NULL Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Her er det et sikkerhetsmessig element også. Når store teleoperatører har levert ut rutere til sine kunder vil de normalt sett ha en oppfølging av programvareutviklingen (firmware) og mulighet til å distribuere dette. Mange ruterprodusenter slutter ganske raskt å følge opp om programvareutviklingen, samt at mange vanlige brukere aldri oppgraderer firmware. Det man har sett det siste året er at det kan være en del sikkerhetsmessige elementer ved en del rutere - disse får fortsette å leve når det enten ikke kommer oppdateringer eller at brukerne ikke oppdaterer. Her har jo riktignok enkelte nå fått på plass automatisk oppdatering pga. de situasjonene som har vært. Når du har en ruter fra bredbåndsleverandøren kan de gjerne være mer behjelpelig med support i henhold til nettverksproblemer enn hvis du har en tredjepartsruter som de ikke har noe ansvar for. P8702N har samme brikkesettet (prosessor m.m.) som man finner i blant annet RT-AC66U. Men det er vel andre radioer blant annet, for ytelsen på trådløsnett er ikke like god. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 (endret) Kjøp egen ruter, trenger du hjelp har de aller fleste ruterleverandører tlfnr du kan ringe å få hjelp på. Koster kanskje litt per minutt, men hjelperne skal jo ha lønn de å. Endret 3. januar 2015 av Evelen! Lenke til kommentar
væren Skrevet 2. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2015 Takk for flere innspill! Jeg abonnerer på et datablad som nå har serien: "Verdens beste nettverk." Det er to utgaver igjen av serien. Jeg avventer til jeg får lest alle delene før jeg anskaffer ny ruter. Og da blir det blir nok en ruter jeg kjøper utenom nettleverandøren. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 Det finnes mange løsninger på dette "problemet" med nettverk, og av sikkerhetsmessige årsaker har jeg stengt Altibox sin kundeservice ute av mitt nettverk. Selv om de hevder å ikke gå videre innover nettverket, så fungerer deres supportmekanisme som en bakdør, og er det en bakdør så har du ingen garanti for at andre ikke kan finne og utnytte denne. Dette er en av årsakene til at ASUS routerne hadde en sikkerhetssvakhet for en stund tilbake hvor folk fra utsiden kunne kjøre hvilken som helst kode de ønsket på selve router boksen, og da er veien kort til å få 100% tilgang over boksen og nettverket bak. Nå har jeg sannsynligvis noe av det råeste man kan få funksjonsmessig til en billig pris, en gammel PC som kjører PFSense, men det er ikke noe som er bare å trykke på en knapp å deretter sette opp, så litt forståelse av nettverk er påkrevd. På andre siden er ytelsen og funksjonaliteten lik det man må betale hundretusener til Cisco for å få tak i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå