Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Helseeffektene av palmeolje

chrton

Anbefalte innlegg

Først: Har ikke tenkt at denne tråden skal handle om regnskogen. Det er udiskutabelt at produksjon av palmeolje på beskostning av regnskog ikke er bra (f.eks. med hensyn til drivhusgasser, biologisk mangfold og urbefolkning), men derimot mener jeg at helseeffektene av palmeolje kan diskuteres.

Så: Hvorfor sies det at palmeolje er ugunstig helsemessig? Hvorfor gis det uttrykk for at palmeolje er verre enn andre oljer/fett-typer med høyt innhold av mettet fett? Hvorfor dette palmeolje-hysteriet fra et helseperspektiv?

Endret av chrton
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig har jeg inntrykk av at mange hiver seg på "hypen" mot palmeolje, uten å ane hva det handler om - og bare antar med den største selvfølgelighet at det handler om helsa.

De hopper på korpsvogna bakfra uten å ha lest skiltet foran som forteller hvor bussen går. Dessverre spres slikt så fort at plutselig er selve folkeopinionen basert på grunnløse antagelser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Palmeolje inneholder palmitinsyre, som er en mettet fettsyre med 16 karbonatomer og ingen dobbeltbindinger. Palmitinsyren har en sterk kolesteroløkende effekt i blodet, og kan føre til hjerte- og karsykdom. Palmitinsyren legger seg i blodårene rundt hjertet, og palmeolje er dermed ikke er sunn å spise, spesielt ikke i store mengder.

Det er to årsaker til at matvareindustrien elsker å bruke palmeolje, for det første er den verdens billigste matolje og for det andre stivner den ved romtemperatur, slik at den kan brukes i tørre matvarer som kjeks og knekkebrød uten at de føles feite. Man kan faktisk redusere innholde av de andre og som oftest dyrere ingrediensene, noe som gir produktene større fortjenestemargin.

Den eneste effektive måten å få produsentene til å redusere bruken av palmeolje er å la være å kjøpe produkter som inneholder denne oljen. Fra 2015 får ikke produsentene i EU lengre kamuflere palmeolje som "vegetabilsk fett/olje", de må skrive i klartekst hva slags olje® de har benyttet.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Sludder og vås. Til og med morsmelk inneholder palmitinsyre, 20–25 prosent, og den sunne laksen har enda mer, sammen med en rekke vanlige matvarer rett fra naturen. Hovedankepunktet mot palmeolje er at produksjonen er en trussel mot regnskogen.

Vi kommer fra naturen, og alt som kommer fra naturen og er spiselig, er som utgangspunkt ikke skadelig. Det du skal være obs på, er herdet eller delvis herdet fett. Dette er fett som er industrielt forandret, og kan være skadelig.

Bare bruk hue, så lever du godt og lenge.

Endret av Horten Market
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Palmeolje inneholder palmitinsyre, som er en mettet fettsyre med 16 karbonatomer og ingen dobbeltbindinger. Palmitinsyren har en sterk kolesteroløkende effekt i blodet, og kan føre til hjerte- og karsykdom. Palmitinsyren legger seg i blodårene rundt hjertet, og palmeolje er dermed ikke er sunn å spise, spesielt ikke i store mengder.

Jepp, palmeolje inneholder palmitinsyre.

Men, som Horten Market nevner, hva med alle andre varer som inneholder palmitinsyre? F.eks. melk, kjøtt, egg, fisk, andre planteoljer med masse mer. Palmitinsyren er en syre som det dannes naturlig mye av i organismers fettmetabolisme, f.eks. utgjør palmitinsyren rundt 20-30% av vårt fettlager.

http://books.nap.edu/openbook.php?chapselect=yo&page=203&record_id=22&Jump+to+Specified+Page.x=0&Jump+to+Specified+Page.y=0

http://spo.nmfs.noaa.gov/Circulars/CIRC276.pdf

http://www.chempro.in/fattyacid.htm

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1205373/

Så kan det sies at palmeolje har en høy konsentrasjon av palmitinsyre, rundt 40-45%. Men vi spiser jo mye mer av de overnevnte varene (eller andre varer basert på disse varene) så vil tro at andelen av palmitinsyre vi får i oss fra palmeolje fort blir liten. I tillegg er rundt 50% av palmeoljen faktisk cis-umettede fettsyrer. Sammenligner man med kokosfett er bare rundt 10% cis-umettede fettsyrer, 90% er mettende. Kokosfett har også en mye høyere konsentrasjon av den mettede fettsyren myristinsyre (10-20% i forhold til 1-2%), og det er også en fettsyre med effekt på kolesterolet.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8148355

Endret av chrton
Lenke til kommentar

Sammenligner man med kokosfett er bare rundt 10% umettede fettsyrer, 90% er mettende. Kokosfett har også en mye høyere konsentrasjon av den mettede fettsyren myristinsyre (10-20% i forhold til 1-2%), og det er også en fettsyre med effekt på kolesterolet

Hmm, tja? Hvem har sagt at kokosfett er sunnere?

