Gå til innhold

Bytte vifte på UPS

zyrex

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en PowerWalker VI 1000 som fungerer fint, med ett unntak - vifta bråker litt for mye for min del.

Det sitter en 80mm San Cooler 80 i den, som lager litt for mye lyd. Tre-pins kontakt.

Byttet denne med en Noctua 80mm vifte jeg hadde liggende, måtte bytte over kontakta da den ikke var lik, men begge var trepins.

Ved oppstart og de første timene var alt fryd og gammen, UPSen var veldig stille, kjøling var bra (i følge programvaren), og jeg koste meg. Så plutselig så slo den seg av.

Da med info om "Fan lock". Vifta surra og gikk fortsatt, selv om den ga feilmelding.

Er det da et problem med at den tror vifta har stoppa pga. den trekker feks mindre strøm enn den gamle? Begge er 12V, men den gamle trakk 0.18A, mens Noctua-vifta trakk 0.11A (om jeg ikke husker feil).

Har nå satt tilbake den gamle bråkevifta, og UPSen slår seg ikke av lenger.

Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan tippe på at det er forskjell i hvordan viftene måler hastigheten. Det vanligste ser ut til å være at det er to pulser per omdreining, men det er ingen standard.

Så hvis den orginale vifta gir fire pulser, og du bytter til en som gir to, så tror UPS at det er halv hastighet. Og det kan være akkurat under grensa til at den tror vifta har stoppet.

Det er et kjent problem fra PC, man kunne oppleve at PC slo seg av etter bytte av CPU vifte.

Lenke til kommentar

Jeg klippet av den røde ledningen på vifta ( en av kablene) og twinnet fast en motstand etter ønsket volt , vips lydløs.

Mener det er samme modell også.

Elektrotapet over skjøtene, lettere en å bytte hele.

Endret av War
Lenke til kommentar

Den leser vel av temp og sender ut volten den mener du burde ha? Tipper den da kjører maks men motstanden holder igjen.

Lydløst ble det.

Satte ikke inn ransom motstand, regnet med til halve volten som sto på vifta ca.

En del vifter krever mest volt for å starte, så kan ikke være for lavt så den hakker ol.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...