Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Helseeffektene av palmeolje

chrton

Anbefalte innlegg

Smør brenner ved høy temperatur (standard stekeolje tåler høyere temperature før det begynner å ryke).

Det er ikke smøret som brenner, men urenheter fra melka. Derfor anbefales klarnet smør til steking. Dette tåler høyere temperatur enn oljer. Når oljen ryker er den allerede for varm.

Jeg har ingen problemer med å bruke flere dager på å forberede julemiddagen, men klarnet smør er livet for kort til å holde på med. Selv til bearnaise.

Dette er en fin oversikt for hva som er best til steking (tatt fra Modernist Cuisine):

fmlaDaS.jpg

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synet på mettet fett er i ferd med å snu, men "fagfolket" stritter imot og står på sitt.

Heldigvis kommer flere velgjorte studier frem i lyset og det blir vanskeligere å fortsette å benekte det.

Å si at synet på mettet fett er i ferd med å snu (i hvert fall blant de som har peiling) er drøyt, det er et par studier som har reist spørsmål ved etablert kunnskap, ikke mer. Meningene om mettet fett er fortsatt de samme som tidligere hos de aller fleste. Dette på grunn av veldig mange tidligere studier, og at disse nye har metodologiske svakheter. Men vi får se, kommer det enda flere slike studier uten svakheter, så kan et paradigmeskifte være rundt hjørnet. Jeg er tvilsom, og fagfolket stritter ikke imot. Hvorfor skulle de gjøre det? Av prinsipp? Mitt inntrykk er at de fleste fagfolk/forskere er idealister med en streben etter å finne hva som stemmer og hva som ikke gjør det. Det er fagfolk som har kommet med studiene som reiser spørsmål, og sammen med resten av forskerfelleskapet vil de nok til slutt finne ut av dette. Skulle det komme konklusive bevis på at mettet fett ikke er noe relatert til hjerte- og karsykdommer, tror jeg til og med Christian Drevon blir glad (selv om han da har tatt feil i mange år).

Men du har muligens et poeng angående linolsyre og linolensyre, uten at jeg har undersøkt stort om det, men er ikke linolsyre omega.6? I såfall får vi i oss altfor mye av det som det er.

Linolsyre er en omega-6-fettsyre. Og når du sier det så er det en del som får i seg for mye, det er jo først og fremst i forhold til omega-3-fettsyrer. Det beste vil jeg derfor tro er å øke inntaket av omega-3, ikke nødvendigvis kutte mye ned på omega-6 (så lenge overskuddet ikke kommer fra kjeks, chicken mcnuggets osv.). Men enig at linolsyre var et mindre godt eksempel på en god fettsyre-erstatter til mettet fett, så trekker tilbake den.

Linolensyre er vel omega-3, og det skal vi ha i oss helst fra animalske kilder, så der er det sikkert greit med tilskudd.

Altså man trenger ikke å ofre mettet fett i kosten. Man kan heller spise endel fisk.

Når man en dag velger å ha f.eks. laks til middag fremfor et fettrikt kjøttstykke, da ofrer jo man mettede fettsyrer da? Og det er i tråd med rådende kostholdsanbefalinger. Man kan også f.eks. ofre en melkesjokolade i ny og ned til fordel for bær og frukt.

Går man strengt nok på et ketogent kosthold kan det sikkert bli mangel på omega-3 også, men da tror jeg man skal ta i :)

Hvis man ikke spiser fisk, de riktige plantene, nøttene, eller tar tilskudd så kan vel det skje.. Men de med ketogent kosthold er jo glad i fettrike matvarer, og omega-3 kilder er jo fettrike som bare det.

Endret av chrton
Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med å bruke flere dager på å forberede julemiddagen, men klarnet smør er livet for kort til å holde på med. Selv til bearnaise.

De færreste drar til skogs på jakt når de skal skaffe kjøtt til familien. Vi har jo butikker i dag. Der kan du også få kjøpt klarnet smør.

Enhver kokk med respekt for seg selv har klarnet smør på sitt kjøkken.

Her er en oversikt over temperaturen hvor ulike oljer begynner å ryke. Stekeos vil man unngå av mange grunner. Det er der fettsyrene dekomponerer og danner potensielt skadelige forbindelser. Legg merke til at klarnet smør har et røykepunkt på 252 grader, som er betydelig høyere enn mange populære oljer, også høyere enn palmeolje. Kokosfett kommer en del ned på listen, og er av denne grunn ikke like godt egnet til steking som klarnet smør.

Lenke til kommentar

De færreste drar til skogs på jakt når de skal skaffe kjøtt til familien. Vi har jo butikker i dag. Der kan du også få kjøpt klarnet smør.

Hvorfor kjøpe klarnet smør når en vanlig stekeolje gjør en like god jobb? Sist jeg så eller leste et sted som anbefalte klarnet smør ved steking var videoer laget av disse på 80-tallet. Så sant man ikke skal steke noe på lavere varme, tilsier all moderne informasjon jeg har lest om steking på høy varme at olje er enklest og gir gode resultater.

Citation needed.

Lenke til kommentar

Hvorfor kjøpe klarnet smør når en vanlig stekeolje gjør en like god jobb?

Fordi olje ikke gjør en like god jobb.

Why olive oil should be kept out of the frying pan

When it comes to cooking at high temperatures, rather than reaching for the gourmet oil, Overton believes we should be returning to the heavy fats traditionally used by our grandmothers.

Citation needed.

Vi lager ryper med Hellstrøm

Hellstrøms tilbehør til ribbe

Rypebryst med Brimi

Lenke til kommentar

Som jeg allerde viste eksempler på har allerede annerkjente fettmotstandere innrømt at de tok feil og har snudd. Jeg viste også hva man risikerer om man går imot det etablerte synet.

De gjør ikke det basert på "et par studier", det blir for drøyt, de gjør det fordi seriøse studier av høy kvalitet viser det.

De som fortsatt holder på det gamle, utdaterte synet på mettet fett har selv noe å tape.

Husk at professortitler kan kjøpes, i allefall i Sverige:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mojligt-att-kopa-professorstitlar_2418639.svd

De forsøkene som viste at mettet fett var farlig hadde store feil, som f.eks når rotter ble foret med høyfettkost kontra lavfettkost. Høyfettkosten bestod av ca. 20% sukker for at rottene skulle spise foret i det hele tatt.

Bare søk på hva de forskjellige forene inneholder.

Det de burde sammenlignet var et ketogent for (som man også får kjøpt) mot vanlig lavfett for.

Men da ville de ikke fått ønsket resultat.

At Mettet fett er farlig er en konstruert sannhet, ikke en reell en. Da hjelper det ikke med allverdens studier hvis samtlige er like dårlige.

Jeg skrev desverre feil, det skulle være at man sikkert kunne få mangel på omega 6, ikke 3 om man spiste et strengt ketogent kosthold.

Da ble liksom meningen litt feil :hm:

Men uansett er det flott å ha funnet ut at man ikke trenger å frykte palmeolje for helsens skyld, men heller for den uetiske produksjonen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...