Palmeolje er uansett relativt usunt, kanske unntatt sammenlignet med kokosfett. :hrm:

Men hovedankepunktet, som trådstarter helst vil se bort fra, er at mesteparten av palmeoljen dyrkes på arealer der det tidligere var regnskog. Sammen med regnskogen forsvinner leveområdene for mange arter, inkludert de siste leveområdene for menneskeapen orangutang (som nå er en utrydningstruet art).

Dessuten: Mange av dagens virksomme skolemedisiner har blitt oppdaget i regnskogsområder. Faktisk er flesteparten av dagens skolemedisiner basert på virkestoffer fra ulike planter. Utrydder vi regnskog utrydder vi samtidig muligheten for å finne andre potensielle medisiner i framtiden.

Et fortsatt konsum av palmeoljeholdige produkter (inkludert billige stearinlys) er altså ugunstig ikke bare for helsa, men også for mangfoldet i en av jordas mest artsrike økosystem. Da hjelper det ikke at palmeolje er billig, og muligens litt mindre helseskadelig enn kokosolje.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle kokosfett være usunt? På grunn av det mettede fettet? Det er god gammeldags fettskrekk.

Kokosfett og animalsk fett er jo noe av det sunneste vi har og er svært godt egnet til å steke i.

Og nå viser det seg at palmeolje trolig er bra det også.

Pass heller på å unngå annet vegetabilsk fett som f.eks solsikke og soyaolje, de oksyderer lett når de varmes opp, og inneholder mye omega 6.

Olivenolje er heller ikke helt bra ved høye temperaturer.

Men jeg må innrømme at jeg også trodde palmeolje var farlig rent helsemessig, så feil kan man ta når man ikke undersøker skikkelig :)

Lenke til kommentar

Vegetabilsk fett inneholder generelt sinnsykt mye Omega 6, som vi har altfor mye av. Rapsolje er vel den med laveste forholdet mellom Omega 6 og 3 (2,5:1). Og ingen av dem egner seg til steking. Der bør man bruke ekte smør (ikke margarin, som er basert på vegetabilsk olje) eller kokosolje. Kan nevne ghee, men det er jo bare klarifisert smør (uten fløtefettet). At mettet fett er usunt er forøvrig en myte, men det er utrolig viktig hvilken kilde den kommer fra. Og som med alt, for mye er for mye og dermed usunt. Ting er sunnere når det er i balanse, imotsetning til folk i verden idag. Trist. Sant. Uungåelig.

Lenke til kommentar

Joda, vegetabilsk fett og olje er generelt uegnet til steking, men det er unntak.
Kokosfett inneholder store mengder mettet fett, omtrent som klarnet smør(?) og egner seg svært godt til steking, kanskje til og med bedre enn smør.

Som sagt, kanskje palmeolje har de samme egenskapene hvis vi ser bort fra den uetiske produksjonen?

Edit: Kokosfett inneholder ikke store mengder Omega 6 så vidt jeg vet heller.

Endret av PL610
Lenke til kommentar

Hmm, tja? Hvem har sagt at kokosfett er sunnere?

Faktisk en del, bare ta et google-søk på ”kokosfett” og ”sunt” eller ”helsekost”. Mulig dette som regel er folk som er "pro mettet-fett". Men uansett, om man ser på de som ikke er "pro-mettet fett", så har ikke det vært noe helsehysteri rundt kokosfettet på samme måte som det har vært rundt palmeolje. Det er mulig palmeolje er verre, men kokosfett kan da umulig være mye bedre.

Men hovedankepunktet, som trådstarter helst vil se bort fra, er at mesteparten av palmeoljen dyrkes på arealer der det tidligere var regnskog.

Jeg ser ikke bort i fra det, men jeg tenkte å ikke diskutere det her, fordi jeg mener det ikke er noe å diskutere. Effektene palmeoljeproduksjon har på verdens regnskoger er grunn nok til boikotte produktet. Isteden ville jeg diskutere helseeffektene av palmeolje isolert sett. Dette fordi media har hatt like stort fokus, om ikke større, på det, og jeg har en mor som resultat (satt på spissen) ikke tør å spise en enkel twistsjokolade fordi hun tror det vil føre til hjerteinfarkt.

Endret av chrton
Lenke til kommentar

Er det bevist skadelige effekter av mettet fett i det hele tatt?

Mengde er jo viktig for å avgjøre hva som er skadelig eller ikke. Holder man seg innenfor den riktige mengden av et stoff er det ikke skadelig. Men hva er så den riktige mengden? Ikke lett å si. Men de fleste eksperter vil si at i forhold til det gjennomsnittelige inntaket, i vesten i hvert fall, så bør andelen mettede fettsyrer begrenses. Det er rådet fra helsedirektoratet og det som står i alle ernæringsmedisinske lærebøker (i hvert fall som jeg kjenner til).

Også hvis man ser på det som står på wikipedia (med kildehenvisninger):

"Leading medical, heart-health, and governmental authorities, such as the World Health Organization,[10] the American Dietetic Association,[11] the Dietitians of Canada,[11] the British Dietetic Association,[12] American Heart Association,[13] the British Heart Foundation,[14] the World Heart Federation,[15] the British National Health Service,[16] the United States Food and Drug Administration,[17] and the European Food Safety Authority[18] advise that saturated fat is a risk factor for cardiovascular disease(CVD)"

http://en.wikipedia.org/wiki/Saturated_fat#Association_with_diseases

Lenke til kommentar

Det er foreldet (og sponset?) forskning, nyere studier sier noe helt annet og de store fettmotstanderne innrømmer at de har tatt feir angående mettet fett.

Som f.eks

Arne Astrup

http://ajcn.nutrition.org/content/early/2014/10/29/ajcn.114.099986.extract

Ronald Krauss, du vet han fra American Heart Association:

Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease.

Time som kom med den katastrofale artikkelen om fett i 1984 har nå snudd og kom med denne artikkelen:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/35825844/Ending%20the%20War%20on%20Fat.pdf

Og når man går mot etablissemanget?:

http://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/features/the-science-of-saturated-fat-a-big-fat-surprise-about-nutrition-9692121.html

In March, another group of scientists, including faculty from Cambridge and Harvard, came to the same conclusion after conducting a similar “meta-analysis”. These were stunning results. It seemed that saturated fat, our principal dietary culprit for decades, had been unfairly convicted.

Nå har de gått igjennom alle høykvalitetsstudier og konkluderer med at mettet fett er ufarlig:

http://annals.org/article.aspx?articleid=1846638&resultClick=3

Business Insider hadde denne artikkelen:

http://www.businessinsider.com/experts-eat-more-fat-2014-10

"The medical establishment got it wrong," says cardiologist Dennis Goodman, director of Integrative Medicine at New York Medical Associates. "The belief system didn't pan out."

Mettet fett er altså i verste fall helt ufarlig for kroppen i følge gjeldene forskning, så vi kan spise det med god samvittighet og helse.

Kokosfett og smør er glimrende å steke i, så hvorfor dille med usunne oljer?

Lenke til kommentar

Ødelagt vegetabilsk olje er ihvertfall ikke noe man ønsker å putte i oss, det er sikkert. Og igjen, Omega 6, det har vi en veldig usunt mengde av i dagens kosthold.

Joda, vegetabilsk fett og olje er generelt uegnet til steking, men det er unntak.

Kokosfett inneholder store mengder mettet fett, omtrent som klarnet smør(?) og egner seg svært godt til steking, kanskje til og med bedre enn smør.

Som sagt, kanskje palmeolje har de samme egenskapene hvis vi ser bort fra den uetiske produksjonen?

Edit: Kokosfett inneholder ikke store mengder Omega 6 så vidt jeg vet heller.

Unntak? Hvilke? Jeg har ikke funnet noen.

Kokosolje er omtrent bare mettet fett ja. Både klarifisert smør og smør inneholder nesten bare mettet fett. Etter min erfaring er kokosolje best til steking, men smør er definitivt best på smak. Jeg bruker Rørossmør, det er uhomogenisert.

Nei, kaldpresset vegetabilsk olje utgjør ingen forskjell. Det er kanskje egnet som olje i seg selv (på samme måte som at motorolje er smørende for motoren), men sunt som stekealternativ? Nope.

En grunn til at vegetabilsk olje er helt unødvendig i kostholdet er som sagt at vi ikke trenger mer Omega 6, og vi klarer dessuten ikke å utnytte særlig mye av Omega 3-fettsyrene fra vegetabilske kilder. ALA må omgjøres til DHA og EPA, men vi er ikke istand til å omgjøre mer enn noen prosent, ifølge studier. Så det er egentlig ikke vanskelig å argumentere for at man bør kutte ned på vegetabilsk olje, det vil bare bidra til et mer ubalansert kosthold, og har dermed ikke noe å si om det i små mengder er sunt.

Forresten, når du sier kokosfett, refererer du til herdet kokosolje? Jeg refererer til kokosolje i naturlig, kaldpresset og uprosessert tilstand. Kokosfett (som i herdet) kan dø, som med resten av herdet fett.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Både klarifisert smør og smør inneholder nesten bare mettet fett. Etter min erfaring er kokosolje best til steking, men smør er definitivt best på smak.

Klarnet smør (klarifisert, som du skriver) er vanlig meierismør som man har fjernet melkerester fra. Det gjøres enkelt ved å varme opp smøret, så fjernes det som flyter på toppen med et egnet redskap. Grunnen til at man vil fjerne dette, er fordi disse restene ikke tåler så høy varme. Smøret som blir igjen tåler derimot meget høy varme, uten å ta skade, derfor så velegnet til steking.

Oljer som inneholder umettet eller flerumettede fettsyrer blir ustabile under høye temperaturer, og kan danne skadelige forbindelser.

Nei, kaldpresset vegetabilsk olje utgjør ingen forskjell. Det er kanskje egnet som olje i seg selv (på samme måte som at motorolje er smørende for motoren), men sunt som stekealternativ? Nope.

Bruk aldri kaldpresset olje til steking. Disse er aller mest ustabile, og vil omdanne sunne fettsyrer til skadelige forbindelser.

Vis oljevett!

Lenke til kommentar

Jeg mener Cocosa som man får kjøpt på helsekostbutikker, men det er de som mener kokosfettet man får på butikken i foliepakker, Delfi, eller hva det heter også er ufarlig. Men jeg stiller meg bittelitt tvilende til akkurat det, selv om det forklares litt mer i post #9 her:

http://forum.kostdoktorn.se/topic/2086-hur-dåligt-är-egentligen-kokosfettet-i-silverpaketet/

Men det er jo uten aroma og smak, så for oss som ikke er overbegeistret over kokossmak så kanskje? :)

Lenke til kommentar

Klarnet smør (klarifisert, som du skriver) er vanlig meierismør som man har fjernet melkerester fra. Det gjøres enkelt ved å varme opp smøret, så fjernes det som flyter på toppen med et egnet redskap. Grunnen til at man vil fjerne dette, er fordi disse restene ikke tåler så høy varme. Smøret som blir igjen tåler derimot meget høy varme, uten å ta skade, derfor så velegnet til steking.

Oljer som inneholder umettet eller flerumettede fettsyrer blir ustabile under høye temperaturer, og kan danne skadelige forbindelser.

Du må ha misforstått innlegget mitt om dette er ment som rettelser.

Ja, egentlig så er det ikke nødvendig å nevne klarifisert smør, men det er en ting. Så da ble det nevnt.

Mhm.

Bruk aldri kaldpresset olje til steking. Disse er aller mest ustabile, og vil omdanne sunne fettsyrer til skadelige forbindelser.

Vet egentlig ikke hva poenget ditt er, i og med at jeg sier det samme. :p

Men joda, informasjon er bra. Enda bedre når det stemmer, som dette er.

Drit i vegetabilske oljer til steking(!), bruk smør (ekte smør for de som ikke vet forskjellen på smør og margarin). Det er billig og du finner det i alle butikker...

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Både klarifisert smør og smør inneholder nesten bare mettet fett. Etter min erfaring er kokosolje best til steking, men smør er definitivt best på smak.

Vis oljevett!

Artikkelen du lenker til sier det motsatte av det du skriver.

"Kaldpresset olivenolje kan brukes til steking". Eneste aberet har med smaken å gjøre, ikke fett/helse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...